Hodina 22. 11. 2016
Dobrý den,
- Bach (II)
- Noty ke stažení v PDF, stačí pouze Preludio II.
- První 4 takty.
- zvlášť pravou a levou, pokuste se spojovat, ale až půjde pravá 😉
- 3 béčka – „b“ (hes), „es“, „as“
- Béčko snižuje o půl tónu, přidáme koncovku „-es“, tedy z „g“ uděláme „ges“ atd.
- prstoklady jsou nezbytně nutné, jinak si zlomíte ruce 🙂
- f – tedy forte, nebojte se do toho praštit!
- Celé je to velké „legato“
- Glenn Gould – nejlepší bachovy interpretace
- Trénink nadkládání a podkládání
- Zasekneme palec (v obou rukách) a přeskakujeme prsty kolem palce tak, abychom dělali co nejmenší rotaci a co největší translaci (pohyb, přesun).
Příště zase za 14 dní 😉
Hodina 22. 11. 2016
Dobrý den,
- Rozehrávání
- G dur od sebe a k sobě (zrcadlový prstoklad)
- G‑H-D v levé i pravé s ťukáním palcem
- Bach
- Prvních 8 taktů super,
- zkuste více dynamiky, nebojte se experimentovat s kontrastem, malinka přehrávat jako v divadle, ale jen malinko
- Vezměte si to do 15. taktu včetně, tedy 1. takt na 2. straně
- 1× si přehrajte první 8 taktů, potom hrajete jen 9 – 15 a až budou super, potom znovu můžete 1−−8.
- Chopin/Rachmaninov
- Odkaz na stažení: (připravím)
Příště zase v úterý 17.00.
Hodina 22. 11. 2016
Dobrý den,
- Děvčátko
- pravá – prstoklad 2. řádek 3. – 4. takt, aby to vyšlo plynule
- levá – ligatura (vázání 2 stejných not, druhá nota se nehraje znovu úhozem, ale nechá se „dotrvat“)
- První 4 takty
- pravá celá legato, ať se nikde nerozpadne
- takt 2, přechod z „c“ do „cis“ v pravé se vám občas rozpadne, non-legato
- Takt 5−−8
- přechod v 7. taktu „hned“
- v 7. taktu v levé dodržte pomlku, trošku přečuhovalo původní „a“ z předchozího taktu
- Takt 9−−12
- v pravé pozor na prstoklad ve stoupající řadě do f dur
- Takt 13 – konec
- ok 😉
- Spojujte ty části dohromady – 1+2, potom 2+3 a prostě „švy“, poté to budete mít celé v cajku 😉
- Bejvávalo
- T/D, když se vám povede vyřešit, kde hrát G a G7, bude to fajn, ale není to úplně to nejdůležitější teď 😉
- Hrál bych akordově a na konci řádků na „tam tam“ bych zahrál i 2 akordy staccato 😉
Příště za 14 dnů oěpt úterý 😉 6. 12. 2016 opět v 15.30.
Hodina 22. 11. 2016
Dobrý den,
- Tři citrónky – hraj si, super 😉 Klidně zkuste transponovat do D dur
- D dur
- stupnice (svižně, super, bez lepení, super)
- Překládání a nadkládní přes palec, pohyb translací zápěstí, nikoliv rotací – postunujeme zápěstí doleva a doprava, snažíme se ho nevytáčet
- Kdybys měla má panenko, str. 40 – do příště!
- Prší prší
- V D dur, pořádně pravou 🙂
- Plynule celé 🙂
- E moll – příprava na HP
- mollové jsou „vážnější“ (smutnější)
- Když si zahrajeme čistě „c dur“ a začneme hrát od různých tónů, tak se nám to rozpadne na základní 2 skupiny
- „veselou“ – akord C, akord F a akord G
- „smutnou“ – akord D, akord E a akord A
- vytvořili jsme 3 durové (veselé) a 3 mollové (smutné) akordy
- Durové akordy (veselé) mají počty vynechaných kláves 3 dole a 2 nahoře. Mollové mají přesně opačně, tedy 2 dole a 3 nahoře.
