Hodina 7. 5. 2018
Ahoj,
- Uvolnění
- Oktávy, palce 🙂
- Divenire
- „Šestice“ 😉 Jen dostaň do hlavy, jak zní šest – TadadaDadada 😉 Pak je nebudeš muset počítat „na kusy“ 😉 😉
- Dolní dvojice šestnáctin je „trošku důležitější“, takže horní „trylky“ (nejsou to trylky) jsou jemné. Jemné jsou také proto, že pak z nich občas vyskakuje nějaký tón 😉 (všechny tóny jiné než právě ten střídající se tón). Chce to právě hodně hodně uvolněnou ruku a tón pod kontrolou (hlasitostí).
- Pravá to celé „podkresluje“ (byť je nad levou), přitom není až tak nedůležitá, tóny musí stejně dost vystupovat nad levou. Někde na další straně pak začně variace, kdy pravá začne hrát zajímavější melodii, tam už pak vystoupí rovnou 😉 😉
- Je nějak zbytečné řešit „pouze první 4 takty“ a tak, protože se tam toto čtyřtaktí zopakuje možná i 8x, než začne další melodie 😉 😉 Takže spíše jen udělej pořádek, kde se co děje 😉 😉 Od 5. opakování se nahoře „netrylí“ a‑g-a‑g, ale c‑h-c‑h… Ale principielně je to totéž 😉
- Postupně dostávej „do tempa“ – tedy nejen rychle „trylit“, ale hlavně napojovat na sebe jednotlivé takty (bez mezer)
- Pod dubem, za dubem
- Travička zelená
- Polkový doprovod
- Tónika v základním tvaru, dominanta v 1. obratu
- Na každou čtvrťovou „v levé něco“ (čtvrťový doprovod).
- Tedy ano, i když je v pravé půlová, levá pořád jede a nezastavuje 😉 😉
- Dají se doprovázet (ne vždy, ale je to poměrně nutná podmínka, aby to vůbec šlo) 2⁄4 a 4/4 skladby.
- Tónika a Dominanta
- 2 základní harmonické funkce. Harmonická funkce je to, jak funguje daný tón či akord o něho postavený v rámci dané harmonie – tedy zpočátku nám stačí říci, že tónika je 1. stupeň, dominanta je 5. stupeň 😉 😉
- Polkový doprovod
- Další písničky
- Poslal jsem do mailu hromady PDF s písničkami, tak si počti 😉 😉
Příští týden se budu opět těšit v pondělí 15.00 😉 😉
Hodina 4. 5. 2018
Dobrý den,
- Literatura
- Kofroň, J.: Učebnice harmonie, https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/ucebnice-harmonie-jaroslav-kofron.htm
- Skripta KJJ [PDF]
- youtube kanály
- Rick Beato (velmi pokročilé)
- 12tones (jak co, poměrně pokročilé, ale dost populárně naučné)
- Adam Neely (opět jak co, ale velmi srozumitelné)
- Uvolnění a technika hry
- Prsty jsou volné, do žádných zběsilých tvarů, zápěstí je poměrně nízko, ostatní prsty vlastně pouze leží…
- Jak vám to hezky vypadá: https://www.youtube.com/watch?v=r_tDGo8JW54
- 34
- Zkuste mít uvolněné ruce, viz video, při hraní osminových not pozor na zvedání (přílišné) zápěstí nahoru, samozřejmě trošku se ruka zvedá a pohybuje při hraní, ale musí to být celé pod kontrolou, to je důležité.
- 35
- Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=FEVXe9bSYe8
- Platí totéž, co pro „34“ (a obecně celou hru 😀 )
Jsme domluveni na pondělí od 14.00
Hodina 3. 5. 2018
Ahoj,
- Písničky
- Plavala husička po Dunaji
- Prstoklad v pravé – ať nevychází palec na #F, jinak super!
