Shrnutí prvních dnů
Ahoj, abych to tedy nějak shrnul, alespoň pro teď:
- Cvičení na prsty
- Určitě si pořád (ve volných minutách, když máš fakt třeba 5 minut jen čas si něco zahrát a nechce se ti začínat „nic velkýho“) opakuj ta cvičení, tedy:
- Houpání
- Rotace
- Prsty „sem a tam“
- Hlídat zápěstí
- Hlídat dlaně
- Hlídat prsty do stropu
- Všechno si hraj extrémně pomalu, je to fakt důležité, v rychlosti má ruka možnost něco „občůrat“ a ani si nevšimneš. Když hraješ pomalu, nemáš jinou možnost, než to zahrát dobře a přesně, jinak to slyšíš 😉
- Určitě si pořád (ve volných minutách, když máš fakt třeba 5 minut jen čas si něco zahrát a nechce se ti začínat „nic velkýho“) opakuj ta cvičení, tedy:
- Co hrát
- Je potřeba, abys hrála něco reálnýho, protože už umíš noty a rytmus z kytary a bicích, je zbytečný začínat triviálními věcmi z Czerného, toho nasadíme na konkrétní věci.
- Začni proto (stáhni & vytiskni) Menuetem (Menuet ke stažení), tím prvním (v G dur)
- Ignoruj všechny značky, u kterých nevíš co znamenají, všechny postupně probereme, ozdobičky a tak 😉
- Začni pouze pravou, prvních 8 taktů, než se začne znovu opakovat motiv.
- Až půjde pravá, rozečni si (pozor, basovej klíč!) levou
- Nahraj to a pošli. Až to bude znít relativně fajn, zkusíme to spojit, ok?
Tuten link bude „tvůj“ po celou dobu, prostě jen do něho budu přidávat další věci, takže si ho třeba ulož do oblíbených nebo tak 😉 Čus.
Hodina 2. 8. 2016
Dobrý den,
- 92
- prstoklady (hlavně v pravé)
- prstoklady i v levé 😀
- strana „53“
- levá – převeďte si to na „T/D/S“ a přesněji
- pravá, trošku více melodie
- do rozumného tempa (nemusí být přímo Allegro, to je ještě moc)
- Stupnice, obraty (odkaz na článek), odkaz na stupnice.
- D dur
- 2 křížky atd.
- D dur
- Transpozice
- Pod našim okýnkem – buď se to naučte zhlavy, anebo pokaždé odvodit,
- Není tam „gis“ a je tam občas „fis“ 😉 😉
- Hlava ramena
- Také podávání
- opět – fis, občas i cis 😉
- I ostatní – prostě fis a cis, hlídejte si, kde je T/D/S a prostě si to přehrávejte, za chvilku vám to přejde do rukou, žádný strach 😉
- Pod našim okýnkem – buď se to naučte zhlavy, anebo pokaždé odvodit,
Hodina 2. 8. 2016
Dobrý den,
- Czerny (125÷8)
- Při spojování dohromady pomaleji a pečlivě všechny noty tak, jak mají být
- Využijte pomlky na přesun ruky (proto tam jsou)
- pokračujte až do konce (zvlášť a pak dohromady)
- pravou trošku zvýraznit, protože jsou tam ta stacattissima (to jsou ty trojúhelníčky)
- Mozart
- Přidáváte stacatto, super, jen tak dál (pravá i levá!)
- 4 takty před 2. repeticí, procvičit
- trylek (tr) správně rytmicky a je to „H‑C-H-C-H-C-H‑C“, potom „A‑H-A“ 😉 , prstoklad v taktu je:
- První čtvrťové „C“ je 1
- nádech (tedy posunout ruku)
- trylek je 23232323, koncová ozdoba je 121.
- cvičte zvlášť R, potom L a velmi pomalu spojte dohromady
- trylek (tr) správně rytmicky a je to „H‑C-H-C-H-C-H‑C“, potom „A‑H-A“ 😉 , prstoklad v taktu je:
- Rozečíst pravou refrén (jen pravou!)
- Procvičovat oktávy, případně oktávové cvičení Czerny, jmenuje se to 6 cvičení.… op 553
- V levé (pozor na to) musí horní stacatto áčko znít samostatně, bez těch nižších tónů, to jsou jen přírazy!
