Hodina 9. 11. 2015
Dobrý den, s Michalem jsme se věnovali následujícím věcem:
- Posed u klavíru
- Stolička je takhle super, alespoň trochu, časem ji pak odstraníme, zatím to ale nemá smysl, děkuji 🙂
- Rytmus
- V rytmu už má (snad) jasno, ví, která nota do které kolikrát patří a jak vypadají napsané
- Procvičujte si pořád rytmické cvičení v sešitě na „rozehrání“
- Řady tónů
- Stále zkoušetje dvojice různých tónů (CDCD apod.)
- Rotace zápěstím vypadá dobře, stále zkoušejte, časem na toto mám připraveno přímo krásné cvičení 🙂
- Czerny (2)
- Začali jsme rovnou „druhým cvičením“, první je na Michala příliš triviální 😀
- Rozečetli jsme pravou ruku až do konce, prosím zopakujte si to.
- Levou akordy ještě neumáčkne, ale ať to alespoň zkouší, zatím ať dohromady s pravou hraje levou pouze spodní tóny těch akordů, takže v tom prvním je to C, pak H, pak C a pak G apod. Prostě „ty spodní“ z těch tří, které tam vždy jsou.
- Až umáčkne akordy, nahradíme spodní tóny celým akordem tak, jak je psáno ve cvičení.
- Písničky
- Občas si zopakujte obě písničky s doprovodem levé ruky (tóny).
- Až umáčkne akordy, začneme dělat pořádnou harmonii, ale zatím musíme rozcvičit fyzicky ruku, aby to zvládla.
Dobrá práce, děkuji 🙂 Budu se těšit příští pondělí 16. 10. 2015 opět ve 14.00.
Hodina 6. 11. 2015
Dobrý den, je potřeba věnovat se následujícím věcem:
- Správně posed, správná židle. Zápěstí nesmí být zahnuté „dolů“, ani přehnuté „nahoru“.
- Před každým hraním (ten den, tedy alespoň 1 denně) rozehrajte ruce dohromady řadou (stupnicí) od C, nahoru a dolů jednu oktávu. Pomalu, přesně. Adélce tuto jde, když chce, jen se musí uklidnit a neblbnout 🙂
- Zadefinovali jsme pojem stupnice, což je řada tónů, která se jmenuje podle svého prvního stupně. Tedy pokud hrajeme řadu C – C, je to stupnice C (dur, ale to se budeme učit později), pokud od D do D, je to D dur a tak podobně.
- Všechny (durové) stupnice mají půltóny mezi 3. – 4. stupněm, pak mezi 7. – 8. Všechny to mají stejné, ať už hrajete od libovolného tónu.
- Je tedy třeba důsledně znát, co je půltón, co je celý tón.
- Czerny (1) – dohromady plynule 1. část k repeticím, zvlášť pořádně rozečíst další část, pokud by dobře šlo, pak dohromady, ale hlavně zvlášť.
- Na příště prosím připravte stupnici, která bude začínat tónem „G“. Zkuste zjistit, které „černé“ budete hrát, jak se jednotlivé tóny jmenují. Zvlášť a dohromady jednu oktávu této stupnice, nezapomenout na správné podkládání a překládání tam, kde má být.
- Označili jsme jmény tóny. Tóny, která jsou „uprostřed“ klaviatury se označují malou „jedničkou“, tedy c1, e1, f1, h1 apod. Další oktáva výše je s „dvojkou“, pak s „trojkou“ a takto pořád nahoru. Oktáva pod c1 se označuje pouze c, d, e, f – tedy říkáme, že se jmenuje třeba „cé malé“, „dé malé“ a podobně. Ještě nižší oktáva se označuje C, D, E – tedy „cé velké“ apod. Nižší se označují jako C1, což je „cé kontra“ a ještě nižší pak „cé subkontra“. Je třeba znát orientaci na klaviatuře!
- Obecně ke cvičení – Adélka je poměrně číslo, je třeba, aby se do toho zabrala a neblbla. Na příště má připraveného Harryho Pottera, tak ho prosím vytiskněte (Harry_Potter.pdf – prosím vytiskněte to v nějaké rozumné kvalitě, ať jsou čitelná písmenka a noty, děkuji), bude to už tedy něco, co zná – a co jí nebude nudit (přiznávám, že začátky jsou prostě krušné a nudné, ostatně jako s jakýmkoliv nástrojem).
