Hodina 8. 3. 2018
Ahoj, dobrý den,
- Uvolňování
- Kvinty
- Polyrytmy – hraješ najednou víc než 1 různý rytmus.
- Princenzna
- Opakování celé písničky, akordy. Prstoklad.
- Už se začíná poměrně slušně rýsovat.
- Na políčku
- … první řádek. 🙂
- Další řádky, opakování.
- Skákal pes
- Opakování.
- 2. řádek je potřeba taky spojit a slepit 🙂
- Prostě je potřeba se nezaseknout.
Hodina 7. 3. 2018
Hezký večer,
- Uvolnění
- Chromatická stupnice (v oktávách)
- Nechvátejte na to, ze začátku to bude hrozně nepřesné, takže pomalinku 😉
- C‑C#-D‑D#-… etc (je to 12 tónů, 13. je znovu C) 😉
- Ze začátku jednoručně (zvlášť), samozřejmě později dohromady.
- Hlídejte si hlavně palce, malíčky se časem trefí do správných pozic samy!
- Doporučuji Top Secret 1984 😉 (klidně i na uvolnění)
- Chromatická stupnice (v oktávách)
- Maličká su
- Ovčáci
Hodina 6. 3. 2018
Dobrý večer,
- Uvolňování
- Rozložení akordů, akcenty na 1., 2. a 3. tón.
- Rozložený akord 3hlase – poměrně stabilní prstoklad:
- Základní tvar: L: 5−3−1, P: 1−3−5
- 1. obrat: L: 5−3−1, P: 1-2-5
- 2. obrat: L: 5-2-1: P: 1−3−5
- Pouštějte tóny, které už jsou zahraté. Chápu, že ze začátku tam máte kotvu, co už jste hrál, ale nehrajeme arpeggia, ale rozložené akordy.
- Rozložený akord 3hlase – poměrně stabilní prstoklad:
- Chromatické oktávy taktéž s důrazy (1,2,3)
- Více kontrastu mezi akcentovanou a neakcentovanou notou.
- Doporčuju 2 paličky na bicí + podložku pod myš (cca 200 CZK investice)
- Střídejte si PApapapaPApapapa, nejdříve jednou a druhou rukou, jako že PpppLlllPpppLlll, poté střídejte ruce PlplPlpl, LplpLplp
- Při tom poslouchejte, jak to zní a zkuste, aby to bylo fakt Pppp a ne postupně degradující, chceme výraznou (akcentovanou) první a ostatní tři stejné. Navíc paličky vám krásně uvolní zápěstí.
- Rozložení akordů, akcenty na 1., 2. a 3. tón.
- Pink Panther
- Začněme levou – princip toho, co tam je.
- V levé se střídají defakto 3 různé možnosti – nahoru, dolů, nahoru jinak 😉
- Pravá melodie – vůbec na to ze začátku nechvátejte, je to velmi volné, pomalé. Čím víc chvátáte, tím méně se vám to ukládá do ruky přesně.
- Začněme levou – princip toho, co tam je.
Příští týden se tedy budu těšit opět v 20.00 😉
Hodina 6. 3. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění
- Nácvik oktáv
- Nejde o dokonalou přesnost, ale o princip toho vůbec zahrát uvolněně oktávu; tedy potřebujete všechny prsty, které zrovna nehrají, aby nebyly zvednuté, protože jinak nastává křeč. Dále – zápěstí je volné a ne „zezhora“, protože jinak se šlachy stahuji k sobě a to je přímo proti principu širokého rozsahu, stahovat se 🙂
- Oktávy se obecně hodně hodí.
- Nácvik oktáv
- Písničky
- Pec nám spadla (polkový doprovod)
- Ze začátku s akordy
- Na géčku začněme 4. prstem (kvůli áčku potom)
- Co nejplynuleji, není třeba
co nejrychleji!Plynulost je důležitější než rychlost.
- Běžela ovčka (také polkový doprovod, transpozice do C dur)
- Existuje více než 3 harmonické funkce (tónika, dominanta, subdominanta), základních je 7, ty mají také své názvy a harmonickou funkci.
- Napsali jsme tužkou akordy, jak tam mají být.
- Ami = Am, jen jiné značení (americké, české etc.)
