Hodina 21. 11. 2016
- Rozezpáívání
- Fis dur/G dur – tak přechod brumendem a „nyyy“, aby nebyl skok, zezhora „co nejdéle táhnout hlavovým“, nahoru zase co nejdříve přepnout do hlavového z hrudního.
- Legato i s vyslovováním „ny“
- „ja-na“ zezhora v kvintě
- Dobrů noc
- „C“ (do) už nasadit hlavovým a postupně hodit zpět přes „b“ ještě držet, a až v „a“ se vracet.
- Bejvávalo
- Nahrát aranži
- Kalamajka
- První druhý řádek 1. sloky je jinak: „Vzal si ženu Elišku, v roztrhaném kožíšku.“
- různé slabiky (ja-na, ny-no, mi-mo atd.)
Příští týden normálně 12.00.
Hodina 19. 11. 2016
Dobtrý den,
- G dur
- Intervaly – jako řadové číslovky ženského rodu (počeštěné)
- prima, sekunda, tercie…
- Interval – vzdálenost mezi dvěma tóny
- Poslechová cvičení (připravit)
- cvičení na poslech různých intervalů společně – tercie se sextou, sekunda s septimou atd., jedná se o inverze intervalu, což je základ tvoření obratu akordu
- T/D/S
- oddělit pojmy „tónika“ od pojmu „akord v tónice“
- obraty
- Intervaly – jako řadové číslovky ženského rodu (počeštěné)
- Mollové akordy a tóniny
- též se jmenují podle písmenka, kde se začíná, takže G moll atd.
- v akordu se akorád prohodí „2 a 3“, tedy durový akord má „3 a 2“ a molový má „2 a 3“, tedy trochu lépe, durový má dole větší tercii než nahoře, molový opačně.
- Proč zní mollová jinak než durová (v překladu měkká a tvrdá)
- při posunu v paralelní tónině (např. z C dur do A moll) se změní místo půltónových kroků, v duru je mezi 3. a 4., poté mezi 7. 8., v molu je 2 – 3 a 5 – 6.
- Menuet
- při melodické ozdobě je potřeba „ukrást“ z předchozí čtvrťové trošku doby na první 2 tony melodické ozdoby, kde 3. tón je ten, který musí vyjít na „dru…há…atd.“ 😉
- zkoušejte si jen dlouhý trylek, nejdříve pomalu, ale vícero kombinacemi prstů: 12, 23, 34, 45, 13, 24, 35 (v tutom pořadí přibývá i obtížnost)
- čtvrťové v 2. taktu nejsou „tak krátké“, prostě „pam pam“ a ne „p… p…“ 🙂
- 8. takt, melodický příraz trošku delší, já ho hraji trošku delší než osminu, takže „áčko“ přijde těsně před spodním „d“ v levé
Příští týden nejspíše v sobotu opět dopoledne, kdyby cokoliv, stačí dát vědět, limit je pátek 17.00, od té doby kdykoliv 😉
Hodina 18. 11. 2016
Dobrý den,
- G dur
- při stupnici dohromady při podkládání není problém „kdy podložit“, ale jaký prst „bude následovat“, v momentě, co si uvědomíte, že všechny prsty střídáme pořád za sebou (žádný nepřeskočíme), tak to funguej.
- Akord G dur
- obrat – pořád stejné tóny v jiném pořadí, tedy v G dur pořád tóny G‑H-D
- T/D/S
- Tónika – 1. stupeň z dané stupnice – G
- Dominanta – 5. stupeň z dané stupnice – D
- Subdominanta – 4. stupeň z dané stupnice – C
- Při hraní akordů se nesmí zapomenout na křížky, tedy v D je třeba „fis“. Pokud zahrajete D moll – tedy D‑F-A, potém to pořád je „g dur“, ale v jiném modu
- Menuet
- prstoklad jedině v posledních dvou taktech, začneme na c 4 a pak na h 3 😉
- neuchvátejte čtvrťové, aby osminové nebyly moc pomalé
- takty 7−−8
- Melodický příraz, ze začátku doporučuju hrát jako kombinaci čtvrťové a půlové, ale až to budete mít slepené s levou rukou, poté by bylo lepší dojet na áčko trošku dříve než po čtvrťové.