- Zkuste, aby si třeba hrála nejen to, co cvičíme – tedy ať si zahraje stupnici, ale pak ať zkouší třeba hrát různé melodie a podobně, věci, které se jí líbí z rádia kupříkladu, pokud to bude reprodukovatelné. Ve své podstatě je teď jedno co hraje, ale hlavně, že hraje. Je potřeba, aby si ruce zvykly na to, že hrají.
Děkuji za spolupráci a budu se těšit v pátek 13. 11. 2015 na adrese „u taťky“ 😉
Hodina 5. 11. 2015
Dnes jsme se věnovali následujícímu:
- Řada tónů
- Pěkně opakovat, spíše se jedná o rozehrávku, aby se ruce dostaly do „provozního režimu“ 🙂
- Rytmické cvičení
- Stále opakovat, už je pěkné, ale pro zopakování půlových a dalších not.
- Pomlky se hrají tak, že se „nic nehraje“, takže fakt prosté ticho, zaměřte se na poslední 2 takty toho cvičení, je to prostě tááá (nic) tááá (nic), kde „nic“ jsou pomlky 🙂
- Osminové už jsou skvěle pochopeny, výborně. Dále zatím nepůjdeme, budeme se věnovat aktuálním cvičením.
- Tři písničky
- 2 písničky už jsou hezky usazené, jen trénujte doprovod a doprovod na správném místě.
- U „Domažlic“ doplňte doporvodem levé ruky podle „písmenek“.
- Cvičení
- Spojujte velmi pomalu dohromady, když se to hraje fakt ve čtvrtinovém rytmu, jde to.
- Až bude do hlavy trošku pomalu uloženo, můžete zrychlit, ale jen na méně pomalu, ne žádné divočiny! Nesmí utrpět přesnost hry.
- Celkově
- U posedu pozor na nohy „pod židlí“
- Ruce často klesají pod klávesnici, hlídejte výšku zápěstí
- Uvolněte prsty, žádný „pavouk“, ale „jablíčko“ 🙂
Budu se zase těšit příští týden 12. 11. 2015 v 17.00.
Hodina 5. 11. 2015
Zopakovali jsme, co paní učitelka psala do ŽK, konkrétně pak:
- Obě skladby volně dohromady, pomalu, nechvátat 😉
- Skladby už se stabilizují, cílem je je jen doplynulit a docvičit. Až zadá pí. uč. něco jiného, tak se zase budeme věnovat tomuto, nechci El. přetahovat 🙂
- Eliška
- Až k repetici (konec 1. části na asi 4. řádce) plynule dohromady, POMALU, nelze moc cvičit zvlášť, ruce na sebe navazují a zvlášť je to těžší než dohromady, pak 🙂
- Melodická linka více melodicky, zatím je dost strojová, poddá se „samo“, až bude víc nacvičeno.
- Detialně a pořádně přečíst noty, občas tam prst ujede vedle, ale během několikerého opakování se začlo samo opravovat, takže se jen zaměřte na přesnost, aby se tam nějaká chyba neuložila.
Budu se těšit na příští týden ve čtvrtek 12. 11. v 15.45 😉
Hodina 5. 11. 2015
S Markétou jsme se věnovali naprosto základním věcem, typu „jak napsat houslový klíč“ a podobně, jisté kusé informace ze školy & sboru má, ale je třeba tomu dát pořádný fundament, tedy:
- Řada tónů
- Podívali jsme se, jak vypadá řada tónů od C1 do C2, další tóny Markéta zvládne vymyslet intuitivně.
- Jednotlivé tóny jsme si pojmenovali a ukázali, kde na klávesnici budou (tomu se ale budeme ještě věnovat prakticky, až bude na čem)
- Seznam intervalů
- Zavedli jsme seznam intervalů:
- Prima
Sekunda
Tercie
Kvarta
Kvinta
Sexta
Septima
- Prima
- Na klávesách pak prakticky ukážeme a vysvětlíme, jak intervaly vznikají. Naučíme se zpěvně intonovat jednotlivé intervaly.