- Komáři se ženili
- Poslední řádek, první takt – je tam osminka, takže „háčko“ je až na „há“ 😉
- Já jsem z Kutné Hory
- Deštník
- Pozor na 4., 6. a poslední takt, jsou tam osminové na konci, ne 3 čtvrťové! 🙂
- Holka modrooká (rozloženě)
- Mravenec (polkově)
- Cvrček a čmelák
- O kůzlatech
- Všude osminové 🙂
- Na konci je „D“ a ne „E“ v předposledním taktu 😉 ; )
- Perníková chaloupka
- Černé oči, jděte spát
- Pomalu 🙂 Je to dost spací písnička, tak ať nejsou drsný sny 😉
- Jetelíček
- Princezna ze mlejna
- Bedla
- Nezjednodušená verze s více akordy, bezva, jen pořádek v akordech 🙂
- Poslední takt – osminy 🙂
- Slunce už vysouší loužičky
- Nebruč tak dole, prostě akordy posuň výše, byť se ti budou trošku motat, pokud to tedy půjde 🙂
- Je to chvilku v G dur, chvilku v Eb dur, prostě je potřeba si udělat pořádek v křížkách a béčkách, jinak tam pořád budou různé disonance 🙂
- V Eb dur části, v melodi na „efku“ nesmí být 2. prst, protože jinak na Eb vychází palec nebo jiné prsty – takže buď děláš nůžky (fuj), anebo palec na černou (skorofuj) 😀
- Houby (valčíkově)
- 1. takt na 2. řádce – je tam „tjáádadamdam“ a ne „tjadamdamdam“ 😉
- Plavala husička po Dunaji
Hodina 3. 5. 2018
Ahoj,
- Uvolnění
- Oktávy
- Akordy
- Využijeme v píničkách.
- Obrat akordu
- 3hlasé akordy mají 3 tvary (podle toho, který tón mají dole):
- Základní tvar – hlavní tón je dole (C dur má dole C, D moll má dole D, …)
- 1. obrat – hlavní tón je nahoře (C dur má dole E, nahoře C
- 2. obrat – hlavní tón je uprostřed (C dur má dole G a nahoře E, tedy C je mezi nimi)
- Prakticky se vytvoří obrat tak, že vezmu nejspodnější tón a zahraju ho o oktávu výše (platí pro akordy, které se vejdou do jedné oktávy, samozřejmě).
- Např. tedy akord C má tvary: C‑E-G, E‑G-C a G‑C-E. D moll má D‑F-A, F‑A-D, A‑D-F, A moll: A‑C-E, C‑E-A a E‑A-C…
- 3hlasé akordy mají 3 tvary (podle toho, který tón mají dole):
- Písničky
- Cvrček a čmelák
- Tónika a dominanta – dvě ze sedmi harmonických funkcí. Můžeme od nich vytvořit celé akordy (a skoro vždy tak činíme).
- Tónika – 1. stupeň v dané tónině (v C dur C, v D dur D, v E dur E, …)
- Dominanta – 5. stupeň v dané tónině (v C dur G, v D dur A, v E dur H, …)
- Akordy Dm, Am a A.
- Využijme obratů
- Většinou je to tak, že tóniku hrajeme v základním tvaru, ostatní buď také v zákaldních, anebo obratech. Málokdy je tonika v jiném než základním tvaru.
- Tónika: D‑F-A, Domintanta: C‑E-A nebo #C‑E-A.
- Palec se ti bude zuby nehty držet na tónu „a“.
- Tónika a dominanta – dvě ze sedmi harmonických funkcí. Můžeme od nich vytvořit celé akordy (a skoro vždy tak činíme).
- Bedla
- Mechanicky stejný pohyb střídání T/D jako výše, tedy palec zůstává na géčku, ostatní prsty se pouze posouvají o jeden tón dolů.
- Bouřka
- Rozečti si hlavně levou ruku, co je tam za doprovod, pravá je běžná melodie, zkus si spojit, co to udělá. Má to trošku jiný zvuk než běžné lidovky
- Cvrček a čmelák
Příští týden opět v 16.
Hodina 3. 5. 2018
Dobrý den, ahoj,
- Uvolnění
- Kvinty – zárodek odrazu! Super 😉 😉
- Ze ZUŠ – E dur, akordy, stupnice, půltóny vždy v duru mezi 3. – 4. a 7. – 8. stupněm.
- Uvolnění palce – viz video: https://www.youtube.com/watch?v=P‑chsTCUncE
- Menuet
- Spojili jsme v plynulosti první 4 takty dohromady, ale klidně zbytek ještě zvlášť, spíše ať je to správně, než aby tam toho bylo hodně a napůl 🙂
- 14
- Drobné tempové věci, jinak fajn 🙂 I 3. a 4. řádek fungoval velmi dobře, akorát neuchvátávej (nezbrkli) ve čtvrťových (dlouhých) notách, jinak je to v pohodě 🙂
- Floating clouds
- Ok 🙂
- Zapatero
- Pozor na stejnost čtvrťových, aby prostě byly všecky stejně, nikde neulétávaly, i když se počítá.
