Dobrý den, je potřeba věnovat se následujícím věcem:
- Správně posed, správná židle. Zápěstí nesmí být zahnuté „dolů“, ani přehnuté „nahoru“.
- Před každým hraním (ten den, tedy alespoň 1 denně) rozehrajte ruce dohromady řadou (stupnicí) od C, nahoru a dolů jednu oktávu. Pomalu, přesně. Adélce tuto jde, když chce, jen se musí uklidnit a neblbnout 🙂
- Zadefinovali jsme pojem stupnice, což je řada tónů, která se jmenuje podle svého prvního stupně. Tedy pokud hrajeme řadu C – C, je to stupnice C (dur, ale to se budeme učit později), pokud od D do D, je to D dur a tak podobně.
- Všechny (durové) stupnice mají půltóny mezi 3. – 4. stupněm, pak mezi 7. – 8. Všechny to mají stejné, ať už hrajete od libovolného tónu.
- Je tedy třeba důsledně znát, co je půltón, co je celý tón.
- Czerny (1) – dohromady plynule 1. část k repeticím, zvlášť pořádně rozečíst další část, pokud by dobře šlo, pak dohromady, ale hlavně zvlášť.
- Na příště prosím připravte stupnici, která bude začínat tónem „G“. Zkuste zjistit, které „černé“ budete hrát, jak se jednotlivé tóny jmenují. Zvlášť a dohromady jednu oktávu této stupnice, nezapomenout na správné podkládání a překládání tam, kde má být.
- Označili jsme jmény tóny. Tóny, která jsou „uprostřed“ klaviatury se označují malou „jedničkou“, tedy c1, e1, f1, h1 apod. Další oktáva výše je s „dvojkou“, pak s „trojkou“ a takto pořád nahoru. Oktáva pod c1 se označuje pouze c, d, e, f – tedy říkáme, že se jmenuje třeba „cé malé“, „dé malé“ a podobně. Ještě nižší oktáva se označuje C, D, E – tedy „cé velké“ apod. Nižší se označují jako C1, což je „cé kontra“ a ještě nižší pak „cé subkontra“. Je třeba znát orientaci na klaviatuře!
- Obecně ke cvičení – Adélka je poměrně číslo, je třeba, aby se do toho zabrala a neblbla. Na příště má připraveného Harryho Pottera, tak ho prosím vytiskněte (Harry_Potter.pdf – prosím vytiskněte to v nějaké rozumné kvalitě, ať jsou čitelná písmenka a noty, děkuji), bude to už tedy něco, co zná – a co jí nebude nudit (přiznávám, že začátky jsou prostě krušné a nudné, ostatně jako s jakýmkoliv nástrojem).
- Zkuste, aby si třeba hrála nejen to, co cvičíme – tedy ať si zahraje stupnici, ale pak ať zkouší třeba hrát různé melodie a podobně, věci, které se jí líbí z rádia kupříkladu, pokud to bude reprodukovatelné. Ve své podstatě je teď jedno co hraje, ale hlavně, že hraje. Je potřeba, aby si ruce zvykly na to, že hrají.
Děkuji za spolupráci a budu se těšit v pátek 13. 11. 2015 na adrese „u taťky“ 😉
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.