Náhradní hodina v úterý 17. 11. 2015
Dobrý den, protože se s Adélkou uvidíme už v úterý, samozřejmě těch úkolů je hromada a proto dávám „zkrácené zadání“:
- Stupnice G dur – odvodit onen 1 křížek na základě znalosti půltónů a celých tónů, opakuji, že půltóny jsou mezi 3. a 4. a pak mezi 7. a 8. stupněm. Vše ostatní jsou celé tóny, což je vzdálenost 2 půltónů. Začnete-li tedy v G, pojedete:
- 1. G
2. A
3. H
4. Zde je půltón, takže nepojedete na Cis, ale na C
5. D
6. E
7. Fis (vzdálenost 2 půltónů)
8. G – jedné se o vzdálenost 1 půltónu opět. - Prosím podívejte se na to s Adélkou, děkuji.
- 1. G
- Harry Potter
- Zvlášť pravou rukou, levou nehrajte, důležitý je prstoklad, který je napsaný v notách, ať je to podle něho.
Více toho do úterka nedělejte, raději udělejte méně kroků, ale pořádně, když není tolik času. Ostatní úkoly budou aktuální do další hodiny po 10 dnech pak. Uvidíme se tedy na adrese mamky v 17.00 v úterý 17. 11. 2015. Děkuji.
Hodina 13. 11. 2015
Dobrý den či večer 🙂 Věnovali jsme se následujícímu:
- Stupnice a tóniny
- Prozkoumávali jsme C dur a G dur, zjistili, že G dur má 1 křížek (Fis)
- Již po čtvrté píši, že půltóny se nachází mezi 3. a 4. a 7. a 8. tónem, zkuste si tedy hrát G dur (s jedním křížkem Fis) a znovu zjistit, proč tam ten křížek je. Z této znalosti plyne další a naopak.
- Příště se chci podívat na D dur, který má 2 křížky, Fis a Cis. Chtěl bych, aby si Adélka pořád pamatovala, že G dur má 1 a C dur 0 křížků.
- Rytmické cvičení už bylo OK, netřeba dále.
- Czerny (1)
- 1. část pořád není plynulá, takže plynule zvlášť i dohromady.
- 2. část rozečíst zvlášť.
- HP
- Má to 1 křížek v předznamenání, což je vlastně taková „maska“, která říká, co permanentně dělat 🙂 Pokud máme v předznamenání 1 křížek, tedy Fis (ano, spojitost s G dur), znamená to, že všude, kde je napsáno „F“ se bude hrát „Fis“.
- Ve skladbě se vyskytne i jedno či dvě béčka, což je symbol připomínající malé béčko. Tento symbol funguje stejně jako křížek, akorád nezvyšuje, ale snižuje o půl tónu.
- PRSTOKLADY, jsou napsány číslicemi 1−−5, tedy prsty 1−−5, kde 1 je palec a 5 je malíček. Hrajte tím prstokladem, který je napsaný, jiný nebudu akceptovat, prozatím.
- Ještě prosím necvičte levou ruku, protože je napsána v basovém klíči a tomu jsme se ještě nevěnovali 🙂
Děkuji a příští týden v pátek 20. 11. 2015 se budu těšit na adrese „u mamky“ v 18.30.
Hodina 12. 11. 2015
Čus, takže co jsme probrali:
- Máte klávesy, což je super!
- Posed u kláves:
- V rámci možností je potřeba dodržet co nejvíce – ruce musí být v rovině s klávesami, ideální výška byla křeslo & postel
- Protože je to celé „hodně dole“, bacha na nohy, jsou tak nějak všude, čili neopírej (nepodpírej) si lokty koleny, ruce musí být volné.
- Hlídej si výšku zápěstí, pokud ale sedíš v rozumné výšce, půjde prakticky samo.
- Kulaté prsty (režim „jablíčko“), máš hezky zakulacené z dlaně, ale koncové články by chtělo mít ještě kulatější, aby prsty dělaly úhoz prakticky kolmo zhora.
- Technika hry
- Hraj si dohromady i zvlášť (pravou a levou) dvojice jednotlivých sousedních tónů, potom trojice. Např. CDCDCD, potom DEDEDED a nakonec třeba CDECDECDE.