- Pokud zahrajeme třeba akord D dur a d moll, vidíme, že stačí pohybovat středním F/Fis
- E moll jako takový má 1 křížek stejně jako G dur – těmto tóninám vzájemně říkáme paralelní.
- prstoklad ve stupnici je úplně normální v pravé i levé
- T/D/S
- Tónika 1. tón – E, akord tedy bude E moll, tóny E‑G-H
- Dominanta 5. tón – H, tedy H moll, tóny H‑D-Fis – fis, protože jsme v E moll, který má 1#
- Subdominanta 4. tón – A, tedy A moll, tóny A‑C-E
- 3 varianty (druhy)
- aiolskou, nebo-li přirozenou, která má 1 křížek,
- harmonickou, která má zvýšený 7. stupeň
- melodická, která má zvýšený navíc ještě 6. stupeň, takže má zvýšený 6. i 7. stupeň najednou.
- Harry P.
- Je v E moll harmonické, tzn. budeme tam skoro všude hrát i „dis“, krom „fis“, které je v předznamenání normálně
- Přepíšeme první část a když půjde super, doděláme i tu druhou část s akordy, to bude super 😉
Příště opět v úterý 13.30
Hodina 22. 11. 2016
Dobrý den,
- Odkaz na článek o stupnicích, křížkách a tak.
- Hlava ramena
- F dur – předznamenání 1 béčko, místo „h“ bude vždy snížený tón „b“
- Hodně rytmus, tzn. osminové vs. šestnáctinové přesně, hrajte si tak pomalu, abyste stíhala šestnáctinové. Rytmus co nejpřesněji.
- orientace na klávesnici, je bezpodmínečně nutné vědět, kde je „f“ bez odpočítávání, další tóny jakbysmet.
- T/D – co je to tónika a dominanta? (článek o tónice a dominantě)
- Doprovod s akordy (T/D)
- Při předávání tónu v levé zbylé tóny (F‑A) v akodru držíme, céčko po dohrání céčka pustíme.
- rytmická kombinace osmin a šestnáctin, přesně
- Zvlášť pravou s jedním tónem v levé, potom až přidejte akordy.
- Dobrů noc
- D moll – má též jedno B
- Prstoklad – začněme 4. prstem melodii, abyste tam nemusela skákat 5., jak je naznačeno ve špatném prstokladu v notách 🙂
- Akordy
- „mi“ – moll, možná někde s malým písmenem, takže jen „d“ oproti „D“
- G moll – gmi – obsahuje D‑G-B, prstoklad 5−2−1
- A dur – A – obsahuje Cis-E‑A, prstoklad 5−3−1
- D moll – dmi – obsahuje D‑F-A, prstoklad 5−3−1
Do pátku mi dáte vědtě na příště, spíše dopoledne kdykoliv 🙂
Hodina 21. 11. 2016
Dobrý den,
- Tálinskej (4÷41)
- čtení z listu
- akordy, obraty
- Možná bude ve žlutém zpěvníku, každopádně foto:
- OBRÁZEK!
- Vyletěla holubička
- z listu
- akordy a rozumné obraty, ať „to nebručí“
- akordová progrese jako ruská hymna /Canon in D (Pachelbel/Lyapunov)
- Vánoce
- Při dominantě „D7“ je vnitřní „a“ třeba hrát 3. prstem v levé a hodně zezhora, jakýkoliv úhel způsobí přimáčknutí sousední klávesy (černé)
- V 2. části si předávejte palci „déčko“ – takže levá uhne pravé a až pravá uteče nahoru na „h“, poté levá znovu domáčkne s celým akordem (kvintakord G dur)
- pokud je refrén v jiné tónině než sloky, poté je dobré přehodit „tóniku“ na kvintakord – tedy tón v tónice (v našem případě G) aby byl dole, aby akord vyzněl „domácky“, všechny ostatní obraty mají „g“ někde schovaný a nemusí to vyznít správně.
- Trpsvat a Okoř zase příště 🙂
Příště výjimečně v 19.30, možná to stihnu dířve, ale ať je klid.