Ahoj,
- Uvolnění
- Oktávy
- Akordy
- Využijeme v píničkách.
- Obrat akordu
- 3hlasé akordy mají 3 tvary (podle toho, který tón mají dole):
- Základní tvar – hlavní tón je dole (C dur má dole C, D moll má dole D, …)
- 1. obrat – hlavní tón je nahoře (C dur má dole E, nahoře C
- 2. obrat – hlavní tón je uprostřed (C dur má dole G a nahoře E, tedy C je mezi nimi)
- Prakticky se vytvoří obrat tak, že vezmu nejspodnější tón a zahraju ho o oktávu výše (platí pro akordy, které se vejdou do jedné oktávy, samozřejmě).
- Např. tedy akord C má tvary: C‑E-G, E‑G-C a G‑C-E. D moll má D‑F-A, F‑A-D, A‑D-F, A moll: A‑C-E, C‑E-A a E‑A-C…
- 3hlasé akordy mají 3 tvary (podle toho, který tón mají dole):
- Písničky
- Cvrček a čmelák
- Tónika a dominanta – dvě ze sedmi harmonických funkcí. Můžeme od nich vytvořit celé akordy (a skoro vždy tak činíme).
- Tónika – 1. stupeň v dané tónině (v C dur C, v D dur D, v E dur E, …)
- Dominanta – 5. stupeň v dané tónině (v C dur G, v D dur A, v E dur H, …)
- Akordy Dm, Am a A.
- Využijme obratů
- Většinou je to tak, že tóniku hrajeme v základním tvaru, ostatní buď také v zákaldních, anebo obratech. Málokdy je tonika v jiném než základním tvaru.
- Tónika: D‑F-A, Domintanta: C‑E-A nebo #C‑E-A.
- Palec se ti bude zuby nehty držet na tónu „a“.
- Tónika a dominanta – dvě ze sedmi harmonických funkcí. Můžeme od nich vytvořit celé akordy (a skoro vždy tak činíme).
- Bedla
- Mechanicky stejný pohyb střídání T/D jako výše, tedy palec zůstává na géčku, ostatní prsty se pouze posouvají o jeden tón dolů.
- Bouřka
- Rozečti si hlavně levou ruku, co je tam za doprovod, pravá je běžná melodie, zkus si spojit, co to udělá. Má to trošku jiný zvuk než běžné lidovky
- Cvrček a čmelák
Příští týden opět v 16.