V článku o intervalech na svém osobním webu (článek již neexistuje, bohužel) jsem je kdysi popsal do poměrně velké hloubky, ale myslím, že důležitý bude i takový „základní přístup“, např. pro lidi, kteří zatím s hudbou nemají tolik zkušeností. Méně matematiky, více praktičnosti 🙂
Základní znalosti
K naprosto zákaldním znalostem, abychom mohli pochopit intervaly, patří obeznámenost s pojmy půltón a celý tón. Zde přichází asi nejjednodušší definice, která může být – půltón je nejmenší vzdálenost, kterou na klavíru můžeme zahrát. Tedy jakékoliv dvě sousední klávesy (ať už jsou černé či bílé) jsou od sebe vzdáleny jeden půltón. No a celý tón – zcela nečekaně – bude 2× delší, tedy bude to vzdálenost 2 půltónů (protože 2× jedna polovina je rovno jedné).
Základní přehled intervalů
Určitě už jste někdy jejich názvy slyšeli, nyní si však uveďme základní tabulku intervalů, poté si je rozdělíme do různých skupin podle významu:
[ultimatetables 3 /]
Více intervalů
Věnujme se nyní pouze „bílým“ intervalům (i když u „černých“ to funguje stejně, jen to pro teď zjednodušme), tedy intervalům, které se nachází pouze na bílých klávesách klavíru. Vezměme si kupříkladu takovou tercii, tedy „třetí tón“.
Začneme-li na klávese „C“, tercie k ní je „E“. Od klávesy „E“ je tercie opět stejně „G“ a od „G“ zase „H“. Prostě „vynecháme jednu bílou“. Problém však nastane, budeme-li toto chtít aplikovat jako obecné pravidlo. Představme si třeba klasickou písničku, takové „ovčáky“. Ty jsou hrány (začátek) jako tóny C‑E-G, tedy dvě tercie nad sebou. Vypadá a zní to nějak takto:
Nyní však udělejme takový pokus, začneme hrát tu samou písničku (tedy 2 tercie nad sebou a tak dále), ale začneme od tónu „E“, tedy prvotní tóny budou E‑G-H:
Sami slyšíte, že „to není ono“, i když to v tom možná tak trochu poznáváte, rozhodně to zní „divně“. To máte rozhodně pravdu, zní to takto opravdu velmi zvláštně. A důvodem je, že popsané intervaly, i když jsme je použili naprosto stejně jako v originále, nejsou jediné intervaly, které máme; intervaly totiž můžeme rozdělit do několika skupin a musíme si dávat velký pozor, jak je rozdělíme.
Nejdříve věc popíšu slovně, poté uvedu opět krásnou přehlednou tabulku 🙂 Začněme tím nejjednodušším – dělením na akordy čisté, velké a malé.
Čisté intervaly máme hned čtyři: primu, kvartu, kvintu a oktávu. Tyto intervaly tedy nemají „velké“ či „malé“ varianty, jsou pouze čisté. Ostatní intervaly můžeme mít velké či malé, tedy konkrétně sekundu, tercii, sextu a septimu. Říkáme tedy, že máme např. „malou tercii“ nebo „velkou sextu“.
Co to však znamená, že je něco „velkého“ či „malého“? Nejlépe si toto ukázat přímo na klaviatuře kláves či klavíru. Podívejme se znovu, jak jsme hráli ovčáky, ony první dvě tercie, když jsme začínali od C – tedy C, E a G. Obě vzdálenosti jsou tercie – to bezpochyby, ale pokud se podíváme na vzdálenost C – E, všimneme si, že musíme přeskočit 3 klávesy, tedy postoupit na 4. půltón od klávesy C. Pokud se však podíváme na tercii od E do G, všimneme si, že klávesy přeskočíme pouze dvě, tedy skočíme na 3. půltón. Jak je toto možné?
Odpovědí budiž právě malé tercie a velké tercie. Velká tercie je tedy taková, která obsahuje „3 další tóny“, resp. vzdálenost je 4 půltónů. Malá je „o půltón užší“, tedy pouze 2 klávesy přeskočíme, čili skočíme na 3. půltón. Vidíme tedy, že ovčáci „od C“ obsahují nejdříve velkou tercii (přeskakujeme 3 tóny) a pak malou (přeskakujeme 2 tóny). Budeme-li ovčáky hrát od E, tak pokud další tón dáme G, vidíme, že nedodržujeme velké a malé intervaly – a tedy skladba zní „divně“. Abychom mohli od E hrát Ovčáky, musíme tedy dodržet stejně intervaly od E, jako jsme je měli od C. Tedy bude to vypadat nějak takto:
Rozšířená tabulka intervalů tedy bude vypadat takto:
[ultimatetables 4 /]
Stručně jsem o intervalech mluvil i v následujícím videu:
https://www.youtube.com/watch?v=qkbZC-KP-uI&feature=youtu.be
Transpozice skladby
S Ovčáky přenesenými do „E“ jsme tak nakousli jedno velké téma, které s intervaly zákonitě souvisí – transpozice, nebo-li přenesení. Podobným způsobem tedy můžeme transponovat naprosto cokoliv, a to odkudkoliv. Začněme však něčím velmi jednoduchým; např. obyčenjou písničkou typu „Ovčáci“, které napíši rovnou ve variantě s levou rukou, abychom si ukázali i transpozici doprovodu (samozřejmě nelze transponovat pouze melodii či pouze doprovod, to bychom dostali dost neharmonickou věc):[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/11/Ovčáci_k_transpozici.pdf“]
Všimněme si nyní, je skladba postavená. Využijme k tomu rozšířenou tabulku intervalů, kterou jsem uváděl výše. K transpozici můžeme využít dvou různých základních přístupů (je jich více, ale tyto dva uvedu jako naprosto základní), které jsou rovnocenné, ale každému vyhovuje nějaký přístup.