- Zavedli jsme seznam intervalů:
- Základy rytmu
- Celá nota, půlová, čtvrťová, osminová
- Řádek not, který je třeba zatleskat (prosím naučit)
- Až půjde, pokuste se vytleskat (či zahrát) následující rytmus. Při tom nahlas počítejte „prv-ní-dru-há-tře-tí-čtvr-tá“: Základní_rytmus_2.pdf
- Čemu bych se chtěl případně věnovat
- Zpěv
- Měkké nasazení tónu
- Dýchání
- Postoj
- Hlasová hygiena
- Zpěv & pohyb (muzikál)
- rytmika
- Hraní
- Technika posedu, rukou a úhozu kláves
- Hra nezávisle pravou & levou rukou
- Rytmika
- Čtení houslového & basového klíče
- Hra z listu
- Zpěv
Většina těch věcí „do budoucna“ je fakt „do budoucna“, takže žádný strach, společně to, věřím, vše dotáhneme k dokonalosti a budu se těšit na další kočičí shledání ve čtvrtek 12. 11. 2015 od zhruba těch 18.15−−18.30, podle toho, jak se mi povede přijet 😉
Hodina 4. 11. 2015
S Adélkou jsme se věnovali následujícímu:
- E dur – předznamenání (4 křížky), hraní levou, pravou, rozložené akordy
- Do příště (11. 11. 2015) prosím A dur, ptám se pořád na to samé:
- Jaké má předznamenání? (Kolik čeho a jak se „to“ jmenuje?)
- Kde se nachází půltóny? (pokaždé mezi 3. a 4. a 7. a 8. stupněm, platí pro všechny durové)
- Rozložené akordy – tedy kvintakord, sextakord, kvartsextakord, kvintakord a zpět.
- Czerny (3)
- Hezky se stabilizuje, příště už to vypadá, že budeme umět „naplno“, celé, s repeticemi, plynule, vázat tam, kde se vázat má. Dobrá práce.
- V druhé části se dobře daří vázat tam, kde se má, vypadá to, že se nejedná o náhodu, takže výborně.
- KVÍZ!!!
- Sice už ho Adélka vyplnila, ale napsala mi tam tóniku a dominantu, já potřebuji akord (tóninu) a jaký je to obrat. Zkuste na to mrknout spolu, prosím 😉
- Etuda v C
- Plynule dohromady, přidejte pedál, je naznačen jako P a ×.
- Adélky písnička
- Procvičit ještě zvlášť, ale finálně už spojovat P+L+Pedál, plynule celé, plynulý přechod mezi 1. a 2. částí
- Hlídejte výšku zápěstí
- Tóny, které se nemění je potřeba též zvednout v levé ruce! 😀
- Skladbička v A moll
- Rozečtěte si, co tam tak je, zkuste si zvlášť pravou a levou ruku 😉
Příště v den narozenin se budu 11. 11. těšit 😉 Krásný den.
Úvodní hodina 5. 11. 2015
Mrkneme na to, co je potřeba, sežeňte si prosím notový sešit. Budu se těšit 5. 11. ve zhruba 18.30 (spíše dříve, prostě až přijedu) 😉
Hodina 2. 11. 2015
Dnes jsme se věnovali:
- Moonlight
- Hodně bezva, rytmus už je v pořádku, výborně.
- Zvýrazněte více melodii.
- Čistěte lépe pedál, občas se to slévá.
- Rozjeďte další stranu až k „symbolu“, kde začíná melodie ve Fis moll, alespoň zvlášť, ať víte, co tam pravá ruka má.
- Eliška
- Té jsme se tentokrát vůbec nevěnovali, alespoň si ji oživujte 😉 Až doděláme Moonlight, budeme se jí věnovat naplno.
- Mozart
- Tam myslím není co k tomu dodat, je to jednoduché, dejte akorát pozor na počítání a na „klasicismus“, tedy že to musí být odlehčené, krátké lehké tóny, hravě, živě. Těším se na výsledek 🙂
Dnes tedy jen takto krátce, kdyby cokoliv, stačí napsat. Přeji krásný den 🙂
R. K
Hodina 2. 11. 2015
Měli jsme spíše takovou intenzivní teoretickou hodinu, ale věřím, že to bude ku prospěchu věci. Věnovali jsme se následujícímu:
- Rozdíl mezi termíny stupnice a tónina. Je třeba to zásadně rozlišovat.
- Termíny tónika, dominanta a subdominanta.
- Tónika je hlavní akord, který je přiřazen aktuální tónině. Pro C dur je to tedy akord C dur, pro D moll je to akord D moll a podobně.
- Dominanta je hlavní doplňkový akord pro danou tóninu. V dané tónině leží na 5. stupni, v C dur tedy (ve tvaru C D E F G A H C to bude na tónu „G“) G dur.
- Subdominanta leží o „jeden stupeň níže“ než dominanta, proto sub-dominanta, tedy najdeme ji na 4. stupni, v případě C dur je to tedy F dur.
- Zavedli jsme termín obrat akordu.
- Akord, který je složený ze tří tónů, můžeme zahrát třemi více-méně zaměnitelnými variantami, např. akord C dur můžeme zahrát jako C‑E-G, nebo E‑G-C nebo G‑C-E. Jedná se o různé obraty.
