Hodina 27. 10. 2016
Dobrý den,
- opak G dur stupnice
- Menuet
- první řádek zevrubně po dvou taktech, spojování pravé a levé, pomalu, počítání
- zkuste takto spojit další 2 takty
- správně prstoklad – tedy na „fis“ přehodit 2. prst, zpět na „g“ 1. prstem a pak je „a“ opět 2. prstem
- V levé ruce jak jsou poprvé osminy, tak je to řada „d1“, „d“, „c1“, „h“, „a“, pokud se vám podaří prstoklad 1−5−2−3−4, bude to super, alternativně můžete 1−5−1−2−3
- příraz v pravé ruce pozvolně, není to úplně „tadááááá“, ale spíš takové „tááááádáááá“ 😉
- Když dokončíte tuty 2 takty, máte hotovou první frázi, 2. fráze (až k repetici) je skoro stejná, je tam jen pár drobných odlišností.
- Beskyde
- Přineste 1 a 2 knížku, určitě dvojku, abychom tam mohli napsat prstoklady etc.
- Je to v C dur, tedy nastavíme prsty na „c dur“ 😉
- Prstoklad v 1. řádku
- Začneme 3. prstem a ve 4. taktu začneme opět 3. prstem, tedy budeme 2× hrát to samé, jen s posunutou rukou
- Dodáme T/D (C/G) jako doprovod
- Prstoklad v 2. řádku
- na první „a“ dáme opět 3. prst (všechny části v tuté písničce se začínají 3. prstem)
- v 2. části (g‑g-f-e-f‑g) prstoklad 2−2−1−2−1−2 (přehmátnete druhým horem a zase ho vrátíte na „g“) 😉
- prstoklady v 1. i 2. řádce si lehce tužkou poznamenejte do vlastního materiálu 😉
Příště klasicky ve středu 18.00, 2. 11. 2016 🙂
Hodina 26. 10. 2016
Dobrý den,
- G dur
- Jak přijít na to, že G dur má 1 křížek.
- Stupnici, Akordy (s obraty) a T/D/S
- Stupnice – řada tónů
- Akord – souzvuk alespoň 3 různých tónů
- T/D/S – T(1. stupeň), D(5. stupeň) a S(4. stupeň).
- Obrat – jiná kombinace stejného akordu
- Akord G dur obsahujte tóny G‑H-D
- Základní tvar, 1. obrat a 2. obrat.
- V zahradě na hrušce
- T/D, intuitivně, dominantu s 1. obratem (H‑D-G), tóniku v zakládním tvaru (C‑E-G)
- Volné tempo, abyste stíhala měnit akordy a stíhala to přesně, není důležité rychle, ok?
- Melodie je vlastně sólo s doprovodem. Doprovod musí být pouze doprovod a je tomu třeba přizpůsobit dynamiku (hlasitost) toho, co hrajete v pravé a co v levé ruce. Tedy více vytáhnout melodii v pravé ruce, aby bylo něco slyšet.
- Valčíkový doprovod
- Basový tón na 1. dobu
- 2× lehký doprovodný zbytek
- Každý „tón“ je tedy na každou dobu
- 3⁄4 takt je nutnou podmínkou
- Menuet
- Prstoklad v pravé (viz nápověda číslicemi)
- příraz pomalu, pozvolně
- Levá
- basový klíč
- Pokuste se spojit dohromady – všechno pomalu a pokud bude haprovat něco, počítání nahlas (do tří)
- Zkuste rozečíst zbytek do repetice a poprat se s prstokladem v levé ruce v posledních 4 taktech.
Příští týden ve středu v 19.00 opět.
Hodina 26. 10. 2016
Dobrý den,
- D dur, 2 křížky
- Řada křížků – Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His (je jich 7, stejně jako tónů ve stupnici či tónině)
- V D dur, protože má 2 křížky, tedy využijeme prvních dvou – Fis, Cis.