- Nezapomeň na začátek, kde je předtaktí, takže začínáš počítat „třetí“ a až pak „první“ 🙂
- Waltz
- Zní dost dobře 😉
- Všude pozor na čtvrťové, prostě ať neulétávají 🙂
- Bouřka
- Levá ruka! 😀 Basový klíč 😉 😉
- Budeme si s ní pak hrát 😉 😉
Příští týden se tedy uvidíme opět ve čtvrtek ve 14 😉
Hodina 2. 5. 2018
Dobrý večer,
- Obecně k sedění u klavíru
- Sedněte si mnohem dále – jste dlouhej 🙂
- Uvolněte záda, nepoužívejte trapez ke zvednutí ramene, nechte je volně dolů, pokud potřebujete zvednout ruku, tak ne s celým ramenem, ale prostě jen ruku 🙂
- Amélie
- 2. strana – jen dostaňte do rychlosti ‚v pomalém tempu to máte správně.
- Máte to super! https://www.youtube.com/watch?v=V8TFeUlEnAg
- 1. strana
- Zjemněte levou, aby pravá více vynikla. Kdybychom zvýraznili ještě navíc pravou, bylo by to již moc hlasité (sprosté) 😉
- Poté se celé znovu zopakuje, akorát pravá ruka (pouze pravá ruka) bude o oktávu výše. Na konci poté za posledním taktem (modrá čára) bude pouze akord E moll, nějaký blízko (obratem a pozicí, aby to bylo konzistentní se zbytkem skladby).
- 2. strana – jen dostaňte do rychlosti ‚v pomalém tempu to máte správně.
- Pink panther
- Levá dokola pořád to samé, akorát swing – je tam naznačen, tedy osminová (s tečkou nebo pomlkou 1⁄16) a jedna šestnáctinová doba – tedy poměr 3:1
- Pedál je třeba čistit dost citlivě a na hodně místech – přece jen jsou tam chromatické postupy, které slitě dohromady znějí dosti disonant
- Pravá je potřeba vymyslet hodně prstoklad, rytmicky je to stejné jako levá – tedy 3:1 swing.
- Pravá zahratá legato zní dost divně, klidně to hodně štěkejte – poslechněte si schválně originál, jak to tam hraje 🙂
- Rytmicky je pravá stejná jako levá, navíc jdou (pokud jdou) vždycky tak nějak spolu, alespoň tedy rytmicky ano, směrově úplně ne (ale na to narazíme).
- Zkuste si to napočítat na šestnáctiny – tedy:
- Prv-ní-do-ba-dru-há-do-ba-tře-tí-do-ba-čtvr-tá-do-ba
- Levá dokola pořád to samé, akorát swing – je tam naznačen, tedy osminová (s tečkou nebo pomlkou 1⁄16) a jedna šestnáctinová doba – tedy poměr 3:1
- Grieg – Arietta
- Milé opakování 😉
- V pravé ruce pozor na těžký palec, zjemněte 😉 😉
- Dvojice akordů – první je znělejší, druhý je jemnější, jen vyústění harmonie.
Příští týden tedy opět běžně 19.00.
Hodina 2. 5. 2018
Dobrý den,
- Akordy
- Značení, obraty 🙂
- Dobrů noc
- Pokud přecházíte mezi tóninami (modulace v paralelní tónině), lze využít dominanty následující harmonie k přechodu – tedy pokud jsme v Am, víme, že má dominantu E (E dur, protože je to A moll harmonická) a víme, že jdeme do C dur, která má dominantu G, potom použiju dominantu C duru (tedy akord G) k přechodu z Am.
- Příklad: Am-Dm-Am-E7-Am-G(G7)-C-G-C-C-G-C-E7(E)-Am-Dm-Am-E-Am. (Dobrů noc) 😀
- Pokud přecházíte mezi tóninami (modulace v paralelní tónině), lze využít dominanty následující harmonie k přechodu – tedy pokud jsme v Am, víme, že má dominantu E (E dur, protože je to A moll harmonická) a víme, že jdeme do C dur, která má dominantu G, potom použiju dominantu C duru (tedy akord G) k přechodu z Am.
Příště dejte zase vědět 😉 Krásný den.
