Dobrý den, celé naše sezení jsme věnovali průpravě v intervalech.
- Půlton a celý tón – půltón je nejkratší vzdálenost mezi dvěma tóny, která může znít (v evropské hudbě). Celý tón je vzdálenost 2 půltónů.
- Základní intervaly jsou tedy správně prima, sekunda, tercie, kvarta, kvinta, sexta, septima, oktáva.
- Intervaly můžeme dělit podle různých „rovin“ dělení:
- Čisté, velké a malé (konsonantní a disonantní)
- Čisté intervaly – intervaly, které jsou nejblíže čistému ladění i v temperovaném ladění. Definovat ho můžeme tak, že čistý interval lze vyjádřit nějakým zlomkem k původnímu tónu při ladění (např. 2:1 při oktávě, tedy že strunu rozdělíme na 2 části a podobně). Jedná se tedy o primu, oktávu, kvartu a kvintu.
- Velké a malé intervaly – ostatní, které nejsou čisté a nelze vyjádřit takto jednoduchým zlomkem. Jedná se tedy o tercii, sekundu, sextu a septimu.
- Prázdné a plné
- Prázdný interval je takový, který nenese rozlišovací schopnost, jestli je to dur či moll (zjednodušeně). Jedná se tedy o primu, kvartu, kvintu a oktávu.
- Plný interval je ten, který tuto informaci nese, tedy ty ostatní.
- Překrývá se s dělením na čisté a velké a malé.
- Čisté, velké a malé (konsonantní a disonantní)
- Velké intervaly jsou o půl tónu větší než malé intervaly, např. interval „malá tercie“ obsahuje 2 mezitóny, jedná se tedy o krok na 3. půltón, např. C‑Es. Velký interval je tedy o 1. půltón větší, obsahuje tedy 3 mezitóny a je to krok na 4. půltón – tedy např. C‑E. Taktéž platí pro sextu, septimu a sekundu.
- Dále můžeme intervaly různě zvětšovat a zmenšovat.
- Zmenšit a zvětšit interval můžeme jakýkoliv, ale pokud zvětšujeme, zvětšujeme pouze velký interval, pokud zmenšujeme, zmenšujeme pouze malý interval. Např. zvětšovat můžeme velkou tercii, zmenšovat malou tercii. U čistých intervalů prostě zvětšujeme třeba kvartu a neřešíme její původní „velikost“.
- Můžeme stejným způsobem dvojzvětšovat a dvojzmenšovat.
- Zrcadlení intervalů
- Intervaly můžeme různě zrcadlit „přes tón“.
- Pokud zrcadlíme čistý interval, vznikne čistý interval. Např. vezmeme-li čistou kvintu, ozrcadlíme, vznikne čistá kvarta. Z primy oktáva, z kvarty kvinta.
- Zrcadlíme-li malý interval, vznikne velký interval.
- Víme, že třeba k tercii je zrcadlená sexta. K malé tercii to bude tedy velká sexta. K velké tercii malá sexta.
- platí i pro změnšené a zvětšené (totéž pro dvoj…). Tedy ke zvětšené tercii platí zmenšená sexta.
- Při zrcadlení nechoďte do záporu, dělá to pak blbosti 🙂 (viz ukázka se zmenšenou primou, nic takového vlastně nemáme)
- Zopakovali jsme poté ještě tóniku, dominantu a subdominantu
- Durový akord je tvořen velkou a malou tercií nad sebou, molový malou a velkou nad sebou.
- Pro procvičení zkuste vyřešit a vytvořit prakticky následující intervaly. Samozřejmě pouze existující! 😀
- čistá kvarta
- malá kvinta
- zvětšená kvinta
- zmenšená tercie
- zrcadlete malou tercii od C přes E
- zrcadlete malou tercii od C přes C
- zrcadlete dvojzvětšenou sekundu přes C
- Vzdálenost fis1-c2, co je to za interval? Použijte zrcadlení pro zjištění.
- Interval es1-c2, použijte zrcadlení a zjistěte, co je to za interval.
- Vytvořte tzv. „dim“ akord (diminished), který je tvořen kaskádou 4 malých tercií (pouze). Vytvořte všechny varianty (nápověda, jsou pouze 3, 4. varianta už je jen obratem 1. varianty) 😉
Bylo toho dost, ale to zmáknete, držím palce při matematice a budu se těšit za 14 dní v pondělí 7. 12. 2015 opět u vás v 16.00.
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.