- Stupnici, Akordy
- Ve stupnici nevyenchávejte prsty, každý má „své slovo“, v pravé je to ok, v levé vám ještě občas přeznívají některé tóny (držíte původní tón a už do něho zní jiný)
- Obraty – obsahují pořád stejné tóny, jen se střídají, který bude nahoře, dole a uprostřed, tedy D, FIs, A
- Při hraní obratů a akordů, které v „krátkých prstech“ obsahují černé a ostatní jsou bílé či kombinace (krátké prsty jsou malíče a palec), najdete „ideální“ polohu ruky tak, že nastavíte „jako že na akord“ a pojedete dopředu (směrem od vás, směrem ke dřevu), až vám dotyčné krátké prsty narazí do černých kláves. Tak je pouze (ty černé) zahrajete, a tam, kde vám skončily ostatní prsty (na bílých klávesách), zahrajete bílé klávesy. Vznikne tedy uvolněný akord, který pořád dodržuje „tvar jablíčko“, co jsme říkali na začátku.
- Pokud hrajete bílou klávesu, která je v obložení černých kláves a musíte ji hrát „u dřeva“, je potřeba extrémně dbát na to, abyste ji hrál „co z nevyšší výšky přímo“, tedy ne „bokem“, protože jinak se vám budou přiznívat ostatní černé klávesy.
- G dur
- Stupnice, Akordy, T/D/S
- V levé ruce – ty stejné věci jako výše v D dur, pokud se to děje a nejde s tím přestat, poté zpomalte, ať stíháte vnímat všechno, co chcete dělat a stíháte se na to připravit.
- T/D/S – dominantu v 1. obratu a subdominantu v 2. obratu, opak – T(1), D(5) a S(4. stupeň).
- Tónika je tedy G‑H-D (5−3−1)
- Subdominanta – G‑C-E (akord C ve 2. obratu – prstoklad 5−2−1)
- Dominanta – Fis-A‑D (akord D v 1. obratu) (5−3−1)
- Zkoušejte si tuty 3 akordy za sebou v různých kombinacích, např.
T‑S-T-D‑T, T‑D-S-D‑T, T‑S-D-S-D‑T atd. 😉
- Menuet
- Je v G dur, tzn. jsme připravni na G dur 😉
- Je třeba odlišit od sebe správně čtvrťovou a osminovou – počítejte a přesně to dodržujte, klidně zvlášť a pak teprve spojujte.
- Z hlavy je třeba naučit se, která linka a mezera odpovídá které notě – např. vědět, že 2. linka je „g“, 3. linka je „h“ atd. Pro orientaci „ve skocích“ je to pak neocenitelné.
- Beskyde
- Pod písničkou je cv. č. 4, viz obrázek: Beskyde beskyde (obrázek)
- Rytmická cvičení 1 a 2, nejdříve zvlášť pravou (nějkaý tón), pak zvlášť levou (nějaký tón) a pak dohromady (pravou a levou, nějaké tóny)
- počítání nahlas (do dvou, budeme tedy počítat prv-ní-dru-há)
- Cv. 4 ve 4/4 taktu, pomlky je třeba dodržet, pokud nezačíná půlová na první, pořád musí mít 2 doby, tedy klidně „dru-há-tře-tí“ (dohromady 2 doby)
Příště zítra (čtvrtek) 19.00. (předpl. do čtvrtka)
Hodina 26. 10. 2016
Dobrý den,
- Hrajeme úhozem
- posezení
- tak, aby bylo zápěstí volné.
- To nastavujeme především výškou sedačky
- Vzdálenost – mnemotechnická pomůka s pěstí do not 😉
- uvolnění
- Uvolňovací cviky
- Zvedání hrášku
- palec pořád nad klaviaturou
- hlídejte si při tom zápěstí neustále
- http://klavir.klusik.cz/idealni-postaveni-ruky/ (v tomto odkazu je galerie s postavením ruky)
- Abychom mohli hrát všechno správně, je třeba být dokonale uvolněnej človek. Všechny tyto věci se projeví až později během hraní těžších skladeb.
