Hodina 6. 11. 2017
Ahoj,
- Uvolnění
- Co půjde vzhledem ke zranění 🙂
- Seeman
- Dohromady velmi pomalu.
- Víc pedál čištění, ať se tolik nepřeznívá, jinak to je je vono 🙂
Hodina 6. 11. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- Oktávy
- Klidně třeba minutu v kuse na každou ruku.
- Střídání hezkých tónů
- Rozložený 5hlasý septakord C7
- V levé ruce první 2 tóny směrem od palce, tedy c‑B-c‑B
- palec se zvedá, ostatní prsty volně leží
- palec uhodí, ostatní prsty volně leží (nic se nezvedá)
- palec drží tón, ukazováček se zvedá, ostatní prsty leží
- ukazováček uhodí, palec se nezvedá, ale lehne si (nehraje), ostatní prsty též leží.
- palec se zvedá… (a dokola)
- V pravé je to přesně symetricky
- Když bude malý přezvuk (tóny přes sebe), nic se nestane, hezké legato z toho uděláme časem 🙂
- Cvičení na vázání a oddělení rukou
- Např. cv. 2 z 50 cvičení pro začátečníky [PDF]
- V tomto cvičení je super, že potřebujete svázat (legato) pravou ruku a při tom zvedat levou a nesmí se ovlivnit (pravá nesmí být indukovaně zvednuta levou).
- Zkoušejte si třeba jen první 2−−4 takty, není cílem hrát celé cvičení, ale třeba jen jádro, ale přesně 🙂 (jde nám o princip a ne o tóny)
- Hrajte tak pomalu, ať si stíháte říci věci typu „zvednu levou, pravou držím“ (takto slovy). Až to půjde pomalu, samozřejmě můžeme zrychlit 🙂
- Vrhání tónů – na malíček od palce
- Potřebujeme zpřesnit a posílit malíček, tuto k tomu bude cesta.
- V pravé i levé.
- Levá: Palec zaseklý do „c“, malíček diagonálně skáče mezi „F“ a „C“
- Pravá: Symetricky nahoru, palec zaselký co „c2“, malíček skáče mezi „g2“ a „c3“.
- Pozice nohou – víc než pravý úhel, nohy „před sebou“, aby mělo tělo oporu. Nohy jsou vedle pedálů, aby je mohly použít, kdyby byly potřeba.
- Oktávy
- Popcorn 😀
- Prstoklad v pravé a levé
- Např. v A moll (ale je to jedno) 😉 😉
Příště opět pondělí v 9.00.
Hodina 3. 11. 2017
Dobrý den,
- Hudebnost
- Informace o hudbě: Doporučuji následující knížku: https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/hudebni-nauka-pro-zus-1-rocnik-martin-vozar.htm
- Důležitý je zatím hodně rytmus a melodie až tolik ne, až později.
Jsme domluveni pravidelně na úterý 18.00 🙂
Hodina 3. 11. 2017
Ahoj,
- HP
- Ať tam je melodie 🙂 🙂
- Arpeggia 🙂
- Beethoven
- Do 22. taktu (včetně)
- Eis (e+1)
- Rozbor 19−−21
- Oběma dohromady, přidej potom melodické tóny v pravé v malíčcích 🙂
- Pokus se to napojit na předchozí věc i s melodickými tóny v pravé 🙂
- Do 22. taktu (včetně)
Hodina 3. 11. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování rukou
- Kvinty (C‑G)
- Při zvednutí zápěstí pozor na propadající se předloktí, to nechme zhruba ve stejné výšce, zvedne se nahoru pouze dlaň.
- V hudební škole (Ilja Hurník)
- Podivný rytmus – změna taktu z 2⁄4 na 3⁄4 a zpět.
- Nutno počítání nahlas.
- Posuvky – béčko
- Platí vždy do konce taktu, pokud není řečeno jinak.
- Podivný rytmus – změna taktu z 2⁄4 na 3⁄4 a zpět.
- Waltzing Elephants
- Opět – pomalu, počítání nahlas 🙂
- Občas zrychluješ, tak nezrychluj – vyřeší počítání. Začni v pomalém tempu a zůstaň u něj.