- Až půjde dohromady, dohromady 🙂
- houslový a basový klíč: Základní funkce basového a houslového klíče
- 2 oktávy dolů a 2 tóny nahoru 🙂
- Tedy např. u tónu, který v houslovém klíči vypadá jako h1, taže udělám o 2 oktávy níže, tedy H (H velké) a přidáme 2 tóny nahoru, tedy „d“ – „d malé“.
- doporučuji se v basovém klíči naučit záchytné body – tedy „c“ (c malé) v 2. mezeře, poté c1 – které leží na první pomocné lince nahoře, poté g malé, které leží ve 4. (poslední) mezeře
- Program Musescore 2
- 2 oktávy dolů a 2 tóny nahoru 🙂
Příště až za měsíc, kdyžtak prosím napšite mail, až to bude aktuální, děkuji 🙂
Hodina 18. 11. 2016
Dobrý den,
- D dur
- 2 #, F# a C#
- pravá ok, levá už téměř nelepí, super!
- T/D/S a obraty, „dojet dovnitř“
- Trénink sluchu na intervalech a akordech
- začneme na dvojhlasech, není třeba (zatím 😀 ) znát přesně zvuk „D“ atd., ale vědět, jak zní intervaly (vzdálenosti) mezi tóny.
- pojmenování intervalů: Základní přehled intervalů
- Ze začátku trénujte intervaly, které dole začínají „céčkem“ a k nim přidávejte různé tóny a zkoušejte to naposlouchat.
- Zkuste zahrát nějaký interval naslepo (nebo ať vám to pomůže zahrát někdo druhý) a takto si je zkoušejte prostě naposlouchat.
- Tutu věc využijeme později k indentifikaci celých akordů a např. k tomu, abyste byl schopen doprovodit písničku, pokud ji slyšíte v rádiu. Využijeme tzv. relativního sluchu a zkusíme si naposlouchat postupně co nejvíce přesných tónů (perfect pitch)
- Beskyde
- Hlasitěji (výrazněji), není třeba „šolíchat“ 🙂
- opakovat po částech, více jistoty, nebojte se toho, chyby jsou prostě jen chyby, které v příštím opakování opravíte 🙂
- trošku plynuleji přechody i mezi „stejnými akordy“, v pravé legato a v levé akordy začněte měnit o trošku dříve, ať stíháte nejen změnu, ale i samotný úhoz.
- 2. a 3. řádek
- pravou – zapracovali jsme tam nadložení 2. prstu
- levou – subdominanta (F dur) ve 2. obratu (kvartsextakord), 5−2−1 prstoklad
- spojování dohromady
- spojit celý, tzn. věnujte se teď hlavně 2. a 3. řádce, poté až zopakujte první a spojte dohromady.
- Menuet
- opakování
Hodina 16. 11. 2016
Dobrý den,
- Chinaski – přechod do „F“ klidně zvýrazněte malíčky
- V transponovaný části do „d“ potom zkuste dodržet stejný obraty jako na začátku, aby vám akordy nahoře kreslily stejný půltónový postup dolů 😉
- V přechodu, kde není „A“
- „jediná“, tak po tom „-ná“, přechod nahoru, buď harmonizujte celý přechod, anebo zase pouze basem, ale spíš jen basem
- „lásko“ – potom je „dlouho „A dur“, možná bych zvážil v pravé na chvíli místo Cis-E‑A dát D‑E-H a pak zpět Cis-E‑A a do g dur, tedy H‑D-G.
- Nohavica – Mám jizvu na rtu
- G/H – 1. obrat, resp. tak, aby bylo basové „H“ výrazné, klidně levou rukou v basu.
- Všude je tam „géčko“, ve všech akordech „někde nějak“
- Konzistentně 🙂
- Země
- přechody – platí to stejný co v činaskách 🙂
- V basu různé obraty doprovodu, udělá to docela kouzla 🙂
Příště opět v 20.00.