- Procvičování not
- Etuda (čte se [etýda]) – cvičení, které se věnuje nějakému technickému jevu
- Stáhněte & vytiskněte prosím první 2 strany (aby byla cvičení 1−−4) z 50 cvičení pro pokročilé (Czerny)
- Z té se podíváme na cvičení č. 1 – dále už budu psát Czerny(50/1).
- Čtení not
- Zkuste si přečíst prvních 8 taktů (takt je prostor mezi dvěma vertikálními čarami) zvlášť pravou a levou ruku
- Klidně si tam pište písmenky, co je to za tóny.
- Řada tónů: C‑D-E-F-G-A-H-©…
- Protože klavír má nejméně 8 oktáv, musíme různá céčka od sebe odlišit – číslováním, tedy:
- c1, c2, c3… c5, d1… dolů to pak také nějak jde, ale až to budeme potřebovat, připomeneme si to
- V této etudě se tedy budeme v levé pohybovat od c1 do g1, v pravé od c2 do g2.
- Tóny se střídají „v mezeře“ a „na lince“.
- c1 leží na 1. pomocné lince dole. – pomocná linka je pro přehlednost, aby nota „nevisela“ ve vzduchu.
- d1 leží pod 1. linkou
- e1 leží na 1. lince
- f1 leží v 1. mezeře
- g1 leží na 2. lince
- c2 leží ve 3. mezeře (zbylé si odvoďte)
- čísla nad notami často naznačují doporučené (nikoliv povinné) prstoklady.
- prsty jsou číslovány od palce, kde palec je „1“, malíček „5“ (na obou rukou!)
- Co znamené „velké céčko“ za houslovým klíčem?
- To znamená, že máme tzv. celý takt, což je takt, do kterého se vejde jedna celá nota. Celá nota je nota, která má pouze bříško (nemá nožičku), bříško je nevyplněné.
- Celá nota je dlouhá 4 doby, tedy během jejího trvání počítáme (nahlas) prv-ní-dru-há-tře-tí-čtvr-tá
- Nota, která má prázdné bříško a nožičku se jmenuje půlová nota, je dlouhá 2 doby, počítáme třeba tedy prv-ní-dru-há (a to stačí)
- V celém taktu vždy musíme dopočítat do čtyř, pokud nedopočítáme, někde máme chybu.
- Etuda (čte se [etýda]) – cvičení, které se věnuje nějakému technickému jevu
Kdyby cokoliv, email na mě máte, příště bychom se viděli v pondělií 31. 10. 2016 ve 12.00 (na dvouhodinovku). Předpl. 1 hodina do 31. 10.
Hodina 26. 10. 2016
- Brumendem vše, rozezpívání viz minule
- g‑e-f-d-e-c-d-h‑c
- Koně pásal
- nasazování vysokých tónů – přesně, ne pod tónem, rovnou správný tón, nebo kdyžtak přes brumendo
- Koulelo se…
- vzestupné řady – nejdřiíve třeba na brumendo, hlavně legato a pak až s textem.
- Komáři
- kolem „ženili“ podruhé, tak přes „nyny“ a zkusit to co nejvíce dostat do stejného místa s textem.
- Široký hluboký
- opak
- Beskyde
- Slabiky nehuhlat
- 2. a 3. řádka, bu´d celá fráze anebe v půlce nádech
Příště ve čtvrtek 3. 11. 2016 v 12.30.
hodina 18. 8. 2016
Dobrý den,
- Písničky
- Hruška
- pražskej…
- kadence na konci 1. řádky!
- na začátku 2. řádky dominanta
- doma ještě několikrát, aby se zažilo
- brána
- slon
- pravá ruka trošku stabilněji prstoklad
- Zahradník
- Už tam není Fis, to si táhnete „ze slona“ 😉
- prstoklady v části „tátátááá“, hlavně v F dur, nepřeskakujte 3. prs
- akordový doprovod
- Liška
- pec nám
- udržet prstoklady, které si definujete na začátku
- cibule
- ovečka
- Nová transpozice do D
- maličká su
- včelka
- prstoklad v pravé, transpozice F
- Marjánko
- Kdyby cokoliv – POMALU!
