Hodina 10. 5. 2018
Ahoj,
- Uvolnění
- Kvinty, stupnice D dur a D moll
- Kvinty oběma rukama, jednou za čas levou či pravou rukou dvojitě.
- Stupnice „dur“
- Všude přeskakujeme ob jednu klávesu, až na 3 – 4 a 7 – 8 😉 Tím myslím kdekoliv.
- Stupnice, tóniny 🙂
- Kvartový/kvintový kruh, ukazovali jsme si spojitost mezi počty křížků a stupnicemi, poté jsme si i stupnice odpočítávali podle „přeskakování a sousedních“ (vše jsme kreslili na papíry) 🙂
- Doporučuji naučit se řadu křížků zpaměti a jen ukusovat „prvních X“ – třeba když má něco 4 křížky (E dur), ukousneme pouze první 4 křížky – Fis Cis Gis Dis 😉
- Celá řada je: Fis Cis Gis Dis Ais Eis His 🙂
- Kvinty, stupnice D dur a D moll
- Písničky
- Opakování několika 🙂
Příště zase v úterý 16 😉
Hodina 9. 5. 2018
Dobrý večer,
- Amélie – Comptune…
- 2. strana
- Bezva, princip tam je, teď je třeba:
- Zryvhlit do tempa předchozí části.
- Pak až akcetny palcem (jen a jen palcem) 🙂
- Akcent vzikne nejen tím, že uděláme silněší tón, ale i tím, že „okolí bude slabší“ (viz lekací scény v „hororoech“). Stejně i tady, pokud chcete zvýraznit palce, musíte zvýrazňovat pouze tóny palci, jinak by tam nebyl akcent tak zřetelný (i když v této skladbě ano) 😉
- Bezva, princip tam je, teď je třeba:
- 2. strana
- Amélie – Sur le Fil
- Intro
- Pravá je o oktávu výše – 8va (zkratka oktáva z italštiny) 😉
- Prakticky celé intro zahrajete s pedálem (udělá to takovou děsivě romantickou mlhu) 🙂
- Melodie
- Udržte vnitřní pomlky & čtvrťové pořád stejné, i když tam není melodie 😉 😉
- Klidně si zkuste i druhou variantu s přehazováním levé horem – tím, jak to spojíte pedálem, budou spodní tóny taktéž spojené.
- Melodie je dost jemňonká a jednoduchá, pozor, ať vám ji ostatní hlasy nepřeřvou. Melodie je občas schovaná i v souzvucích, tedy horní tóny ze souzvuků (těch, kterých se to týká) jsou také výraznější. Nejedná se však o ostré akcenty! Je to velmi jemné, melancholické a jen tak roztomile zvýrazněné 🙂
- Ještě spíše takový detail, např. v tomto taktu, je tam nožička ze spodních čtvrťových až ke „géčku“, tedy géčko se musí držet, přičemž je ale současně součástí melodie v pravé ruce, kde jsou osminové.
- Při skákání levou v 2. části (2. stránka) skáče levá přes pravou horem.
- Intro
Příště zase klasiku více 😉 😉
Středa 19 😉
Hodina 9. 5. 2018
Dobrý den,
- Sur le Fil
- Intro
- Docela fajn, jen do toho dejte pořádek 🙂
- Melodická část – prvních 8 taktů.
- Čtvrťové s tečkou a osminy, počítání (zevrubně, je to moc potřeba v této skladbičce) 🙂
- Rytmus 🙂 Co na kolik slabik, na kolik dob. 1 doba = 2 slabiky (při počítání prv-ní-dru-há) 😉 Tedy čtvrťová je na 2 slabiky, osminová an 1 slabiku 😉 Půlová na 4 slabiky (2 doby), celá je na 4 doby (8 slabik).
- Doporučuji knížku: https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/hudebni-nauka-pro-zus-1-rocnik-martin-vozar.htm
- Intro
Hodina 9. 5. 2018
Ahoj,
- Uvolnění
- Bouřka
- Basový klíč 🙂
Hodina 9. 5. 2018
Dobrý den,
- Nácvik „Dáši“ 😉 😉
- Začali jsme Gustíkem a postupně jsme se snažili dostat dolů 🙂
- M. pak říkala, že oni dělají „dášu“ tak, že dají najednou spodní tři tóny, ale to nám moc nešlo. Zkusili jsme se tam dostat postupně – prostě přidat jeden prstík, dva prstíky (tón e) a pak všechny tři. Občas se nám povedlo, že tam na chvilku Dáša zazněla, ale hodně maličko, to bychom tu písničku zahrát zatím moc nemohli 🙂 Ale to se pokoří! 🙂
- Další písničky z velké knížky od Svěráka 🙂
Hodina 7. 5. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění 😉
- Oktávy, polyrytmy
- Níže zápěstí, fakt volně 😉
- Oktávy, polyrytmy
- Beethoven
- I
- Pozor na odrážecí tóny 😉
- V levé vždy co nejdéle v tónu, kdybyste potřeboval třeba přičistit pedál, aby nebylo najednou basové ticho 🙂
- 2. část spojme tedy dohromady.