- kdyby vás chytla křeč do prstů, pověsit ruku, nic víc 😉 😉
- pomalu
Budu se zase těšit za čtrnáct dní v úterý.
Hodina 2. 8. 2016
Ahoj,
dnes jsme se věvnovli:
- Bach (I)
- Pravá ruka, přetahování tónů
- poslední řádek, rozečíst prstoklady
- zbytek před posledním řádkem (tedy celé) klidně velmi pomalu a spřestávkami, ale už celé rozečíst (ať víš, kde co je a jak to zahrát a nemusíš řešit prstoklady třeba na místě tady)
- Moonlight
- Celé je to „o oktávu níž“ 🙂
- Levá při dlouhých tónech (celá/půlová) musí znít celou dobu, tzn. hrajeme jemně, ale tak, aby to mohlo doznít.
- Při začátku melodie víc zvýraznit malíček (ale tak, aby to nebylo kruté či brutální)
- Pravá melodie 4:3
- Do 12. taktu (+/-)
- Czerny (125÷8)
- První 4 takty, nejdříve velmi pomalu zvlášť, poté spojit dohromady, bacha na pomlky (lehkost), trojúhelníčky jsou „staccattissimo“, neboli „ještě více než staccatto“, tedy velmi krátce, přitom je to „dolce“, tedy sladce, žádné akcenty nehraj úplně brutálně.
- Pak spojit dohroamdy.
- odkaz ke stažení.
- Klidně až do konce (záleží na tobě), každopádně 4 takty určitě 😉
Příště zase v úterý 9. 8. 2016 opět ve °14.00.
Hodina 1. 8. 2016
Dobrý den,
- Uvolńování
- kvnity (přenášení CG – CG – CG)
- rotace (C‑G-C‑G) oběma dohroamdy
- houpání (C‑G-D-G-E-G-F‑G viz czerny 125)
- Rozsah klavíru ok (levou i pravou nahoře i dole)
- Czerny 50⁄2 – legato v pravé bezva
- Czerny 125⁄8 – 2 takty, synchronizace
BUdu se těšit příští pondělí 8. 8. 2016 opět v 17.00 (+/- doprava)
Hodina 1. 8. 2016
Dobrý den,
- Obecně
- pomalu
- uklidněte výšku prstů, občas je máte třeba i 10 cm nad klvásema
- dominanta v D dur (tedy 1. obrat A dur) – správný prstoklad, malíčkem jste na „cis“, takže 3. prst nemůže hrát „u kraje“, ale musí „zajet“ směrem do klavíru.
- Pokud vám se bude objevovat nějaký zajéímavý prstoklad, zapište si ho do not tužkou
- Písničky
- V zahradě na hrušce
- Sjednotit doprovod v levé ruce – buď basový tón držet, anebo ne, ale nestřídat 😉
- V pravé dodržovat vázání a nenechat se řídit levou (nácvik pomalu) (viz Czerny 50⁄2, legato)
- Zlatá brána
- Rozklady
- jemněji levou
- závěr (kadence) akordově
- Polkou (cvičit pomalu 🙂 )
- levá „furt stejně“, neměňte rytmus doprovodu
- je to dvoučtvrťový takt, tedy má hlavní a vedlejší dobu, na hlavní je basa (první), na druhou je zbytek (druhá).
- kadence jedním či dvěma akordy (dle citu, chuti, počasí, …) 😀
- Rozklady
- Pec nám spadla
- odstraňte občasné náhodné vázání v pravé
- Cib, cib, cibulenka
- rozklad 1535
- v dominantě prstoklad 5−3−1
- zpomalte na 50 %
- držte se rozkladu „zuby nehty“, neměňte prstoklady
- v pravé ruce stabilní prstoklady, klidně si je pište do papíru tužkou, experimentujte, jak vám to vyjde, abyste pak nemusela někde ke konci honit chybějící prsty.
- Doplňte „polku“, opět držet rytmus, občasné vázání (?)
- Šel zahradník
- Poslední dva takty kadence akordy
- konec prvního řádku – zkuste nějak vymyslet, jestli to hrát tak, jak je to napsané – zase pak to bude konzistentní s kadencí v 2. řádku, ale podle sluchu a chuti.
