Hodina 16. 3. 2018
Dobrý den,
- Běžná rozehrávka
- Viz minule.
- Gradace 1−2−3, poté 112233
- Heritage
- F moll (4 béčka – paralelní je Ab dur)
- První dva takty výraz + pedál
- Rozbor harmonií 😉
Příště v 18 běžně 😉 😉
Hodina 16. 3. 2018
Ahoj,
- Rozehrání rukou
- Příprava na 3. větu Beethovena, 4hlasé akordy, rozklad přes všechny obraty.
- Beethoven I
- 3. strana 😉 Lezoucí řady. V levé k tomu pouze dlouhé držené „gis“ v oktávě.
- Rozděl si po trojicích (prvnídíl-druhýdíl nebo první-tři-druhé-tři-třetí-tři…) a všecko je tam 4× 😉
- První 2 strany – a napojení do 3. strany
- 3. strana 😉 Lezoucí řady. V levé k tomu pouze dlouhé držené „gis“ v oktávě.
- Dvořák (primo)
- První stránka by téměř mohla jít, ke konci akorát bacha na levou ruku (poslední řádek).
- Tiersen
- Opakování strana & půl 😉
- Grieg – Arietta (1)
- Es dur, 3 béčka (stejně jako ve Dvořákovi)
- Levá a pravá si „půjčuje“ vnitřní doprovod, je to podobné Moonlight, melodie je v pravé nahoře, často pouze malíčky.
- Cílem dvou spodních vrstev (basová a altová) je být jemný a pouze dělat harmonii, melodie nahoře (soprán) je dynamická (podle znamének)
- V levé ruce jsou občas dost široké věci, ale nic s čím si neporadíš 🙂
Příště ještě běžně 😉 😉
Hodina 15. 3. 2018
Ahoj,
- Uvolnění rukou
- Kvinty – při povídání jsou uvolněné, automatické, super 😉 😉 😉
- Rozložený akord
- Jednotlivé obraty za sebou (pořád stejná psímenka)
- Oktáva zatím jen „na krajíčku“
- Pirncezna ze mlenja
- Už velmi pěkné, potřebujeme vyřešit hlavně takty kolem přechodu mezi řádky.
- Skoro to je 😉 😉
- V jetelíčku
- Opakování (ladění dalších drobností)
- Skákal pes
- Opakování, do plynulosti cvičení (super, postupně se to zlepšuje)
- Není nutno
- Pravá, přidání akordů 😉 😉 Napsaný polkový doprovod až časem.
V úterý se zase těším v 16 😉
Hodina 15. 3. 2018
Ahoj,
- Loužičky
- Akordy – dur – 3:2, moll 2:3
- Eb – Eb-G‑B
- B(7) – D‑F-B
- A – Eb-Ab‑C
- Já jsem z K. H.
- T/D/S, pohoda 😉
Příští pátek klasicky 17 😉
Hodina 14. 3. 2018
Dobrý večer,
- Uvolnění rukou 🙂
- Oktávy s akcentem – důležité, aby jen a pouze jeden byl akcentovaný.
- Chopin
- Probuzení jemnosti 🙂
- V trylku 1. řádek pedál úplně vypněte a stiskněte až na dalším taktu, aby trylek nezněl slitě.
- Trylek: https://www.youtube.com/watch?v=QghrGN5erlY
- Ladění 7:3 (bezva)
- Další (veselejší) část (konec 1. stránky)
- 3. a 4. stránka obsahuje převážně věci, které už tam byly, další „nové“ věci jsou až v poslední stránce (ale ty jsou v pohodě.)
- Příště zase více mrkneme na Dvořáka, ať to střídáme 😉 😉
Příští týden opět běžně.
Hodina 14. 3. 2018
Dobrý večer,
- Uvolnění
- Rozložené akordy 😉 😉
- Akord – souzvuk alespoň 3 různých tónů (podle dalších pravidel ještě, ale toto je hrubá definice, funkční)
- Obrat akordu – vyuižíváme toho, že akord je tvořen (zatím) 3 tóny – např. C‑E-G. Obrat je jen jiná kombinace tutěch písmenek, tedy E‑G-C nebo G‑C-E.
- Obraty jsou 2 – první a druhý (mají svoje italské názvy, zatím neřešme)
- Zkusme na akordu C dur a D dur
- C dur
- C‑E-G
- E‑G-C
- G‑C-E
- D dur
- D-#F‑A
- #F‑A-D
- A‑D-#F
- C dur
- Černé klávesy – jmenují se podle bílých 😉 Tedy vezmu „F“, přidám „is“ a vznikne „Fis“ a je to klávesa o jedu vpravo od bílého „F“ 😉
Hodina 14. 3. 2018
Dobrý den,
- River
- Jen doprovody – které éčko je které (nahoru/dolů)
- Trošku synchronizace, občas vám vypadne v „áčkovém“ doprovodu poslední áčko a rovnou jedete „éčko“, samozřejmě vám pak nesedí to, co se tam děje 😉 😉
- Závěr (poslední 2 řádky + takt na 3. poslední řádce) je velmi podobný začátku, jen trošku vytuněné 😉
- Pozor na rozdíl tlak vs příraz, kde příraz je trošku rychlejší, tlak je roztomile natlačená nota (či více) před hlavní notu.