Hodina 16. 11. 2016
Dobráý den,
- G dur – svižně jedna oktáva dohromady nahoru a plynule rovnou odspodu znovu, počítání na 8/8
- takovou rychlostí, aby to bylo plynlue
- příště se zaměříme na harmonické funkce.
- Menuet
- Tempo – zpomalit na rozumné tempo tak, aby to byl tanec.
- Prstoklady (viz tužka)
- Výraz
- 8. takt – příraz velmi volně, skoro až pomalu, zde se jedná o volné „sklouznutí“ smyčce, kdyby to někdo hrál na housle třeba, na klavír to neuděláme, takže to musíme jen „naznačit“.
- (1−−4):
- nádechy a legato (vázání), čtvrťové jsou „tenuto“, tedy oddělené, přesně rytmus 🙂
- dynamika v gradacích řad: osminové vzestupné řady jsou vzestupné i hlasitostí.
- úpočítání nahlas, ať si sama držíte tempo a neutíkáte 🙂
- Takty 9−−16 (k repetici)
- v levé ruce přesně prstoklad – ať už je jakýkoliv – ale pořád stejný a stabilní.
- Artikulace
- melodická ozdoba spodní a horní – spodní je přeškrtnutá svislou čarou, horní není přeškrtnutá
- spodní ozdoba se hraje po dobu trvání noty tak, že hlavní tón (to je ten, který je napsán v notách) hraje a k němu se drnke spodní tón, v případě „c“ je to tak tedy „h“ a pak se zase vrátí na „c“
- horní ozdoba je to stejné, akorát „nahoru“
- Rozečíst dál, volně, nežeňte to, páč pak přehlédnete chyby.
- Beethoven, tzv. „Moonlight“,
- Ke stažení (PDF), pokud si to budete tisknout, tak pouze první větu, tzn. strany 1−−5.
- zkuste rozečíst zvlášť pravou a levou, nezapomeňte na 4 křížky (E dur /Cis moll)
- pomalu
- když si to budete rozečítat a šlo by vám to, tak nejdéle do 9. taktu včetně, tedy poslední řádek už ne.
- počítání „prv-ní-díl-dru…“
Příště opět středa 19.00, vyrovnáni do 16. 12. 2016.
Hodina 16. 11. 2016
Dobrý den,
- D dur – rozehrávka „rychlé stupnice“ nahoru, oběma rukama (nejdříve zvlášť)
- akordy a obraty
- T(1)/D(5)/S(4)
- T – D (D‑Fis‑A) (5−3−1 v levé)
- D – A (A‑Cis‑E), v 1. obratu tedy Cis-E‑A (5−3−1)
- S – G (G‑H-D), v 2. obratu D‑G-H (v levé 5−2−1 🙂 )
- Beskyde – příště, opakovat
- Menuet
- Takty 1−−8 tedy co nejvíce slepit, legato hrát legato (osminy), poslední dva takty, kdyby moc nešly, postupně rozebrat opět zvlášť pravou a levou a poté znovu spojit.
- Zkuste si tedy dočíst až k 1. repetici (symbol pro opakování) (zvlášť) a zaměřte se spíše na levou ruku, páč pravá je skoro stejná jako prvních 8 taktů, až na poslední 2, které jsou mírně jiné (je to větší závěr). V levé ruce je třeba dobře vymyslet prstoklad, abyste nemusel moc řešit pohybu najednou.
V pátek, předpl do pátku.
Hodina 16. 11. 2016
Dobrý den,
- Opak C/G/D a vstup do A dur – 3 #, Fis, Cis, Gis
- 3#, A dur, správně křížky ve správném pořadí, tedy tak jak přibývají.
- Levou/pravou, jen řada nahoru s plynulým přechodem dolů (zpět na „a“ po dosažení vrcholu)
- Dohromady od sebe a k sobě, pozor na křížky! 🙂
- Dohromady společně nahoru a dolů, pomalu!