Transpozice přes tóninu či stupnici
Jedná se o velmi jednoduchou transpozici, kde danou skladbu „dešifruji“ na zákaldě toho, v jaké tónině původně je a prostě ji zahraji v tónině jiné. K tomu, abych toto mohl krásně provést, ale potřebuji znát dané tóniny, jejich vlastnosti a nejlépe třeba jak zahrát stupnici. Vědět, že třeba pokud hraji zmíněné Ovčáky a transponoval bych je to D Dur, je potřeba poznat, že původně je napsáno v C dur. Je třeba vědět, jaké předznamenání má D dur, který stupeň je který, např. že 4. stupeň v D dur je „G“ a tak podobně. Poté můžeme vlastně „rovnou“ hrát v dané (nové tónině) to, co bychom jinak hrál v tónině původní.
Osobně preferuji tento způsob, přijde mi rychlejší, nicméně pro složitější skladby umí být dost zmatený. Pro jednoduché písničky je však ale naprosto vyhovující.
Transpozice přes intervaly
Oproti předešlému způsobu je tento způsob naprosto obecný, ale je zase potřebná naprostá znalost intervalů, jejich záměn a toho, jak přesně fungují. Pokud však máte toto v malíku, jedná se o naprosto bezva metodu, která je naprosto univerzální, nemusíte znát předznamenání výsledné tóniny a tak podobně. Detailněji si ji tedy teď přibližme.
Přímo na „živém“ příkladu ukážeme relativní metodu – v příkladu zmíněných Ovčáků, přímo v prvním taktě, nejdříve pouze horní řádku (pravou ruku, melodii). Vidíme, že máme za sebou tóny „C“, pak „E“ a pak „G“. Jaké to tedy jsou intervaly? Rovnou vám prozradím, že to je velká tercie následovaná malou tercií. To samé musíme tedy udělat i v cílové tónině, tedy pokud bychom přepisovali třeba do fis dur, nejprve velká tercie, tedy fis-ais, poté malá, tedy ais-cis. A máme melodickou linku v prvním taktu hotovou.
Druhým přístupem (který preferuji) je metoda absolutní, což je metoda, kdy neporovnávám intervaly mezi sebou, ale vždy od základního tónu. Tedy opět v uvedeném příkladě, tóny „C“, „E“ a „G“ mohu vnímat jako „čistou primu“, „velkou tercii“ a „čistou kvintu“ od „C“ (původní tónina). To mohu aplikovat třeba do výsledného H dur, tedy od H je čistá prima H, od H je velká tercie Dis a od H je čistá kvinta Fis.
Jak vidíte, obě tyto metody mohou být pro jednoduchou lidovou píseň poměrně moc velkým kladivem, nicméně pokud bychom takto transponovali např. nějakou složitější skladbu, měli bychom méně problémů než při použití první metody se stupnicemi. Proč? Pokud hrajete lidovku, je prakticky „celá“ např. v C dur, D dur a tak podobně. Vážnou skladbu, pokud byste takto rozebrali na jednotlivé tóniny, nikdy spolehlivě nerozpoznáte – můžete mít např. D moll, ale hned v prvním taktu tam místo „B“ budete mít „H“ a tak podobně. Tedy museli byste znát i všechny mody, které se využívaly. A to je (alespoň mi to přijde v tomto stádiu) zbytečné. Na mody se samozřejmě podíváme později v pokročilých lekcích, zde to však není opravdu potřeba.
Výsledek transpozice
Jak by tedy vypadala uvedená písnička transponovaná kupříkladu do Fis dur? Využiji s výhodou první metody – vím, že Fis dur má 6 křížků a vím, jaké tóny obsahuje, tedy jednoduše (výsledek by byl naprosto stejný i v případě použití druhé metody, jen pro pořádek opakuji, jak jsem k výsledku došel):
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/11/Ovčáci_po_transpozici_do_Fis_dur.pdf“]
Pro zatím se tedy s intervaly a transpozicemi rozloučíme, ale určitě se k nim ještě někdy vrátíme.
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.