Hodina 2. 5. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění
- Uvolnění palce – klidně si pomožte druhou rukou, tou, co nehraje, aby si zápěstí uvědomilo, jaký pohyb má vykonávat 🙂
- Běhy (chromatika, oktávy – přizpůsobte zrovna tomu, co chcete hrát. Pokud chete hrát více věcí, klidně před každou věcí jiné cvičení).
- Akordy
- sus – suspend(ed)
- Utlumím tón, který tvoří tónorod (dur/moll), takže Csus je C‑G (ale to není akord), Csus4 je totéž co Csus+4, tedy C‑F-G atd.
- Csus4lyd – lydická (modus), krátký článek k modům (přehled)
- sus – suspend(ed)
- Dvořák
- (primo)
- 4+1÷2 řádků, celé dohromady, velmi pomalu 🙂
- Po kouscích – vezměte první část, párkrát dejte, druhou etc…
- Sibelius
- Prstoklady pravá – klidně „se čtyřkou“, lepší kontrola nad tónem 🙂
- Důraz na každou první ze čtveřice šestnáctin (zkuste systematicky a konzistentně v celé části, co hrajeme)
- Dohromady s pedálem (opět – velmi pomalu!)
- Máte super synchronizaci levé a pedálu, to je přesně ono!
- Udělejte fakt jen tenhle kousek, který jsme si hráli, zkuste v jednotném tempu, byť velmi pomalém.
Příští týden opět tedy 12 🙂
Hodina 1. 5. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění rukou
- Oktávy, protahování palce
- Akordy
- Mody – staré církevní stupnice
- Jeden důvod – znáte další akordy (Flyd, Csus4lyd = Csus4+)
- Dále – pro učení se různých skladeb je dobré si často analyzovat vnitřní harmonii, čímž se to a) rychleji učí, za b) víte, co se tam děje.
- Czerny 160⁄4
- 4. takt 😉
- Czerny 481⁄3
- Trošku více rytmická, když si budete počítat klasicky do 4 (prv-ní-dru-há-tře-tí-čtvr-tá), vše vyjde, jak má 🙂
- Poté si spojte dohromady, velmi pomalu, ať je tam všechno, všechny tóny legato. Když se jedna ruka zvedá, druhá, pokud hraje sousední tóny stále váže.
Příští týden tedy 18.00, pokud by bylo něco, dám vědět.
Hodina 1. 5. 2018
Dobrý den,
- Běží liška k Táboru
- Já jsem z Kutné Hory
- Ovčáci
- Jednotně doprovod 🙂
- Pokuste se méně bušit do levé, aby se melodie neztratila 🙂
- Skákal pes
- Osminové, čtvrťvé a půlové.
- Levá jsou osminové, pravá jsou různé, ale ne osminové, tedy pravá nikdy nejde společně s levou 1:1, vždycky 1:2 nebo 1:4 u půlových.
- Trošku to zrychlete, ať se vám neztrácí melodie 🙂
- Lze hrát i polkou
- Když jsem husy pásala – rozkladem (oproti lišce) 🙂
- Běžela ovečka
- Polkou, pozor na čistotu v levé ruce (akordy G je H‑D-G a ne H‑D-F).
- Pec nám spadla
- Zkuste začít 3. prstem a na „f“ v 2. řádku si 3. prst posuňte. Bude se vám to hrát mnohem lépe.
- To je on, malý slon
- Když jsem jel do Prahy
- Rytmus melodie, čtvrťové.
- Pozor na čistotu ve 3. a 4. takt
- V dudácké kvintě zvedejte „fis“ v levé ruce (ať tam nezní souzvuk C-#F‑G)
- Marjánko, Marjánko
- Tahle bude v pohodě, formálně ji máte v pořádku, jen uklidníte ruce a bude to super 😉
- Včelka (polka)
- Šel zahradník (polka)
- Zlatá brána (akordy)
- Vyletěl holoubek (valčík)
- Udělejte si pořádek v tom, co zrovna se zvedá a co zrovna drží (různě se to střídá, případně v obou najednou). Pak je to naprosto v pořádku už 🙂
- Maličká su
- C dur, D dur, polkově (bezva!) 🙂
- Travička zelená (polková)
- To je zlaté posvícení (polkově)
- V zahradě na hrušce (valčík)
- Cib, cib, cibulenka (polka)
Přineste všechno, co po vás chtějí, stupnice, etudy, prostě všechno a podíváme se i na zbytek 🙂