- Dodržujte dlouhé tóny – např. ve 23. taktu fis atd.
- Klidně se pak podívejte na další část, vypadá divně, ale je poměrně snadná (co se not týče, výraz pak dodáme hned v zápětí)
- I
- Bouřka
- Opakování (jen tak) 🙂
- Nebojte se trošku odvázat 😉 😉
- Bach
- II‑P
- Při nácviku začněte rovnou 5. taktem, první takty si zahrajte „až pak“ (za odměnu) 😀 (Defakto cvičíte to, co jde nejméně, abyste vždy uhasil největší požáry)
- 5. řádek, poslední takt – moc se na „Ab“ nezdržujte, budete si je tam předávat, tak ať jsou oddělené 😉 😉
- I‑F
- 2×1÷32 je jako 1×1÷16 😉 Rytmicky! 🙂
- Případně počítání na doby.
- Při polyfonie se stává, že jedna melodie je rozprostřena mezi obě ruce – jde o ergonomii, aby se to hrálo dobře.
- Při nácviku hrajte dohromady a po dobách, je tam toho hrozně moc najednou, tak ať získáte mechanickou jistotu 🙂
- 2×1÷32 je jako 1×1÷16 😉 Rytmicky! 🙂
- II‑P
- Bach/Silotti – H moll 😉
Hodina 7. 5. 2018
DObrý den,
- Uvolnění
- Oktávy 😉
- Polyrytmus
- SOučasně více nesouvisejících (více…) rytmů, např. 3 a 2, nebo 4 a 3 😉 Obecně se tím nemyslím soudělitelné, tedy 2⁄1, 4⁄2 etc…
- 3:2
- 4:3
- Písničky
- Opakování
- Dominanta H‑D-G – prstoklad 5−3−1, prsty 2−−5 se nechtějí moc „oddělovat od sebe“, tak je zbytečné to dělat a raději využijeme toho, že od palce se jim „chce samotným“, takže to tak uděláme 🙂
- Etuda 481⁄3
- Obě ruce 😉
Příští týden takto v pondělí 19. 😉
Hodina 7. 5. 2018
Dobrý den,
- Harmonie u Nevim 🙂
- Zkuste neharmonizovat každou 😉 Ne, že by se to nedělalo, ale jen občas a někde 🙂
- Narodil se (harmonizace)
- 🙂
- „ozdůbky“
- Pokus 150 😉
Hodina 7. 5. 2018
Ahoj,
- Uvolnění
- Divenire
- Levá 😉
- Zpomalme & slepme dohromady 🙂 Pedál (pravý).
- Trénuj zpočátku jen rychlé přechody – tedy třeba a‑g-F (první rozhraní taktů) atd. 😉 😉
- Napočítání šesti – klasicky osminové pr-vní-dru-há-tře-tí-…-šes-tá, každá slabika jedna šestnáctina 😉
- Napojování k pravé ruce, která dělá „texturu“ nad levou, celé to „tak trochu“ spojuje.
- Až to bude v tempu, vyleze to z toho více, zatím jsou to pouze moc dlouhé tóny, které už ke konci neznějí), zkus si klávesy přepnout třeba na souzvuk piano + pomalé smyčce 😉 😉
- Levá 😉
- Walking in the Air
- ZKoušení s P+Sl. Strings 😉
- Marnivá sestřenice 🙂
- A dur 😉
Hodina 7. 5. 2018
Dobrý den,
- Uvolnění rukou
- Kvinty C‑G v pravé i levé ruce (zvlášť pravou a levou)
- Cílem je, aby zápěstí neskákalo nahoru s rukou, ale hrála to pouze dlaň, tedy aby ruka volně dopadala na klávesy a nebyla „tuhá“ 🙂
- Akordy
- Dur a moll
- Zkoušíme vyrobit různé akordy.
- Vyráběli jsme durové a mollové akordy (od všech písmenek)
- Písničky
- Cvrček a čmelák
- Vymyslíme akordy 🙂
- Melodie v pravé ruce.
- Doprovod s melodií najednou (pouze 1. takt!!!) 🙂
- Ostatní písničky doprovodíme takto s akordy taktéž
- Skákal pes
- Přesně melodické tóny, tedy ať je tam to, co tam má být (správně tóny) 🙂
- Maličká su (str. 9)
- Pouze pravou (zatím)
- Cvrček a čmelák
Příští pondělí zase v 16 😉