- Pozor na zvedající se levou ruku ve 3. taktu na 2. řádku.
- Skladba 8
- Poslední 4 takty taktéž s počítáním, ať neutíkáš tempově! 🙂
- 53 – Vrabec
- Nastav si odpočet (stopky) na 120 sekund (2 minuty) a tyhle 2 minuty pořád dokola 4 takty – např. 5. – 8. tak jen pravou. Pak pauza minutu. Pak znova 2 minuty a levou. Pak znovu minutu pauzu. A dokola 🙂
Hodina 3. 11. 2017
Dobrý den,
- Uvolnění
- oktávy 🙂
- Sbírka hezkých koled (odkaz ke stažení [PDF])
- Mody: Mody (přehled)
- Menuet
- dalších 8 taktů – prstokladově správně a funkčně, bezva 🙂
- Zbývá napojit na prvních 8 taktů a udělat z toho jeden „flák“.
- Celkově – nebojte se hrát silněji, ubereme později. Nejdříve je potřeba do tónů dostat jistotu. Až bude tuto funkční, poté poladíme výraz „k dokonalosti“ (aby to nejen bylo co nejlépe zahraté, ale aby to i co nejlépe znělo pro posluchače).
- V oktávovém skoku pravou (např. 4. takt) vraťte ruku do „uvolněného tvaru“ (v kvintě), ať už je připravena dál hrát 🙂
- dalších 8 taktů – prstokladově správně a funkčně, bezva 🙂
- Pink
Hodina 2. 11. 2017
Dobrý den,
- Pokračování s improvizací
- Založte nějaké kolečko, 3−−4 akordy pořád dokola, zkusme k tomu vymyslet nějakou melodii.
- Pokus 1
- C‑G-F-G->
- Mozart (16)
- Sjednoťte tempo
- V basu ve 3. řádku pozor na přízvuky, ať jsou šestnáctiny všude stejné.
Příště se zase ozvěte 🙂
Hodina 2. 11. 2017
Ahoj,
- Uvolnění rukou
- Ok 🙂
- Tempa – názvy temp (tempo značí jak rychle skladba je)
- Zbytečné psát, když už t onapsal někdo jiný 🙂 https://cs.wikipedia.org/wiki/Tempo
- Doporučuji nějaký slovník (hudební)
- Nejčastěji používaná: Lento, Andante, Adagio, Moderato, Alegretto, Allegro, Vivace, Presto (asi takhle)
- Stupňování přes „issimo“ – presto rychle, prestissimo ještě rychleji.
- molto, poco, piú – slovíčka jako „tak trochu“ apod.
- Změny – ritenuto, ritardando, a tempo – zpomalovat, ubírat, původní tempo.
- Tempa neznačí jen tempo, ale i výraz (vyznění).
- Důležité je vědět hlavní tempa, ostatní jsou poměrně odvozená.
- Dynamika – různé hlasitosti (v našem případě)
- Základní slovíčka
- piano, forte (jemně a silně) – p a f, jsou další stupně jako pp a ff (atd.), jsou i varianty s více písmenky, čím více písmenek, tím více toho, co to je (jemněji, silněji atd.).
- crescendo /decrescendo – zesilovat, zeslabovat
- Buď napsáno takhle slovem, případně otevřenou a zavřenou dlouhou špičatou závorkou (vidle).
- dimminuendo (zkr. dimm.) – zjemňovat, ve své podstatě skoro totéž co decrescendo.
- Základní slovíčka
- Seskupení v orchestrech
- Podle počtu lidí
- kvarteto (4)
- kvinteto (5)
- …
- Podle typu orchestru
- symfonický
- komorní
- žesťový
- …
- Cásti orchestru podle výšky hlasu a zabarvení
- Bass (bas) – hlubový mužský hlas
- Tenor – vysoký m. h.
- Alt – hluboký ženský hlas
- Soprán – vysoký ženský hlas
- Stejnými pojmy označujeme výšky v akordu.
- Podle počtu lidí
- Intervaly
- Psal jsem o tom článek: Základní přehled intervalů (odkaz)
- Interval – vzdálenost.