- Spíše poslední 2 takty na obou řádcích akordově a naznačit kadence akordy
- Rozklad podobnou metodou
- V pravé opět někde různá vázání, která tam nejsou 😉
- Když jsem šel do Prahy
- Inverzně poslední 2 takty na řádcích, viz „Šel zahradník“, bude to tam (T/D) úplně stejně
- pomalu
- To je on, malý slon
- Pěkná transpozice
- déčko vždycky 1. prstem (nápověda k prstokladům), nevynechávejte zbytečně prsty (např. řadu CDE nehrajte 124 a podobně), procvičujte stupnice, tam, když vynecháte prst, nevyjde to 😉
- Běží liška k Táboru (Když jsem husy pásala)
- 2. takt T
- a na 2. řádku jsou schované „vnitřní kadence“, najděte je a zahrajte akordicky 😉
- Velryba
- Pravá – známá část z „To je on, malý slon“ – stejný prstoklad
- Doprovod v levé
- V zahradě na hrušce
Příště se uvidíme v pátek 5. 8. 2016 v 16.00.
Hodina 29. 7. 2016
Dobrý den,
- Akordy, stupnice
- Stupnice je řada tónů
- Akord je souzvuk alespoň tří různých tónů
- Proč bychom střídali C dur a G dur v doprovodu v Ovčákách?
- Tónika (1), Dominanta (5) a subdominanta (4) (člának o tom)
- Stupeň stupnice – tedy v C dur je 1. stupeň „c“, 4. s tupeň je „f“ a 5. stupeň je „g“
- Zjednodušením prostřednictvím obratů dominanty 😉
- Zkusme „ovčáky“
- Obraty anebo Akordy a obraty
Budu se těšit příští týden 5. 8. 2016 v 17.00.
Hodina 29. 7. 2016
Dobrý den,
- Etuda G dur (Allegro)
- artikulace
- staccato v pravé, legato v levé 😉 😉
- V pravé pomlčka (tenuto)
- Kde končí legato (oblouček), neváže se na další oblouček, je to „oddělené“
- Uvolnění levé ruky, houpání 😉
- Zvýraznit více pravá melodie, ubrat na levém doprovodu.
- Představte si tam, kde jsou všude tóniky, dominanty a dominanty se sedmým stupněm (to je to s „céčkem“) 😉
- artikulace
- Děvčátko
- Prstoklady
- staccato, kde má být, tenuto, kde má být
- rytmicky (pravá) už ok
- Při hře dohromady je důležitý prstoklad v pravé ruce, jinak vám to brutálně nebude vycházet a nepůjde to 😉
- POMALU a NAHLAS
- cvičte si to po kouscích (např. 2 takty) a postpuně spojujte
- Etuda Alegretto v C dur
- V levé basový klíč, malé „c“
- Představte si pod tím opět tóniky, dominanty a subdominanty
- Přidat dynamiku
- Stupnice F dur, D moll a D dur
- Stupnice, Akordy a obraty, T/D/S (tóniky a dominanty v odkazu)
- U stupnic nevynechávejte prsty
- Ke každé ať víte, co je T/D/S (odvození v tomto odkazu)
Hodina 28. 7. 2016
Dobrý den,
dnes jsme zopakovali, co jsme hráli minule a dělali jsme i pár nových věcí:
- Stupnice a tóniny, více v článku o stupnicích a tóninách.
- Zkuste si schválně za „domácí úkol“ odpočítat, jak by vypadaly i ty další tóniny v křížkách – zjistíte, že dojdete zpět na klávesu „c“, která ale bude v tomto případě „his“.
- Aby se nemuselo psát „eis dur“ s 11 křížky, prostě je jednodušší napsat F dur s jedním béčkem.
- Písničky
- Vše si hrajte POMALU, tím myslím opravdu hodně pomalu, jestli máte metronom (v mobilu, v klávesách, mechanický, cokoliv…), zkuste si nastavit a dodržet nějaké pomalé tempo. Nahlas si počítejte (prv-ní-dru-há-tře-tí… )
- Pokuste se co nejvíce hrát s obraty v dominantě, ať nemusíte tolik skákat, tóninku držte vždy v kvintakordu (základním tvaru).