- 1. obrat (sextakord) vytvoříme ze zákaldního akordu (kvintakord) tak, že tón, který tvoří název akordu (u C duru je to tedy C), který se v základním tvaru (kvintakordu) nachází „vespod“, otočíme o oktávu nahoru a bude tedy úplně nahoře. 1. obrat C dur tedy bude (odspoda) E‑G-C a takovému akordu říkáme sextakord, protože je široký jednu sextu.
- 2. obrat vytvoříme podobně jako 1. obrat, ale obrátíme již vzniknuvší 1. obrat, tedy spodní „E“ otočíme o oktávu výše, C dur tedy bude vypadat jako G‑C-E. Takovému akordu říkáme kvartsextakord, protože je široký jednu sextu a obsahuje ještě jednu kvartu. Tyto názvy jsou zatím „navíc“, důležité je vědět, co je základní tvar, 1. obrat a 2. obrat.
- Zkuste doprovodit několik písniček podle učebnice akordy tak, abyste použila různé obraty akordů a nemusela pak „skákat“. Je to hodně experimentování, tak se nebojte experimentovat.
- Nakousli jsme tématiku intervalů
- Ukázali jsme si čisté intervaly, tedy primu, kvartu, kvintu a oktávu a vysvětlili si fyzikálně na struně, co dané intervaly znamenají.
- Oktáva je dvojnásobná frekvence a vznikne tak, že rozpůlíme strunu napůl. Na kytaře je to třeba hezky vidět, že zahrajeme-li oktávu, bude struna rozdělena na poloviny.
- Kvinta vznikne tak, že strunu rozdělíme na třetiny. I to je na kytaře pěkně vidět (aneb doporučuji si pořídit či půjčit kytaru, pro pochopení intervalů je ideální 😀 )
- Prima je „ten stejný tón“, tedy jedná se o tu stejnou délku struny.
- Kvarta vznikne složitěji, je v poměru 4:3, tedy že si představme 4× delší strunu, kterou rozdělíme na 3 díly.
- Čisté intervaly se lehce liší od intervalů na klavíru s temperovaným laděním, nicméně to je pro začátečníka poměrně dost nad rámec, až budeme znát všechny intervaly a mít v nich totálně jasno, můžeme se k tomu vrátit, zatím to nemá smysl řešit.
- Ukázali jsme si čisté intervaly, tedy primu, kvartu, kvintu a oktávu a vysvětlili si fyzikálně na struně, co dané intervaly znamenají.
Doufám, že jsem na nic nezapomněl, nepsal jsem si žádné poznámky, kdybyste měla nějaký dotaz (jakýkoliv), neváhejte mne kontaktovat na mail klusik@klusik.cz 😉 Přeji krásný den.
Hodina 2. 11. 2015
Michal byl po 14 dnech trošku nervózní, ale nakonec to rozkoukal a „dobrý“ 😉 Věnovali jsme se následujícímu:
- Kombinace dvou sousedních tónů – stále opakovat, pomalu, zvlášť, případně pak i dohromady. Koukejte na prsty, ať se moc nezvedají.
- Houpání zápěstím – kombinace tónů C‑G-C‑G tak, aby se prsty co nejméně hýbaly, pohyb vychází z rotujícího zápěstí.
- Pes a kočka – pěkně s počítáním a doprovodem, opakovat, tady už jde vlastně jen o zplynulení, Michalovi tohle hodně už jde.
- Někdo mu externě nahlas a pomalu počítejte „prv-ní-dru-há…“, ať zkusí písničky zahrát tak, jako by mu tempo někdo určoval. Je to trošku těžší, ale po chvilce tréninku se nám to zadařilo. Cílem je Michala naučit poslouchat okolí, aby se neuzavřel jen do svého světa s tóny, ale během hraní poslouchal, co se děje i jinde, než v klavíru a podle toho hru přizpůsobil. Poslech je při hraní hodně důležitý, toto je první krok.
- Rytmické cvičení, co je v sešitě – pomalinku dohromady, počítejte nahlas, ať je to plynulé (tedy ať se před změnami nezastavuje, ale ať je rovnou udělá).
- Prosím vytiskněte zhruba první 2−−3 strany následujícího souboru s notami (1. strana je ta, kde začíná 1. cvičení, to je důležité!), příště se těmto cvičením pomalinku začneme věnovat: Czerny: 50 practice pieces for beginners, Op. 481.pdf
Příští týden 9. 11. v pondělí se budu opět ve 14.00 těšit 😉