- Cílem je, aby tóny byly jasné, „stejné“ a přesné, aby se nepřelévaly, ale aby byly „legato“ 😉
- Nejhorší problém bude s prsty 3, 4 a 5, takže se neděs, že ti to půlkou ruky jde dobře a půlkou vůbec, to je naprosto normální a je třeba se vycvičit k dokonalosti, pouze 😉
- Křížky, béčka, odrážky
- Křížek zvyšuje o půl tónu, béčko snižuje, odrážka ruší
- Křížek – přidáváme slovo „-is“, takže z f se stane fis, z g gis atd. A -> Ais. E -> Eis.
- Béčko snižuje, přidáváme „-es“, takže z C se stane Ces, z D Des, E Es, A As, G Ges, H => B (ano, B). 😉
- Odrážka ruší předchozí změnu, takže kde je Fis, udělá to z toho „F“ 😉
- Rytmus
- Počítáme prv-ní dru-há tře-tí čtvr-tá, tedy 1 2 3 4 (ano, občas pořadí dělá problémy, že 😀 )
- Rozeznat celou, půlovou, čtvrťovou, osminovou, vědět, jak se která počítá.
- Zkoušej si nahlas počítat a k tomu hrát celé, půlové atd.
- Zkoušej nahals počítat a hrát v jedné třeba čtvrťové, v druhé celé tóny, pak to plynule prohodit a tak podobně.
- Rytmické cvičení na další „otoč“ straně, pomalu, tím myslím fakt pomalu si počítej a k tomu to zkus zvlášť (pravá je horní, levá spodní) a až to půjde, zkus to na libovolných tónech dohromady. Doporučuji ze začátku hrát palci (prvními prsty) a až to půjde, zkusit si to ztížit a hrát to třeba malíčky (pátými prsty). Pokud to chceš rozjet fakt hárdcore, tak to zahraješ jednou rukou, třeba že horní řádku budeš hrát malíčkem, spodní palcem na pravé ruce jen 😉 😉 To můžeš zkusit, ale je to o dost těžší skok než ze zvlášť do dohromady, tak se připrav, že to nemusí jít hned 😉 A pokud jo, bravo 😉
Supra, budu se příští týden 19. 11. 2015 ve čtvrtek zase po 18.00 (nějak) těšit, ahoj 😉
Hodina 12. 11. 2015
S Káťou jsme se věnovali následujícímu:
- Hudební teorie
- Zopakovali jsme si, že v durové stupnici jsou půltóny mezi 3. – 4. a 7. – 8. stupněm, šlo to o poznání lépe než kdy před tím, dokázali jsme vymyslet třeba h dur (tóninu od h). Zkuste takto vymyslet třeba D dur a zjistit, kolik má křížků 😉 😉
- Řady – pěkně se stabilizovalo, hlídejte si výšku zápěstí, Káťa má „pavoučí prsty“, takže je potřeba trošku nutit do zakulacování. Ale podvolují se, což je pozitivní 🙂
- Rytmus
- Nezapomeňte na počítání
- Jinak už docela v pořádku, chce to ještě více jistoty do toho získat.
- Cvičení v sešitě
- Opravte si prstoklady v levé ruce
- Hrajte též s počítáním nahlas, jinak už to vypadá též dobře.
- Písničky
- Zámek
- Místo druhého tónu hrála často „G“, nevím, jestli se jedná o systematickou či nahodilou chybu, každopádně dejte si pozor, ať je tam „A“ a ne „G“ 😉
- Opakujte si, pěkně plynule, klidné prsty, zápěstí!
- Kde nejsou akordové značky, zahrát ten předchozí, aby nebylo ticho 🙂
- Domažlice
- Pozor na ten doprovod, jsou tam 3 tóny – C, F a G, takže správně číst, kde je který 😉
- Ideální stav je, že nekouká na ruce, ale kouká do těh not a podle toho to rovnou hraje.
- Kde nejsou akordové značky, zahrát ten předchozí (aby tam nebylo ticho)
- Poštovskej
- Totéž se značkami, kde chybí – hrát tu původní z předchozího taktu.
- Hrajte trošku pomaleji, často se tam zasekává a blbne pak rytmus.
- Zámek
- Czerny (1)
- Zadali jsme z vytištěného papíru novou skladbu.
- Pravá ruka je první řádek, levá druhá. Vždycky, když jsou spojeny notové linky dlouhou vertikální čarou, čteme tyto linky naráz (jako obě). Potom většinou bude platit, že co je v té horní je pravou a co v té spodní, je levou rukou.
- Rozečtěte zvlášť pravou a levou až k té čárce (prvních několik taktů prostě).