- Velryba
- V pondělí 22. 8. 2016 v 8.00 zápočet
Držím palce 😉
Hodina 25. 10. 2016
Dobrý den,
- Technika a teorie
- volně ruku – teoreticky bytse měla být schopna zahrát pravou rukou i basové tóny, aniž by vám překáželo vlastní tělo. Pokud se tak děje, sedněte si malinku dozadu.
- palec pořád nad klavírem!
- Různé typy doprovodů
- akordový – tzn. akord (jen akord) v levé ruce
- rozložený – tzn. akord (jako výše), jen ho rozložíte na tóny
- polkový – basový tón je na první zvlášť, pak „zbytek“ na druhou dobu
- valčíkový – basový tón je na první dobu zvlášť, poté 2× zbytek na 2. a 3. dobu
- Prstoklady v akordech – 5−3−1 nebo 5−2−1, S budete hrát 5−2−1 (v kvartsextakordu, viz minule)
- Pod naším okýnkem
- Tóny a rytmus správně, doprovody správně
- Nacvičte, abyste během hraní nemusela moc přemýšlet, prostě abyste byla uvolněná
- Co to zvoní
- Prstoklady v pravé
- Maličká su
- přesně rytmus, je třeba počítat, aby to sedělo
- zplynulit přechody mezi T/D
- hodně se střídají osminy a čtvrťové, takže musí být přesně.
- Rybička maličká
- prstoklad v pravé ruce, abychom zase nemuseli skákat malíčkem ve druhé řádce
- na závěr (u většiny písniček) stačí na konci závěrečnou kadenci akordově.
- Já jsem kovaříček
- akordově a střídá se jen T/D/S, nic víc tam není z harmonických.
- pokud se nemění harmonie, nemusíte hrát znovu tóniku (či dominantu či cokoliv jiného), stačí jednou za takt 🙂
- Slyšte slyšte
- Nezapomeňte na začátek 🙂
- Legato – oblouček vázání
- Valčíkový doprovod, až na místo, kde je subdominanta, tam na „F“ akord a pak další tóniku taky akordem – a pak opět valčíkově a konečná kadence opět akordy. Zakroužkovaně je tak, jak bych to doopravdy dělal.
- Jak jsou napsané doprovody, tak vlastně ok 😉
- Pásli ovce
- Prstoklad v pravé 😉
- čtěte noty, číslice jsou pouze pomocné kvůli prstokladu!
- Jiný typ doprovodu – tzv. dudácký doprovod
- hraje se kvinta C‑G, můžete přiznít ukazováčkem fis (ale velmi jemně a velmi krátce!)
- Je to hodně rozlítané, je fakt třeba umět noty, kde leží bez odpočítávání a tak 🙂
- Žežuličko kde jsi byla
- Prstoklad pravá
- šestnáctinová – počítáme na doby, tedy říkáme: prv-ní-do-ba-dru-há-do-ba.
- osminy pak samozřejmě vyjdou na „dvě slabiky“, oproti „klasickému“ počítání, kdy je na jednu slabiku 🙂
Příště – dejte mi vědět, dopoledne klidně mohu, dejte vědět mailem.
Hodina 25. 10. 2016
Dobrý den,
- Koulelo
- prstoklad
- Ach synku
- kvartsextakordy v levé se správným prstokladem
- Dú Valaši
- v osminách stabilnější tempo, zpřesnit délky, nechváteljte na delší tóny, jsou delší, protože jsou… delší 😀
- Beskyde
- Prstoklad v pravé zjednodušte (věci, které vypadají stejně, hrajte stejně)
- Vymyslete si ho tak, abyste měla co nejméně pohybů rukou a přehmatů etc.
