Směřuje na mě mnoho dotazů od rodičů, kteří by chtěli dítěti nějak pomoci s cvičením, ale sami nemají hudební vzdělání a vůbec netuší, jestli jim vůbec jsou schopni pomoci. Spoiler alert – ano, rodiče jsou velmi schopni dětem pomoci, ale nejdříve musí někdo pomoci rodičům, aby si uvědomili, jak pomoc dále delegovat. Níže jsem sepsal několik hlavních bodů, kterých by se rodičě měli držet, pokud se se svými dětmi chtějí podílet na radosti s nově objevených akordů a skladeb, z nově objeveného velkého koníčku, tedy hry na klavír.
- Necvičte s dětmi každý den, já chápu, že jste dospělí, přistupujete k tomu zodpovědně a kdybyste vy byli v hudebce, třeba byste každý den cvičili. Žel, nejste, vaše děti jsou 🙂 Hra na klavír, ač to tak nemusí vypadat, je poměrně intelektuálně náročná činnost, která po chvilce i největší vytrvalce omrzí. Nenechte tedy své dítě vyhořet, věnujte se mu třeba 2× týdně, ale především ho nechte hrát samotné – samozřejmě pokud vaši pomoc nevyžaduje. Pak je ale zase dobré se zamyslet, jestli je žádoucí, aby si dítko zvykalo na vaši přítomnost při každé aktivitě; samostatnost a soukromí jsou při cvičení velmi důležité aspekty.
- Dítě není stroj na písničky, nečekejte od něho, že do něho „vložíte požadavek“ na písničku a dítě ho bezeslova splní. Cílem hry na klavír pro nejmenší totiž ani není tolik „splnění nějakého úkolu“ – ve své podstatě pokud je např. cílem, že se máte naučit noty od „C“ do „G“ a naučíte se jen první tři, je to jedno. Důležité je, že dítě bude chtít zítra znovu. A pak znovu. A bude zkoušet, hrát si. Celé je to o hře, klavír kombinuje pohybovou a hudební výchovu a děti si prostě rády hrají, nechte je. V momentě, co vycítí, že klavír je „další škola“, tedy to, na co se musí připravovat, aniž by chtěly, k nástroji nastartuje averze a už to tak hladce nepůjde. Využijte toho tedy, dokud to je.
- Neptejte se na věci, na které vlastně nechcete odpovědět. Jednoduše – lépe je říci dítěti „a teď to zkus sám“, „zahraj to odsud“ a podobně, než „chceš to zkusit sám?“ nebo „nechceš to ještě jednou zahrát odsud?“ Pokud dáte dítěti možnost se „legálně vyvlíknout“ z nějaké šlamastiky, využijí toho 😉 A pokud v takovém případě řeknou „ne“, nemůžete se na ně zlobit, možnost jste jim dali 🙂 Nedávejte proto možnosti, dávetje úkoly.
- Dávejte splnitelné úkoly. To je velmi důležité – raději dávejte hromadu malých úkolů, u kterých dítě uvidí postup (progres) ihned a takové úkoly, u kterých jste si skoro jisti, že je dítě zvládne. Nic nedemotivuje šestiletého kluka více, než když se celý den moří se skladbou, aby zjistil, že to dělá špatně.
- „Zkraťte to“. Je mi to jasné, chcete se vypovídat, předvést, co všechno víte – to je krásné, ale po 2 minutách už bude dítě koukat z okna a počítat listy na stromě 🙂 Naučte se mluvit v krátkých větách, několik slov stačí. Navenek pak budete i vypadat, že víte, o čem mluvíte, jste konstruktivní a přitom je to celé k věci. A to dítě ocení více než přednášku o barvě dřeva klavíru.
- „Hýbejte se“. Občas je nějaký výklad nutný, ale než sedět na židličce a poslouchat názvy not, dítě spíše ocení, že se zvednete a budete třeba dělat dřepy a zkoušet, kolik not budete schopni vyjmenovat, než uděláte dřep s výskokem 😉 Sezení prostě děti nebaví, tak neseďte 😉
- Mějte pevné nervy, opakujte. I když vám dítě odkýve, že tomu rozumí – a často je to věrohodné, opravdu tomu rozumí, zítra už to vědět nemusí. Vysvětlíte znovu, bude vědět a umět, ale pozítří zase nic. Takže hlavně „klídek“ a vysvětlujte, třeba i 10×. Nenechte na sobě znát, že vám to leze krkem, buďte nad věcí.
Věřím, že vám tento bodový seznam alespoň trošku pomůže, buďte se svým dítětem, ocení to – a třeba se i něčemu zajímavému přiučíte, začnete sami chodit na hodiny klavíru a budete pak hrát spolu 😉
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.