Vrhli jsme se s Adélkou na akordy a obraty, důležité je vědět, že zákaldní tvar (kvintakord) je 1., 3. a 5. stupeň z dané tóniny, takže v C dur konkrétně C‑E-G. 1. obrat je stav, kdy spodní tón „přehodíme“ o oktávu výše nad ostatní tóny, tedy vznikne „E‑G-C“. 2. obrat vznikne tak, že přehodíme spodní tón (tedy E) o oktávu výše a vznikne tak „G‑C-E“.
Tyto obraty se dají použít při doprovodu melodií, které jsme si ukazovli & jsou napsané v notýsku zezadu.
Dále jsme si oživili termíny tónika, dominanta a subdominanta.
- Tónika je výchozí akord (v libovolném obratu), tedy pokud hrajeme v C‑dur, je to akord C‑dur.
- Dominanta je doplňkový akord, který používáme tam, kde se doprovodně hodí jiný akord, dominanta obecně podporuje „návrat k tónice“, případně doplňuje harmonicky melodii. K C‑dur je dominantou akord, který je o 4 tóny níže, případně o 5 výše, tedy G‑dur. Další mnemotechnickou pomůckou budiž, že dominanta má o 1 křížek více, tedy u C dur (0 křížků) je to G‑dur (1 křížek), u D dur (2 křížky) je to A dur (3 křížky) apod. U „B“ stupnic totéž platí pro béčka, akorát sestupně, tedy u F‑dur (1 béčko) je to C dur (0 béček), u B‑dur (2béčka) je to F‑dur (1 béčko) a podobně.
- Subdominanta je 5 stupňů dolů, případně 4 nahoru a má podobnou funkci jako dominanta, akorát je harmonicky od tóniky dále. Jedná se o citovou záležitost, zaexperimentujte. Pro C dur je subdominanta F dur, pro G dur je subdominanta C dur a podobně, tedy o „křížek méně“, případně o „béčko více“ 😉
Další schůzka opět středa 16.30.
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.