- Říkejte si nahlas, co budete hrát – jestli je to půlová, jestli je to celá, jaký je to tón. Horní řadu jsme ještě detailně nedělali, ale dá se vymyslet, kde je „C“ už Káťa ví, takže ať to odpočítá.
- Totéž pro levou ruku 🙂
Díky a krásný den, budu se těšit příští čtvrtek 19. 11. 2015 v 17.00 .-)
Hodina 12. 11. 2015
S Eliškou jsme se věnovali následujícímu:
- Sonatina a Skladba č. 1 v 2. sešitě – pěkně plynule dohromady, pozor na detaily typu v levé ruce v akordech „a“ a ne „g“ třeba.
- Při hraní se Eliška hrozně mrcasí, ať se trošku zklidní, pohyb jen zápěstím, prysty. Zkuste minimalizovat postranní pohyby 🙂
- Stupnice – zkoušejte hrát stupnice i unisono (oběma rukama stejně), hrát je pouze od sebe nestačí. Vezměte si nějakou libovolnou tóninu, zcela náhodně vám přidělím např. h moll – a musíte ihned vědět, jestli je to „křížková“ či „béčková“ stupnice a kolik čeho má, případně to odvodit z durové stupnice. Určitě si to hrajte i „od sebe“, ale jen nezapomínejte, že to je dost netypická věc, většinou se budou věci hrát spolu a ne od sebe 🙂
- Pro Elišku – dále rozečíst 1. část až k symbolu, plynule, správně prstoklad. Zkuste dát do nějakého rozumného tempa.
Dnes jen takto krátce, budu se příště těšit ve čtvrtek 19. 11. 2015 v 15.45.
Prosím o vytištění
Dobrý den, na dnešek poprosím o vytištění prvních 2 stran s notami (tedy strany 2−−3) 😉
Na A4 na výšku, každý papír zvlášť prosím (aby se nemuselo otáčet) 😉
Díky moc: Czerny: 50 practice pieces for beginners, Op. 481.pdf
Hodina 11. 11. 2015
Dobrý den, věnovali jsme se následujícímu:
- Tónina A dur, stupnice, rozložené akordy. Příště bych se chtěl věnovat D duru.
- Písnička v A moll
- Adélka rozečetla první řádek zvlášť, zkoušejte dále zvlášť.
- Zatím dohromady nespojujte.
- Czerny 3
- Vypadá už stabilně, takže už jen přehrávejte, začneme pak dělat něco dalšího.
- Etuda v C
- Více-méně dobré, akorát zplynulit a hlavně prstoklady! 5−3−1 tam, kde mají být!
- Bacha na padající zápěstí v levé i pravé.
- Adélky písnička
- Už vypadá poměrně dobře, je v tempu, plynule.
- Pedál – při pouštění bacha na „rychlé puštění“, pak se rozezvučí celý klavír, chce to prostě opatrněji a volněji.
- Jinak už to vypadá též uloženě, takže se vrnhněte co nejplnoparovitěji do toho A moll (jeden z bodů výše).
- Zvýrazňujte více melodii!
Budu se těšit příští týden ve středu 18. 11. 2015 zase kolem 17.00.
Hodina 11. 11. 2015
Dobrý den, věnovali jsme se následujícím věcem:
- Rytmus už vypadá usazeně, jasně, svižně ví, co kam patří a jak je co rychlé, výborně.
- Rytmické cvičení bych také považoval za splněné, když ho hraje pomalu a počítá nahlas, je to zcela správně vyřešeno.
- Dvojice tónů
- Nenarovnávat prsty, stále „držíme jablíčko“
- Ať Matěj nezalamuje prsty, když dělá úhoz na klaviaturu, má k tomu sklony. Zalamováním myslím, že se pod „tíhou úhozu“ na klávesu prst jakoby „zlomí“ dozadu, tedy spíše poslední článek prstu. Dodržujte správný tvar ruky všude a za každé příležitosti 🙂
- Tempo
- Definovali jsme si, že tempo je vlastně rychlost, jakou hrajeme celou či část skladby.
- Napsali jsme si malý přibližný slovníček, jak je to v italštině, samozřejmě je celkově mnohem bohatější, ale spíše mi šlo o hrubý přehled, jak je prostě rychle, pomalu a středně. Nic víc zatím moc potřebovat nebudeme, každopádně malý výpis zde:
[ultimatetables 1 /]
- Czerny (2)
- Začali jsme rovnou druhým cvičením, rozečetli jsme postupně pravou a levou ruku.
