Materiály ke studiu

Tóniky, dominanty a subdominanty a obraty

Sou­bor ke sta­že­ní: Tó­ni­ky, sub­do­mi­nan­ty a do­mi­nan­ty v růz­ných obratech.pdf

[pdf-​embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2016/08/Tónika_dominanta_a_subdominanta.pdf“]

Beskyde beskyde

Beskyde Beskyde

Beskyde beskyde

Bes­ky­de beskyde

V zahradě na hrušce

V zahradě na hrušce

V zahradě na hrušce

V za­hra­dě na hrušce

Czerny, 6 oktávových cvičení, op. 553

Sou­bor ke sta­že­ní: Ok­tá­vo­vá cvičení.pdf

Ná­hled: Czer­ny, 6 ok­tá­vo­vých cvičení

[pdf-​embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2016/08/czerny-6-exercises-in-octaves-op-553.pdf“]

Odvozování předznamenání stupnic a tónin

Nechcete-​li po­čí­tat stup­ni­ce „přes půl­tó­ny“, da­jí se tó­ni­ny od­vo­dit jed­no­du­chým trikem:

  • Kříž­ko­vé tóniny
    • Za­čne­me na­ším vý­cho­zím bo­dem, te­dy „C“.
    • Ví­me, že C dur má 0 kříž­ků, hle­dá­me to, co má „c dur + 1 kří­žek“, te­dy co má „1 křížek“ 😉
    • Vý­cho­zí bod té­to tó­ni­ny na­jde­me tak, že po­stou­pí­me o kvin­tu vý­še, te­dy na­jde­me 5. krok. C, D, E, F a pá­tý je G, tedy:
    • Dal­ší tó­ni­na s jed­ním kříž­kem je G dur.
    • Ja­ký kří­žek má? Zvy­šu­je­me vždy 7. stu­peň, te­dy v na­šem pří­pa­dě tón F zvý­ší­me na Fis.
    • Tó­ni­na s jed­ním kříž­kem je te­dy G dur a má je­den kří­žek Fis.
    • Dal­ší na­jde­me tak, že bu­de­me po­řád opa­ko­vat ten­to po­stup, na­zna­čím ho dá­le, už jen stručně: 
      • Kvin­ta od G => D dur. Zvý­ší­me 7. stu­peň, te­dy C=>Cis, D dur má te­dy 2 kříž­ky, Fis Cis.
      • Kvin­ta od D => A dur. Zvý­ší­me 7. stu­peň, te­dy G=>Gis, A dur má te­dy 3 kříž­ky, Fis Cis Gis.
      • Kvin­ta od A => E dur. Zvý­ší­me 7. stu­peň, te­dy D=>Dis, E dur má te­dy 4 kříž­ky, Fis Cis Gis Dis.
      • Kvin­ta od E => H dur. Zvý­ší­me 7. stu­peň, te­dy A=>Ais, H dur má te­dy 5 kříž­ků, Fis Cis Gis Dis Ais.
      • Kvin­ta od H => Fis dur. Zvý­ší­me 7. stu­peň, te­dy E=>Eis, Fis dur má te­dy 6 kříž­ků, Fis Cis Gis Dis Ais Eis.
      • Kvin­ta od Fis => Cis dur. Zvý­ší­me 7. stu­peň, te­dy H=>His, Cis dur má te­dy 7 kříž­ků, Fis Cis Gis Dis Ais Eis His.
      • Dál se kříž­ko­vé ne­po­u­ží­va­jí 😉 Pro po­cho­pe­ní pro­ble­ma­ti­ky si to­to ná­zor­ně vy­zkou­šej­te u kla­ví­ru a vždy si uvě­dom­te, co zvy­šu­je­te a jak.
  • Béč­ko­vé tóniny
    • Prin­cip od­vo­zo­vá­ní je vel­mi po­dob­ný, ako­rát se troš­ku mě­ní ně­kte­rá čísla:
    • Za­čne­me v C, kte­rý má 0 béček.
    • Na­jde­me kvar­tu od C, te­dy F (4. stu­peň, C, D, E a F).
    • Dal­ší tó­ni­na te­dy bu­de F dur, ví­me, že bu­de mít jed­no béč­ko. To­to béč­ko se na­chá­zí na 4. stup­ni od vý­cho­zí­ho bo­du, te­dy sní­ží­me H na B (v an­g­lič­ti­ně B na B flat, po­zor, v ne­čes­ké li­te­ra­tu­ře to mů­že být pro za­čá­teč­ní­ka vel­mi matoucí!)
    • F dur má te­dy 1 béč­ko s ná­zvem B (bé) 😉
    • Od­vo­ze­ní dalších: 
      • Kvar­ta od F => B dur, sní­ží­me 4. stu­peň, te­dy E => Es, B dur má te­dy 2 béč­ka, B Es.
      • Kvar­ta od B => Es dur, sní­ží­me 4. stu­peň, te­dy A => As, Es dur má te­dy 3 béč­ka, B Es As.
      • Kvar­ta od Es => As dur, sní­ží­me 4. stu­peň, te­dy D =>Des, As dur má te­dy 4 béč­ka, B Es As Des.
      • Kvar­ta od As => Des dur, sní­ží­me 4. stu­peň, te­dy G =>Ges, Des dur má te­dy 5 béč­ke, B Es As Des Ges.
      • Kvar­ta od Des => Ges dur, sní­ží­me 4. stu­peň, te­dy C =>Ces, Ges dur má te­dy 6 béč­ke, B Es As Des Ges Ces.
      • Zde si všim­ně­me, že „Ges dur“ vlast­ně od­po­ví­dá „Fis dur“ (stej­né klávesy) 😉

Pro kom­plet­ní pře­hled tó­nin a stup­nic do­po­ru­ču­ji ta­bul­ku tónin:

[ul­ti­ma­te­tables 2 /]

Tónika, dominanta a subdominanta

Po­kud vez­me­me ně­ja­kou tó­ni­nu, te­dy sa­du tó­nů, vy­tvo­ří­me stup­ni­ci, te­dy se­tří­dě­nou řa­du všech těch­to tó­nů, očís­lu­je­me kro­ky ve stup­ni­ci 1, 2, …, 7, poté:

  • Tó­ni­ka je 1. stupeň
  • Do­mi­nan­ta je 5. stupeň
  • Sub­do­mi­nan­ta je 4. stupeň

Po­kud po­sta­ví­me akor­dy  (či člá­nek o ob­ra­tech) na těch­to stup­ních, mů­že­me do­pro­vo­dit vět­ši­nou hu­deb­ní tvor­by. Po­zor, ne­fun­gu­je úpl­ně vše, ob­čas je prso­tě har­mo­nie slo­ži­těj­ší, nicmé­ně u běž­ných pís­ni­ček si tak­to mů­že­me čas­to vystačit 🙂

Birdy – People help people

No­ty ke sta­že­ní: Bi­r­dy – Pe­o­ple help pe​o​ple​.zip

Píseň na procvičení basového klíče

K vy­tiš­tě­ní: Pí­seň s ba­so­vým klíčem.pdf

[pdf-​embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2016/05/Píseň-s-basovým-klíčem-unisono.pdf“]

Ovčáci

Ovčáci CEG-1