- Klávesy a orientace
- Číslování tónin, kde je c2, c3, c4, C, c, C1?
- Pro procvičení tónů na klávesnici použijte Notelearner.
- Rytmus
- Zopakujte si orientaci v tom, co je celá, půlová, čtvrťová atd.
- Více informací v článku o rytmu, případně v článku o délkách not.
- Nezapomeňte si procvičit i pomlky! 😀
- Czerny (125÷8)
- První čtyři takty, hrajte pomalu, dbejte na to, abyste měla správně tóny v pravé a levé, pomlky tam, kde mají být.
- Czerny (50÷2)
- Pokračujte dále s prvním řádkem, klidně se ho naučte celý, hrajte pomalu a dejte pozor na to, kde co hrajete, tedy kde má být legato (vázaně), non-legato (ne vázaně) atd.
- V levé ruce buď hrajte, co je napsané, anebo hrajte tóniku a dominantu, zkuste vymyslet, kam by se která harmonická funkce hodila.
Při hraní je vidět, že jsou ruce uvolněnější, zevrubné cvičení, i když jen takto přes 2 dny, pomohlo k tomu, že máte uvolněnější zápěstí a lepší tvar prstů, výborně.
Budu se těšit v pondělí 1. 8. 2016 ve 13.00 u mě. Krásný den!
Hodina 27. 7. 2016
Dobrý den,
trošku jsme se věnovali teorii, zopakovali si základní pojmy z minula:
- Tónika
- Dominanta
- Subdominanta
A začali se věnovat velkému bloku věcí, které souvisí s tóninami, tedy sadami (nikoliv řadami!) tónů. První důležitou věcí, kterou jsme museli zavést, je opět pár slovíček:
- Akord – souzvuk alespoň tří různých tónů
- Obraty akordů
- Akord můžeme zahrát v libovolném pořadí, pořád to bude ten stejný akord (alespoň zákaldně harmonicky). Například pokud hrajeme akord C dur, má tóny C, E a G.
- Je jedno, v jakém pořadí tyto tóny zahrajeme (odspodu píši písmenka), takže všechny následující kombinace jsou harmonicky ekvivalentní (tedy téměř, o tom až později)
- CEG
- EGC
- GCE
- Najdete-li variantu akordu, která je nejužší, potom jste našla základní tvar akordu (kvintakord), který je široký 5 tónů (od C do G je 5 tónů). Všechny ostatní jsou tak odvozené tvary, takzvané obraty – a zjednodušeně říkáme první a druhý obrat (sextakord a kvartsextakord).
- Obraty akordů
- Stupnice – seřazená řada tónů z nějaké tóniny
- Pokud hrajete stupnici, všimnete si, že jsou zde „některá pravidla“, která jsou prostě dána tím, jak stupnice zní, aby zněla „dobře“ (nebyla „falešná“).
- půltón je nejmenší krok, který jsme schopni na klavíru udělat (tedy pokud nepočítáme krok o délce „nula“), celý tón je vzdálenost dvou půltónů.
- Pokud hrajeme stupnici C dur, vidíme, že od céčka uděláme celý tón a celý tón, pak musíme udělat půltón, pak 3× celý tón a nakonec zase půltón. Této sadě říkáme, že hrajeme „durovou stupnici“. A ať hrajeme od C nebo od Fis třeba, je to pořád to stejné, má to stejná pravidla.
- Prohráli jsme si stupnice C dur, G dur a D dur, jak se liší? (zkuste to vymyslet)
- Více informacích o stupnicích v článku stupnice nebo durová stupnice. S tématem ještě souvisí princip tzv. modů, pro zajímavost si též přečtěte.
- Intervaly
- Interval je v hudbě nějaká vzdálenost, nikoliv ve významu „časový interval“. Jmenují se jako třídy na gymnáziu 😀 Více o intervalech v článku o intervalech.
- Odvozování dalších stupnic a tónin
- V článku o odvozování stupnic a tónin.
Budu se těšit „pak“, až se 7. 8. vrátíte, dejte mi vědět, kdy by se vám to hodilo, děkuji 😉