Hodina 13. 3. 2018
Ahoj,
- Uvolňování
- Oktáva zatím téměř 😉 😉
- Princenzna
- Pozor na 6. takt (několikrát správně za sebou) 😉
- Druhý řádek – hlavně první 2 takty tam 😉
- Na políčku
- První dvě řádky už znějí super!
- Takže pokračujeme takdy 😉 😉
- Už je jen cíl to dokončit celé a bude to! 😉 😉
- Skákal pes
- Zplynulit, to je zatím to jediné, co tomu chybí, aby to znělo dobře jako písnička! 😉 Jinak hrozně bezva, super! 😉
- postupně po taktech napojujte tak, aby to bylo nakonec v kuse v pohodě 😉 😉
- Chyba se posouvá – to je normální, když se povede něco, co se normálně nedaří, rozbije se to hned poté, protože se lekneš vlastního úspěchu 😉 😉 Takhle tu chybu postupně dotlačíš do konce a pak úplně mimo písničku a budeš ji umět 😉 😉
Ve čtvrtek, když to bude možné, tedy v těch 15 😉
Hodina 13. 3. 2018
Ahoj,
- Rozehrání & uvolnění
- (Běžné)
- Mozart
- Rozložené akordy – pouštěj levou ruku (není to arpeggio), ale nepouštěj v levé poslední tón, je to čtvrťová (totéž v pravé)
- 4. řádek – trylky – alespoň 4 tóny 😉 😉 Jako že dvaatřicetiny 😉 😉
- Trylek na konci – zezhora, nájezd, konec 😉 Jemně 😉 Bezva!
- Celkově – první 4 takty mají v levé osminové, pak dole (konec stránky) šestnáctinové, nesmí znít stejně rychle (tedy nezpomal to 2× 😀 )
- Chopin
- 7:3 – http://bouncemetronome.com/audio/downloadable-audio-clips/Metronome_7_3_1.mp3
- Objevil se trylek v levé, bezva 🙂
- Beethoven
- III
- Opakování
- Dynamika v rozložených akordech
- Pokus se o rovnoměrnost ve 4. řádku ve stoupáních – ať to není tátadmdmdáda, ale tatatatatatatatatatatatatááta. 😉
- III
- Dvořák
- Opak 1. stránek, 1. řádka 2. stránky
Hodina 13. 3. 2018
Hello,
- Wrists 😉
- Dvořák (No. 7)
- (Primo)
- You may try the 2 hands version as well 😉
- Sibelius – Etude No. 2.
- Leggiero 😉 Don’t rush it, make it romantic 😉 😉
- Chopin – Funeral march
- 1st row – no rush 😉 Play the big chords like they are alone. Every one has its own purpose 🙂 Melody is at those most top notes again.
- 2nd and 3rd –
Hodina 13. 3. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění, rozehrátí
- Bach I
- Opakování zhlavy.
- Prakticky už jen otázka výrazu, roztomilost (tu fakt každý dělá jinak, prostě jak ji cítíte, tak to udělejte) 😉
- Panther
- Jen o trošku ostřeji 😉
- Pravá ať více vystupuje (klidně ji hrajte skoro forte)
- Finální akord – zkuste ho oddělit od zbytku.
- Tango
- Nechvátejte na to, je to těžší kousek, spíše pořádně a přesně 😉 Máte to v pohodě, tóny správně, souzvuky (který kdy s kterým) jakbysmet 😉
- Černohorský – Fuga A moll
- Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=jVSQ9rtHpOE
- Prvních pár taktů, spíše jde o vyřešení prstokladů 🙂
- Většinou notičky, které mají nožičky vzhůru, jsou pravou rukou, zbylé levou (ale není to sktriktně pravidlo, jde hodně o přehlednostní věc)
- Fuga – úlet, čistě polyfonní věci (oproti homofonní).
Příští týden se zase uvidíme, 11 😉 😉
Hdoina 12. 3. 2018
Dobrý večer,
- Uovlnění rukou
- Oktávy, chromatika
- Polyrytmy
- 3:2 – zautomatizování, stačí při tom něco vyprávět 🙂 🙂
- 4:3 – opakování 😉
- Uvolňování palce – nadkládání a překládání kolem palce. Samozřejmě existuje i inverzní cvičení – tedy palcem kolem tónu.
- Heritage
- První 2 řádky – klidně více pedálu (2. & 3. takt)
- poslední takt, 2. řádka – z „céčka“ před akordem neutíkejte, klidně si udělejte „minikorunu“ nad tímto céčkem a do akordu jen „vplujte“ 😉
- U větších akordů vocing – např. 1. takt 2. řádek, je tam důležitý souzvuk D‑Ab, páč tam vytváří disonanci, proto tuty dva tóny musí hezky zaznít. Vnitřní „f“ tolik znít nemusí (ale jako neslyšně samozřejmě taktéž nikoliv) 🙂
- Poslední takt 3. řádku – arpeggio pomaleji, pokuste se co nejrovnoměřneji.
- V levé tenuto – pozdržení, jen drobet 🙂
- První 2 řádky – klidně více pedálu (2. & 3. takt)
- Bach II
- Prvních pár taktů, spíše jde o prstoklad.
- Které tóny jsou důležitější, které méně důležité (které tvoří dynamickou harmonii, které jsou pouze průběžné)
- Levá je taky dost o prstokladu, ale není potřeba tak brutálně řešit jako pravou ruku 🙂
- Tango
- Nebojte se zrychlit začátečních 2,5 řádky (než je akordové nahoru/dolů). Bez pedálu, klidně hodně výrazně levou, udává tempo a výraz.