- Levá tam má takytrošku odlišnosti oproti zbytku 🙂
- Vezměte to zase jako novou věc – po taktech, prostě jeden takt správně, pak až druhý, nehrajte celé najednou, jako že pořád dokola, nepřináší to moc užitek 🙂
- Začátek – pozor na zrychlování a změny tempa obecně 🙂 Poté taky – první řádek máte hrozně roztomilý a do druhého vlétnete poměrně hrubě, zkuste udržet tu jemnost 🙂
Za 14 dní se budu těšit 😉 R.
Hodina 14. 3. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění rukou
- Oktávy, chromatická stupnice v oktávách (přes všechny tóny)
- Pořád platí, uvolněné prsty co nehrají, pokud aktivujete stupnici, už dříve uvolněné prsty najednou zase vystřelí, jsou na půli cesty, za chvilku to bude! 🙂
- Rytmus
- Takt a délka taktu (2÷4, 3⁄4, C = 4/4)
- Rytmus říká, jak je která nota dlouhá (vzájemně mezi sebou)
- Horní číslo říká do kolika počítat, spodní číslo říká co počítáme.
- Např. 2⁄4 – dvě čtvrťové
- 3⁄4 – tři čtvrťové
- 6⁄8 – šest osminových atd.
- Ovčáci
- Ok
- Maličká su (str. 9)
- Zkuste si tuhle stranu.
Příští týden dejte vědět 😉 😉
Hodina 14. 3. 2018
Dobrý den,
- Kadence, tónika a dominanta (a další harmonické funkce)
- Úplná kadence
- http://klavir.klusik.cz/kadence-a-obraty-harmonicke-funkce/
- Zadání budete (nejspíš) mít takto: T‑S6/4‑T-D6‑T
- Co jsou písmenka je jasné – tónika, dominanta, subdominanta. Čísla jsou obraty.
- Co je obrat 😀
- Základní tvar (uvádí se bez čísla)
- 1. obrat (sextakord – sexta je šestka, tedy D6 znamená dominanta v sextakordu, tedy dominanta v 1. obratu)
- 2. obrat (kvartsextakord – kvarta je 4, sexta je 6 – tedy S6/4 znamená subdomantna v kvartsextakordu, tedy ve 2. obratu)
- Prstoklady u obratů
- Většinou se akord hraje 5−3−1 v levé (nebo 1−3−5 v pravé)
- Využíváme toho, že palec má volnost „do strany“, takže většinou je to tak, že:
- Základní tvar – 5−3−1
- 1. obrat – 5−3−1
- 2. obrat – 5−2−1 (kvůli šířce)
- Zkusme si zahrát pouze obraty akordů, později rozložené – nejdříve základní akord typu „C dur“ 😉
- Tóny jsou pořád stejné – C‑E-G, jen se mění pořadí 😉
- V akordech si (nahlas) říkejte tóny, které to obsahuje – pak vám najednou přijde divné, že třeba v obratu máte tón, co tam nepatří (sebekontrola)
- Písničky
- Maličká su rozkladem, C dur
- Počítání nahlas (kvůli tomu uslyšíte, že musíte dohrávat takty 😉 ;))
- Jak na „krátké dominanty“ v prvních 4 taktech:
- Možnost 1: Rozklad nebudete hrát osminově, ale šestnáctinově – tedy na jednu osminovou v melodii přijdou 2 z doprovodu. Je to blbuvzdorné, ale u rychlých písniček to nejde.
- Možnost 2: (preferovaná) – zahrajete z dominanty pouze druhou půlku, z tóniky zase jen tu první. V tutom případě, kdy je v melodii „D“, je lepší hrát namísto akordu „G“ akord „G7“ – tedy místo „D“ v akordu, zazní „F“ (akord tedy není H‑D-G, ale H‑F-G). Důvod je ten, že pokud je v melodii nějaký silný tón, není dobré ho v doprovodu zvojovat (hrát znovu), protože to pak zní prázdně, přestane tam být široká harmonie.
- Doprovod tedy bude vypadat v 1. taktu takto: C‑G-F‑G
- 2. takt: C‑G-E‑G
- 3. takt: viz 1. takt 😉 😉
- Když jsem husy pásala (Běží liška k Táboru)
- Princip podobný jako v Maličká su 🙂
- Ke konci, kde se střídají akordy 2× v jednom taktu, doporučuji akord „začít“, tedy:
- H‑G-C‑G => C‑G-E‑G (běžně)
- Maličká su rozkladem, C dur
Příští týden opět 9.30 😉