Chtěl bych se chvilku věnovat alespoň základnímu přehledu modů. Nemusím tady o vylepšeních do Skyrimu nebo do Fallouta, ale o starých církevních modech, které v určité podobě přetrvaly i do dnešní (tzv. moderní) hudby.
Pojetí modů pochází více-méně ze starověkého Řecka, kde různí matematici/filosofové/hudebníci (vše často v jedné osobě) zkoumali různé hudební zákonitosti a často, byť i třeba náhodou, narazili na nějakou zajímavou spojitost či vlastnost. Hudební teorie, čistá matematika a filosofie často jdou ruku v ruce, takže není vůbec s podivem, že se často všem těmto tématům věnoval pouze jediný člověk. Dnes na tyto pojmy pohlížíme poměrně diskrétně, odděleně, nemyslím si však, že je to tak správně.
Každopádně zpět k modům; tento výraz je poněkud „nový“, dříve Řekové hovořili především o systémech, tonalitě a harmonii. „Modus“ tyto tři věci tak nějak slučuje. Jakým způsobem přesně je dost nad rámec tohoto článku, nicméně původní řecké mody byly pojmenovány prakticky po řeckých místech a lokacích (Phrygia, Lydia, Dorian, Locris, …) a jejich názvy se dochovaly prakticky dodnes.
Postupným přenosem těchto znalostí do „severně západního“ světa, tedy především i do již středověkých krajin, Říma a dalších míst, dochází pak k dalšímu studiu těchto modů na základě právě různých harmonií (toho, jak tóny fungují mezi sebou) a zpěvných písní, které byly sloučeny právě podle modů, do kterých zapadaly (tzv. tonář).
Postupem času se množství základních církevních modů ustabilizoval právě na sedmi, ruku v ruce s tím šel samozřejmě vývoj tónin jako takových (ne vždy se používaly diatonické stupnice, ale třeba pentatonické atp.), ale můžeme tvrdit, že během 14. století už byly mody prakticky usazeny do podoby, v jaké je známe i dnes (a vycházíme z nich takto).
Nyní však trochu prakticky
Podívejme se kupříkladu na standardní, klasickou, tak jak známe, stupnici C dur, tedy řadu tónů v tónině C dur. Začneme na „c1“ a postupně projedeme všechny tóny, až do „c2“, který už není součástí původní stupnice, ale začátkem stupnice další (od c2). Stupnice má (diatonická) 7 tónů, CDEFGAH.
Pokud zahrajeme stupnici C dur tímto způsobem, dostaneme tzv. Ionský modus, tedy durová klasická stupnice je vlastně ionským modem (ono je to spíše opačně, ale raději budeme postupovat od toho, co už známe).
Určitě znáte alespoň jeden další modus – tzn. jakým dalším způsobem zahrát všechny bílé tóny tak, aby to byla nějaká stupnice či tónina? Ano, A moll – tedy AHCDEFG. Tomuto modu říkáme Aiolský modus a pokud hrajete klasické mollové stupnice, určitě jste s aiolským modem obeznámeni až až.
Zcela intuitivně tedy doufám chápete, jak vytvořit další mody – tedy zahrajem „všechny bílé“ od jiného tónu než C (či A). Začneme-li hrát řadu tónů, která začne na „D“, dostaneme takovou „skoro molovou“ tóninu D moll, akorát jen skoro. Tomuto modu říkáme Dórský mód. Oproti mollové stupnici tedy trošku jinak zní na 6. stupni, kde bychom v D mollu očekávali právě B.
Postupujeme-li od E, dostaneme Frygický (Phrygian) mód, který opět zní tak trochu jako molová stupnice, akorát druhý stupeň dělá trošku jiné vyznění.
Postupujeme-li od F, dostaneme Lydický modus, tedy takový zase „skoro durový“, až na tón ve 4. stupni.
Postupem od G dostaneme Mixolydický modus, tedy další „skorodurový“, který se od klasického duru liší pouze na posledním stupni (tedy sedmém).
Od A dostaneme, jak již víme, Aiolský modus, jedná se doopravdy o klasickou mollovou stupnici, říká se jí také „přirozený moll“.
No a nakonec od H dostaneme Lokrycký modus, (locrian), který prostě „zní hrozně divně“ a je jediným modem, kde „kvinta“ není tonálně od 1. do 5. stupně, je zákaldem pro pochopení zkrácených „dimových“ akordů a jejich řady.
Co to tedy ale ten modus vlastně je?
Zatím se tady tím slovem vlastně pořád pouze oháním, ale nevysvětlil jsem pořádně, co to vlastně je. Zjednodušeně se jedná o systém řazení celých a půltónových kroků. Každý modus má nějaký specifický (vycházející z toho, co jsem popsal výše – tedy pokud chcete odvodit např. dórský mod pro A, půjdete půltóny a tóny stejně, jako byste jeli všechny bílé od „D“). Zde pro přehlednost ještě uvádím přehlednou tabulku modů s půltóny:
[ultimatetables 5 /]
Nyní to zkusíme opět prakticky – zkusme třčeba vyrobit G dórský mód. Jaké budou tóny? Pojedeme podle tabulky půltónových kroků, najdeme si dórský modus a můžeme rovnou psát: G A B C D E F G. Doufám, že je princip jasný 🙂
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.