- Testuj se na poslech: http://tonedear.com/ear-training/intervals
- Bylo by dobré stejně jako u mě – tedy říkat si i ty názvy, říci si „kvinta“ a tlačítko. V angličtině používají (logické) číslovky, jako 1., 2., 3… takže podle toho.
- Důležité je naučit se základních 8 itervalů (prima, sekunda… oktáva), příště si je trošku rozdělíme.
- Naskenovaný sešit s koledami 🙂
- Cib cib
- Volné tempo a přesně, rychlost až potom 🙂
- Skákal pes
- Prstoklad v levé – 5−3−1 🙂
- Melodii víc, ať je slyšet 🙂
- Pec nám spadla
- viz předchozí
- Polkový doprovod (pomalu!) 🙂
- Basový a přiznávka
- 1. krok je vůbec to udělat, 2. krok je udělat to vázaně (legato)
Příště se budu ětšit opět ve čtvrtek v 15.00 🙂
Hodina 2. 11. 2017
AHoj,
- Uvolnění rukou
- Pravou a levou, souzvuk, pěkně do hloubky, ať tóny nejsou povrchní, prostě klávesu musíme domáčknout až úplně dolů (úhozem).
- Hrajme obouručně a rozdělme na dlouhé a krátké tóny, střídejme najednou v pravé a levé – tedy spolu spolu spolu (levá) spolu.
- Czerny cv. 3
- Po taktech, zvlášť pravou a levou 🙂
- V levé souzvuk C‑E, prsty 5 – 3
- První dva takty pouze nahoru a dolů obouručně.
- VELMI POMALU.
- Ať jsou spolu ty, které mají být spolu!
- Tohle vytuníme 🙂
- Písničky
- Skákal pes
- Přesně ruce 🙂
- Muzikantská rodina
- Pravou zvlášť, pak zase přidáme levou (barevný kód)
- Když jsem husy pásala
- Na tu se podíváme příště, zase 🙂
- Skákal pes
V úterý to normálně platí 😉 😉 Budu se těšit 🙂
Hodina 1. 11. 2017
DObrý den,
- Uvolnění
- Oktávy, stupnice, chromatika, posunuté 🙂
- Posunutí – např. levá bude hrát od C, pravá od #C, ruce se krásně oddělují :-)4
- Oktávy, stupnice, chromatika, posunuté 🙂
- Koledy 😀
- Libovolné z Hezky zpracované koledy.pdf
- Rondo
- 2. strana – veeelmi pomalu dohromady 🙂
- Refrén – rozklady v levé je třeba začínat o dost dříve, prakticky předchozímu tónu ukradnete většinu délky, aby rozklad dojel do přízvučné doby přímo 🙂
- Vyzkoušejte si pomalu jen na nějakém konkrétním místu, nepřehrávejte zbytečně celé, naučte se to lokálně někde a pak to naučené jen aplikujete všude 🙂
- Všechny osminové v pravé jsou stejné! 😉 Neutíkejte si (nezbrklete, či jak to jinak říci) 🙂
- Neuchvátevejte si ty první dvě 🙂
- V levé ruce při střídání poloh příprava dopředu, ať už je ruka připravená na další. Ve finále je to pak docela svižné, tak ať to sedí všechno v sobě a navazuje to (bez záseků a tak)
- Rozložené akordy – bez slepování, snažte se, aby každý tón nezávisle byl slyšet odděleně a nepřezníval do jiných tónů (není to arpeggio)
- Při změnách v levé ruce je z A do D velký skok, je to klasický vrh malíčkem dolů, ruka musí být krásně uvolněná, aby to fungovalo 🙂
- Arietta
- Rozdělte si princip na 3 části – basový, vnitřní (tenor/alt) a melodický (soprán)
- Začněte pouze vnitřním, ať to jen bublá, žádný tón není hlasitější než jiný.
- Poté si přidáte basový tón v levé ruce a opět – ať vnitřek pouze bublá.
- No a nakonec… soprán.
- Přidání sopránu (aby zněl hezky) je dost těžké, ale stejně to zkuste
- Zatím priorita – vnitřní hlas jen jako doprovodné bublání 🙂
- Rozdělte si princip na 3 části – basový, vnitřní (tenor/alt) a melodický (soprán)
Příště s tím opět budu počítat v 19.00 ve středu 🙂