- Ohledně dalších harmonických funkcí: http://klavir.klusik.cz/kadence-a-obraty-harmonicke-funkce/
- Zatím hrajte pouze s akordy. Časem polkově.
- Když jsem jel do Prahy (valčíkově)
- Poměrně jednoduchá, na 3 doby (proto valčík)
- Hrajte podle písmenek ve zpěvníku, ne podle barevných koleček, které nebyly ve zpěvníku 😀 – při valčíkovém doprovodu byste tam nestihla 2× za takt vystřídat doprovod.
- Když hrajete pomalu, narážíte na to, že některé průtažné tóny začnou hodně znít (protože je držíte v ten moment) a prostě harmonie se zdá být disonantní. Až zrychlíte na hrací tempo, zjistíte, že průtažné tóny ustabilizují stabilní tóny okolo.
- Pec nám spadla (polkový doprovod)
Příště se budu těšit v úterý opět v 17.
Hodina 6. 3. 2018
Ahoj,
- Uvolnění rukou
- Oktávy téměř 😉
- Princenzan ze mlejna
- Opět – čteme odspodu, takže „dégé“ není totéž, co „gédé“ 😀
- Nejdříve stejně začněte s běžnými akordy (jako hrajete jinde), levou začneme řešit záhy, až to bude nějak trošku fungovat plynule 🙂
- Ať není zásek při přechodu do akordu „F“ ve 2. taktu.
- Nehrajte zatím víc než první 3 takty! Spíše pořádně než celé a napůl 😉
- Skákal pes (rozložený doprovod)
- Opakování rozloženého doprovodu 🙂
- Bez záseků 🙂
- Postupně po taktech vylepšování, postupné napojování na sebe. Když se podaří první 3−−4 takty plynule a bez záseků, bude to fajn 😉 Aby byl prostě první řádek kompletní a zahratelný 😉
- Na políčku
- Věř rukám, zahrají to správně, ale pak se často „opraví“ na špatnou variantu 😉
- Opakování prvního řádku do plynlulosti, už tam skoro budem, jupí 😉 😉
Příště se zase budu těšit ve čtvrtek 16.00 😉 😉
Hodina 6. 3. 2018
Ahoj,
- Rozehrání, uvolnění
- Mozart
- Roztomile 😉 Hlavně v prvním řádku, kde je expozice tématu.
- Dvořák
- Další 2 strany vytištěny 😉 😉
- Choipn
- Pomůcka na septolu 😀 (nakopu… 😀 )
- Melodie výrazně super – nicméně pozor, aby to nebylo přehnaný, pokud se melodie vytáhne moc, začne znít „sprostě“.
- Beethoven III
- Gradaci pozvlněji, ať máš na konci prostor „kam gradovat“ 🙂
Příště se zase budu těšit 😉
Hodina 6. 3. 2018
Hello,
- Wrists etc.
- Grieg (Waltzer)
- Just a minor details:
- Tenuto – means „hold a bit“
- 4th row, 4th measure – quarter is still forte, then then half note is piano and soft.
- Just before the quarter staccato notes (4th measure, 2nd row) the last sixth at the left hand shoundn’t be cut, let it sound fully.
- Just a minor details:
- Heritage
- First two rows
- Don’t rush eights at the ond of the row
- Third row
- eights! 😀
- E flat at the left hand, third measure.
- Final row
- Details.
- First two rows
- Chopin
- The first line – finalizing the final details 🙂
- Trill – give the „e“ tone at the left hand more space 😉
- Fingering ath the left hand – 5 – 2 at the fifth, and then 3−2−1−2−1−2. Don’t play it all with the 1st finger 🙂 It sounds like the tones are alone, connect them with legato. Thumb stays over the „F“.
- Eights on hte final row – don’t rush them 😉 😉
- The last page – ligature – the same note connected with the arch, the second note is not played, only hold it from the first one.
- The first line – finalizing the final details 🙂
Next week 😉
Hodina 6. 3. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění rukou
- Pink Panther
- NEchvátejte na to 😉 😉
- Tónově v pořádku, pouze rytmus
- Musí to pořád houpat – tadammmtadammm… pouze v místě dvou triol je to rovné, jinak pořád swingově.
- Ještě ve swingu dejte trošku větší důležitost na některé tóny, viz originál 😉
- Improvizace a variace
- Dáme nějaké téma a zkusíme si s ním hrát.
