Ahoj,
- Odvozování křížků a béček
- libovolnou metodou, případně článek:Odvozování (odkaz)
- Intervaly
- Odkaz na článek: Základní přehled intervalů (odkaz)
- Stručné dělení:
- Čisté intervaly
- Prima, kvarta, kvinta a oktáva
- Nemají velkou a malou variantu, protože je to buď velké, nebo čisté anebo malé, nemůže to být všechno dohroamdy.
- Velké a malé
- Sekunda, tercie, sexta a septima
- mohou mít velkou a malou variantu, tedy:
- existuje malá tercie, velká septima atd.
- Všechny intervaly (ať jsou čisté nebo jiné) můžeme libovolně(krát) zvětšovat nebo zmenšovat:
- např. zvětšená kvarta, zmenšená kvinta (je to totéž)
- Je dohoda, že velké intervaly pouze zvětšujeme a neuvádíme název „velký“, tedy např. zvětšená tercie znamená totéž, co zvětšená velká tercie. Naopak zmenšování se používá pouze od malých intervalů a neuvádí se název malá.
- Čisté intervaly
- Akordy
- Akord je souzvuk nejméně tří různých tónů.
- Intervalově je akord vždy složen ze sekvence tercií.
- Tercie, pokud řešíme přes tóny, se vždy zapisuje jako dvě písmenka, kde prostřední chybí v řadě, např. c‑e, d‑f atd., např. v Cdim7 jsou písmenka C‑E-G‑H (nebo B) a musíme je opatřit béčky, tedy C‑Eb-Gb-Hbb.
- Pokud tvoříme (základní) akordy z více než 3 tónů, logika s terciemi pořád trvá. Např. tedy Cmaj7 znamená, že přidáme velkou tercii nad poslední tón – tedy C‑E-G‑H(B). Pokud napíšeme pouze C7, znamená to že nepoužijeme velkou, ale malou tercii, tedy C‑E-G-Hb(Bb).
- V momentě, co vytvoříme vícehlasý akord, pořád musíme držet tercie, tedy: C9 bude složen z Cmaj7+9 (znamená to totéž). Pokud potřebujeme C7+9 (C7add9), buď napíšeme to, co je v závorce, anebo C7(9), pro další kaskády to platí pořád stejně .
- Nevýhoda těchto zápisů je, že každý autor je řeší trošku po svém a není úplně jasný konsenzus, jak to zapsat, takže pokud by to bylo složitější, např. C7(9)add11, je jednodušší zapsat B/C, tedy polychord (víceakord) [bé nad cé].
Příště bychom se viděli v 16.00 v úterý 6. 6. 2017.