- Prsty, hlavně tedy v levé, se snažte držet pořád nad klávesami, ať neutíjakí jinam.
- Akord A dur (1−3−5)
- obraty, ty stejné tóny, jiné pořadí, zkus si je vymyslet
- V zahradě
- Zahrajeme v A dur
- (pravou a levou zvlášť)
- akordy – Tónika, dominanta, vědět, kolikáté stupně jsou které stupně
- nechvátejte při hraní, už je toho dost jiného a je toho dost třeba sledovat, tak ať to S. stíhá 🙂
- Zahrajeme v A dur
- Ach synku (ve zpěvníku, strana 9 (prej))
- zkouška zpěmati 😉
- pravá super, přidáme levou – experimentálně, přidáváme T/D/S „podle citu“ (dost těžké, jak člověk hraje, často ztratí pojem o tom, co je správně a co špatně, takže třeba neslyší, že je něco špatně). V některých místech může být „to či ono“.
- variace na valčíkový doprovod, protože valčíkový doprovod je příliš „uskákaný“ a není to s tím až tak hezké, až doroste ruka
- Voděnka
- prstoklady jsou už ok a stabilní
- rytmus – počítání, každá slabika zvlášť 😉
- Dohroamdy s počítáním, přesněji rytmus, přechody T/D/S už jsou skoro Ok, takže ještě trošku doladit 🙂
- Menuet
- než jsou 3 čtvrťové, tak se tam před první z těchto tří objevuje malá mezírka, tu je třeba zalepit, aby to byla řada až do té čtvťové
- další 2 takty, ať jich je 8
- 7. takt
- prstoklady v pravé (pozor 🙂 )
- v levé je to jednoduché
- 8. takt
- pravá – příraz velmi volně a pomalu
- levá – prstoklad (pozor 🙂 )
- 7. takt
- spojte pomalu dohromady 1−−8, ať je to navazující, plynulé a prostě co nejlepší 🙂
Příště opět ve středu 17.00.
Hodina 15. 11. 2016
Dobrý den,
- Ovčáci
- nejdříve jen s karoderm, poté s rozloženým
- osminové na doprovod.
Příště v pondělí.
Hodina 15. 11. 2016
Dobrý den,
- Pedály – co dělají?
- pravý pedál – sustain nebo sostenuto, prostě nebude tlumit tóny a ty tak budou znít, dokud budou znít 🙂
- levý pedál – una corda (např., může mít i jiné názvy), lehce ztlumuje zvuk a mění barvu tónu, není moc poznat jen na několik tónů
- střední pedál – selektivní sostenuto, drží jako pravý pedál tóny, ale jen ty, které byly v momentě stisku pedálu stisknuté, ostatní nedrží.
- u různých klavírů můžou mít také různé funkce.
- D dur
- stupnici
- jednu otávu pouze nahoru (každou rukou zvlášť) a cílem bude dosáhnout plynulosti
- uděláme tam akcenty, nebo-li důrazy a uděláme je na každou PRvní a TŘEtí dobu, pak DRUhou a ČTVRtou, poté na nepřízvučné, takže prvNÍdruhátřeTÍčtvrtá no a nakonec prvnídruHÁtřetíčtvrTÁ.
- důraz jen na tón, který má důraz, ostatní jsou velmi potichu
- vždykcy si přehrajte tuto úvodní cvičení, než začnete něco dalšího hrát 😉
- stupnici
- Písničky
- Prší prští – v D dur
- Kdybys měla má panenko (str. 40, první knížka)
- Pravou rukou celé
- přidávání T/D/S jako tóny, postupně pak akordy, ale nejdříve tóny! Na každý takt jeden (nebo dva tóny/akordy)
- palce nad klávesami!
- prstoklady v pravé 🙂
- Transpozice do C dur.
- Voděnka studená (str. 14, první knížka)
- doplnění
- Pak Míšu rozbolelo bříško, tak jsme toho nechali, sedli jsme si na gauč a trošku jsme si pár minut povídali, doufám, že to bude v pořádku už 🙂
Příště opět v úterý takto ve 13.30. Krásný den.