- Přes dvě vesnice (dvojhmaty)
- Doplnění akordů.
- Neměňte akordy moc často, pokud to není nezbytně nutné. Pokud pořád funguje v nějaké harmonii předchozí akord, neřešte ho a nechte ho znít. Když to funguje, neřešte 😉
- Doplnění akordů.
Příště zase v úterý (kdyby něco, dáme si vědět).
Hodina 5. 3. 2018
Dobr ývečer,
- Uvolnění
- Oktávy
- Polyrytmy – dál od sebe tóny, tvrdě disonantní intervaly (C‑C# atd.), aby byly tóny od sebe co nejvíce rozpoznatelné.
- Chromatika s akcenty „po třech“ – na první, na druhou a na třetí (každý běh zvlášť nahoru a dolů, tzn. 12 nahoru a 12 dolů, tedy 24, což je dělitelné 3 =>vyjde to) 😀
- Bach I
- Bacha na tempové změny, při crescendu zrychlujete a naopak (mírně, velmi mírně).
- Tuhle můžeme pro zatím bezpečně odložit.
- Bach II
- Místo Bach I.
- Game of Thrones
- Hlavní motiv
- Heritage
- Drobnosti ve výrazu.
- Tango
- Spojování L+P
- Vím, že zatím hodně ladíte noty, ale zkuste prosím akcenty, podobně jako Bolero (Ravel).
- https://www.youtube.com/watch?v=r30D3SW4OVw
- River
- Pozor v levé na vybušené basy v levé – první z daného akordu dole 🙂
- V pravé v poslendím řádku (1. stránka) a 1. řádku (2. stránka) trošku voicing, prostě pomocné tóny trošku potlačte a vytáhněte hlavní melodické tóny (předvedu).
- Mad World
- Poslech – Peter Hollens
Hodina 5. 3. 2018
Dobrý den,
- Doporučená literatura
- Kofroň, J.: Učebnice harmonie, (https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/ucebnice-harmonie-jaroslav-kofron.htm)
- Doplňková: https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/hudebni-nauka-pro-zus-1-rocnik-martin-vozar.htm
- Uvolnění rukou
- Oktávy zvršku
- Rozložené akordy
- Kvůli obratům akordu, akcentům a jejich aplikaci do chromatické stupnice.
- Akord
- Souzvuk alspoň 3 různých tonů, které jsou po terciích – vzdálenost od 1. do 3. tónu ve stupnici (tónině).
- Každý tón v akordu má svoji specifickou funkci.
- 1. tón (bass) – určuje název akordu (pozor, pouze pokud je stavba z tercií, tedy akord je tzv. v základním tvaru (kvintakord))
- 2. tón – určuje tzv. tónorod – jestli je to dur nebo moll (podobně jako rod u podstatného jména)
- 3. tón – nedělá nic na první pohled důležitého, jen uzavírá trojici a dává akordu celkovou šířku (později doplíme při probírání alternovaných akordů)
- Důležité – intervaly: Základní přehled intervalů (článek)
- Obrat akordu
- stejné tóny, jiná kombinace, co je dole, co je nahoře.
- CEG=>EGC=>GCE (vždy píšeme zespodu).
- Na těchto obratech (až si je trošku osvojíte) se naučíme spoustu věcí, obraty použijeme pouze jako „lešení“ dalších znalostí.
- Ovčáci
- Zpomalte to rovnou tak, aby to bylo v jednotném tempu 🙂 Dejte si na metronomu (90 BPM) a to budou osminy (jen ta levá). Hodně z toho utíkáte. V momentě, co se vám to podaří plynule a pomalu, až pak VELMI MÍRNĚ zrychlete (např. na 95 BPM) – a znovu ustabilizujte. Každé tempo vám přinese nějaký zádrhel, byť malinký. Ten pro dané tempo vyřešíte => můžete navýšit tempo.
- Czerny 50⁄2 😉
- Hlavně plynule, pomalu, prvních 4−−8 taktů (půl /celý řádek), v pravé legato, kde je oblouček. V levé – akord může viset na nožičce zprava i zleva, je to jedno, pořád se hraje naráz (pokud není řečeno jinak, pak je to tzv. arpeggio)
Příčtě ve středu ve 12.00 😉