Dobrý den,
- Kadence, tónika a dominanta (a další harmonické funkce)
- Úplná kadence
- http://klavir.klusik.cz/kadence-a-obraty-harmonicke-funkce/
- Zadání budete (nejspíš) mít takto: T‑S6/4‑T-D6‑T
- Co jsou písmenka je jasné – tónika, dominanta, subdominanta. Čísla jsou obraty.
- Co je obrat 😀
- Základní tvar (uvádí se bez čísla)
- 1. obrat (sextakord – sexta je šestka, tedy D6 znamená dominanta v sextakordu, tedy dominanta v 1. obratu)
- 2. obrat (kvartsextakord – kvarta je 4, sexta je 6 – tedy S6/4 znamená subdomantna v kvartsextakordu, tedy ve 2. obratu)
- Prstoklady u obratů
- Většinou se akord hraje 5−3−1 v levé (nebo 1−3−5 v pravé)
- Využíváme toho, že palec má volnost „do strany“, takže většinou je to tak, že:
- Základní tvar – 5−3−1
- 1. obrat – 5−3−1
- 2. obrat – 5−2−1 (kvůli šířce)
- Zkusme si zahrát pouze obraty akordů, později rozložené – nejdříve základní akord typu „C dur“ 😉
- Tóny jsou pořád stejné – C‑E-G, jen se mění pořadí 😉
- V akordech si (nahlas) říkejte tóny, které to obsahuje – pak vám najednou přijde divné, že třeba v obratu máte tón, co tam nepatří (sebekontrola)
- Písničky
- Maličká su rozkladem, C dur
- Počítání nahlas (kvůli tomu uslyšíte, že musíte dohrávat takty 😉 ;))
- Jak na „krátké dominanty“ v prvních 4 taktech:
- Možnost 1: Rozklad nebudete hrát osminově, ale šestnáctinově – tedy na jednu osminovou v melodii přijdou 2 z doprovodu. Je to blbuvzdorné, ale u rychlých písniček to nejde.
- Možnost 2: (preferovaná) – zahrajete z dominanty pouze druhou půlku, z tóniky zase jen tu první. V tutom případě, kdy je v melodii „D“, je lepší hrát namísto akordu „G“ akord „G7“ – tedy místo „D“ v akordu, zazní „F“ (akord tedy není H‑D-G, ale H‑F-G). Důvod je ten, že pokud je v melodii nějaký silný tón, není dobré ho v doprovodu zvojovat (hrát znovu), protože to pak zní prázdně, přestane tam být široká harmonie.
- Doprovod tedy bude vypadat v 1. taktu takto: C‑G-F‑G
- 2. takt: C‑G-E‑G
- 3. takt: viz 1. takt 😉 😉
- Když jsem husy pásala (Běží liška k Táboru)
- Princip podobný jako v Maličká su 🙂
- Ke konci, kde se střídají akordy 2× v jednom taktu, doporučuji akord „začít“, tedy:
- H‑G-C‑G => C‑G-E‑G (běžně)
- Maličká su rozkladem, C dur
Příští týden opět 9.30 😉