- River
- dvaatřicentikové „tada“ velm jemně! 😉
- V šestnáctinových partech máte hezky diferencované horní a spodní (např. 3. strana, hned 1. takt, hned první čtveřice šestnáctin)
- Přírazy a tlaky jsou před notoou, tedy levá se přidá až na „hlavní tón“.
Přítí týden se budu opět těšit 😉
Hodina 12. 3. 2018
Hello,
- Wrists preparation, notes (sheet) reading
- Finger playing, relaxed fingers (not some kind of crazy shape, no 😉 just relaxed fingers)
- Songs
- Ovčáci čtveráci
- Both hands together with fifth in the left hand (two tones together, c+g), it works like an arrangement 😉
- Skákal pes
- Play with left hand, change tones C and G (only those two tones)
- Try to play it simultaneously in both hands, like left and right at the one same moment (together). Don’t start with left and then go with right, try it just together right away 😉
- Sheet reading (new song)
- Part „přes zelenou louku“ (3rd to 4th bar) – don’t forget the „g1“ (half note) at the right hand (melody).
- Maličká su
- sheet reading (and singing)
- Ovčáci čtveráci
Hodina 9. 3. 2018
Dobrý večer,
- Uvolňování
- Oktávy a akcenty 🙂
- Menuet
- 2. část – prstoklady OK, dostaňte to do nějakého finálnějšího tempa (jako první část). +Spojení s 1. částí.
- 1. část – opakování 🙂
- Levá občas zní dost hlasitě, pravá musí mít pořád prioritu (melodickou), např. ve 13−−16. taktu.
- Dvořák (Primo)
- 1. část – ok 😉
- 2. část – do konce 3. řádky (další kousek motivu)
- O prstokladu, je třeba neustále uvolňovat palec, protože se jde dolů (musí být volný).
- Heritage
- Prvních pár taktů (kousek)
- Půjde hodně o výraz. Rozebereme harmonii, to se klidně pokuste sám (základní akordy).
- Pokuste se do toho dostat co největší jemnost – tedy žá žádný tón moc nevyskakuje nad ostatní.
Příští týden opět 18 😉
Hodina 9. 3. 2018
Ahoj,
- Beethoven
- 2. strana – poslední řádek (takty 25 a dál), napojení na 3. stranu.
- Opakování předešlých částí.
- Dvořák
- První 3 řádky (primo)
- Improvizace
- Buď vymyslíš melodii a k tomu harmonii nebo opačně 😉
- Doporčuji si věci psát 😉 😉
- Doporučuji https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/ucebnice-harmonie-jaroslav-kofron.htm
Příští týden se budu těšit 😉 😉 Asi rovnou v 16.10 😉
Hodina 9. 3. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění rukou
- Oktávy, chromaticky s přízvuky (první, druhá etc.)
- Rozložené akordy, prstoklady bezva.
- Skákal pes
- Tónika (C dur) klasicky v kvintakordu (základní tvar), dominantu v sextakordu (1. obrat)
- Trošku více pravé, ať je melodie více slyšet a nepřehluší ji doprovodná levá ruka.
- V doprovodu použijte na dominantu (akord G) její 1. obrat (tedy H‑D-G).
- V pravé melodie nikdy nejde do „C“, je tedy zbytečné si ho držet palcem a pak řešit, jak zahrát „A“ – prostě ruku rovnou posuňte, začněte 4. prstem. Není to samozřejmě jediné řešení, jak na to 😉
- Základy harmonie
- Průtažné tóny
- Dur/moll (tónorod)
- Základní a alternované akordy
- Dominantní septakord (G7) a septakord Cmaj7 (např.)
- Další písničky
- Podobným principem, jsou tam různé akordy, zaexperimentujte s nimi 🙂
- Skákal pes hlavně, příapdně další, pokud budete mít chuť 🙂
Hodina 8. 3. 2018
Ahoj,
- Uvolnění
- Oktávy opak ok
- Chromaticky
- Přes všechny půltóny, kde půltón je poloviční vzdálenost než tón. Půltón je nejkratší možná vzdálenost zahratelná na klavír. V detailu je to určitý frekvenční poměr k danému tónu. Temperované ladění (historie).
- Při hraní oktáv pravou pozor na malíček, často není slyšet.
- Bach I
- Prstoklady 😉
- První 4 takty – opakování, ladění jemnosti.
- Tóny, i když jsou jemné, jsou do hloubky (klávesy jsou vždy dostisknuté až do konce), hraj si třeba jeden takt (první) pořád dokola a poslouchej, co se tam děje. Občas nějaký tón vystřelí – v příštím opakování ho zkus uhlídat. Takhle postupně douhlídáš všecky. Cílem je naučit se kontrole nad dynamikou (nahlas/potichu).
- Time
- V úvodu (basové souzvuky) je potřeba trošku více dát melodickým (horním tónům), klavír má dost široký zvuk a basové souzvuky zní „divně“ 😉 Levé tóny trošku jemnější.
- Platí i pak v části se čtvrťovými.
- Přidej pedál 🙂
- Je třeba pospojovat pedálem jednotlivé harmonie – na první notě dalšího taktu, kde se něco mění, stačí pustit a znovu stisknout pedál. Pedál tóny pak hezky pospojuje.
- V úvodu (basové souzvuky) je potřeba trošku více dát melodickým (horním tónům), klavír má dost široký zvuk a basové souzvuky zní „divně“ 😉 Levé tóny trošku jemnější.
Příště běžně tedy v 16.00 😉 Předchozí 2 jsou nezapočítány.