- Hrajte si zvlášť a plynule a pomalu pravou ruku, pak levou. Až půjde zvlášť, zkuste opět pomalu dohromady.
- Totéž pro druhou řádku, nejprve pomalu zvlášť a pak pomalu dohromady.
- Pokud by se vám povedlo obě části na sebe napojit, bylo by to skvělé.
- Není důležitá rychlost, ale přesnost, takže klidně hrajte fakt hodně pomalu, ale ať je to přesné (rytmicky i tónově)
Děkuji a budu se těšit příští středu 18. 11. 2015 opět kolem 14.00.
Hodina 4. 11. 2015
S Matějem jsme se věnovali následujícímu:
- Číslování prstů – od palců k malíčkům číslujeme jako 1, 2, 3, 4 a 5. Tzn. levý malíček je 5, pravý malíček je 5, levý palec je 1, pravý palec je 1 😉
- Dvojice tónů – CD, DE, EF a FG, pěkně pomalu, plynule, pokoušejte se svázat. Až se podaří, zkoušejte dohromady pravou i levou stejné tóny.
- Rytmus v notovém sešitě – pravá ruka je první řádek, levá je druhý. Čte se najednou, souběžně. Nahlas při hraní rytmu počítejte prv-ní-dru-há-tře-tí-čtvr-tá a správně zahrajte, nejdříve zvlášť, poté i dohromady, půjde-li nějak rozumně.
- Bude-li to možné, vytiskněte prosím následující dokument, resp. stačí první dvě strany cvičení (aby bylo vidět cvičení 1, 2 a 3): Czerny: 50 practice pieces for beginners, Op. 481.pdf. Prosím každou stranu zvlášť (ne oboustranně), děkuji. Pokud byste nestihla vytisknout, nic se nestane, napsal jsem vám to dost pozdě, případně na příští hodinu, nicméně 11. si nějak poradíme, takže se případně nic neděje 🙂
Budu se těšit 11. 11. 2015 ve 14.00 😉
Hodina 9. 11. 2015
Dobrý den,
- Teorie
- Prozkoumali jsme F moll, příště se zase budeme věnovat nějaké tónině.
- Zkuste si (v libovolné – ne C dur či A moll 😀 ) tónině zahrát stupnici a udělat akordy a obraty 😉 Z praktických důvodů doporučuji akordy Cis moll, E dur, Fis moll, G dur, H moll a podobně – neustále ty, které se točí v Moonlight.
- Intervalům jsme se ještě příliš nevěnovali – ale trošku jsme je načali, když jsme rozebírali akordy (velká a malá tercie pro durový akord, malá a velká pro molový apod.) Chtěl bych se k nim opět vrátit, zase jste „o něco chytřejší“ a s novými vědomostmi je opět podrobíme zkoumání.
- Mozart
- Dejte pozor na rytmus, občas vám to „uteče“
- Výraz – je to klasicismus, takže ať se to váže tam, kde má, ať to skáče tam, kde má 😉 Artikulace je naznačena obloučky a tečkami (stacatem) či tečkami s pomlčkou, to jsem vám zapomněl ukázat, jak by se mělo hrát, ale v tomto případě bych to ani tak neřešil, je to prostě „nějak“ zapsané a je na vaší interpretaci, jak se s tím poperete 🙂
- Když to zmáknete celé v kuse plynule pomalu, bude to super.
- Eliška
- Zkuste si ji alespoň přehrávat, ať se nezapomene – a vrhněte se na druhou část, pořádně, zvlášť, správně rytmus. Abychom v ní postoupili.
- Moonlight
- Zvýraznění melodie, zatím klidně přežeňte, jde o to, aby prostě melodie „svítila“
- Rozdělte tóny na „hlavní melodické“ a „pomocné melodické“ (neexistující termíny, jedná se o naši vzájemnou domluvu, abychom věděli, o čem je řeč), pokuste se tóny hrát tak, aby to nebyly prostě jen oddělené tóny, ale melodie v malíčcích měla nějaký smysl a řád.
- První 2 strany dejte plynule dohromady, resp. na druhé straně dohromady k tomu Fis mollu, jak je arpeggio. Od tohoto momentu prozkoumejte dále zvlášť až kam se vám bude chtít, ale zkuste atakovat 3. stranu, ať se posuneme.
Dobrá práce, budu se těšit v pondělí 16. 11. 2015 v 17.45 😉