- Išla Marina
- Prstoklady
- Musíte si předpřipravit ruku na delší skoky, tedy pokud jdete někam „do dálky“ nahoru, je lepší se odrazit od palce (v pravé), než od malíčku – a samozřejmě inverzním způsobem, pokud bude skok dolů. V písničce se hodněkrát opakují nějaké dvojice tónů, na nich se dá udělat výměna. Případně se dá udělat výměna na dlouhém tónu (tón zní pořád, akorát začnete jiným prstem, než skončí tón pak).
- T/D, to je snadné 😉 Můžete tam přidat rozdíl A vs A7, pro připomenutí: A = Cis-E‑A, A7 = Cis-G‑A (například)
- O hřebíčku zahradnický
- T/D/S pouze
- prstoklady
- Tři slípky
- prstoklady – opět, opakující se tóny využijte ke změnám 😉
- Štěstí, zdraví
- Opět – připravit prstoklady, trošku dopředu přemýšlet, než se něco objeví, využít dvojtónů 🙂
- Už ty pilky dořezaly
- Prstoklady, lehce pořešit.
Ok, příště zase za 14 dnů, tedy 8. 11. 2016 v 15.30
Hodina 25. 10. 2016
Dobrdý den,
- Prší prší – z hlavy 😉
- Zkoušeli jsme z hlavy
- Pomalu! 🙂
- Levá ruka – úvod do harmonie
- Harmonie – jak spolu fungují tóny dohromady
- T – Tónika 1. tón
- D – Dominanta 5. tón
- S – Subdominanta 4. tón
- Zjednodušení akordů
- obraty akordů – jiná kombinace, Míša to ví 😉
- Zkusme použít v dominantě 1. obrat
- Místo dominanty, kterou bychom hráli G‑H-D, tak budeme hrát dominantu v obratu, tedy H‑D-G
- Kdybys byla má panenko
- (sešit strana 40) – žlutý Martin Vozár, Hudební nauka pro ZUŠ (s Kryšpínem)
- Není v C dur, ale v D dur
- stupnice D dur
- Tónika a Dominanta
- Tónika bude D‑Fis‑A
- Dominanta bude Cis-E‑A
- Subdominanta D‑G-H
- Melodie pravou
- Zajímavé prstoklady. Až si najdeš, zkus si tam tužkou lehce napsat některé prstoklady, abys tam nemusela skákat malíčkem až tak moc 🙂
- HP
- Soubor ke stažení: Harry Potter (Radnich).pdf
- Stačí se podívat na první stránku, zbytek je zatím dost „magie“ 🙂
- Je tam hodně akordů, klidně je můžeš zkusit zahrát, ale důleižté jsou hlavně horní tóny, ty tvoří melodii písničky.
- Velká stojatá vlnovka vedle troj (a více) hmatů, té se říká „arpeggio“ (čte se to arpédžo) a znamená to, že akord „rozložíme“ a zahrajeme spolu, začneme odspodu a postupně přidáváme další tóny a udělá to takový „bublavý“ zvuk 😉
- Menuet
- Pravou
- Levá s basovým klíčem
- Všechno zatím odpočítávejte od „c1“ (je tužkou označeno), první akord v levé je tedy G‑H-D
- Pomalu dohromady, velmi pomalu! 🙂 Postupně – 1 takt, pak 2 takty a tak pořád dále, až budete mít celé čtyřii
- Počítání nahlas
Příště opět v úterý 13.30. (Přp. 31. 12. 2016)
Hodina 24. 10. 2016
Dobrý den,
- Doporučuji naučit se všechny akordy – C, D, E, F, G, H a Cm, Dm, Em… 😉
- Vánoce, Vánoce
- úprava G7 – hrát v prvním obratu, H‑D-F‑G, případně můžete vynechat „D“, tedy H‑F-G
- Přechod do G dur (křížek Fis)
- „výběh“ nahoru (g‑a-h-) do „c“ hrajte prsty alespoň 2−3−4−5 😉 Ať vám to tam vyjde 🙂
- Vadí, nevadí
- prima volta, sekunda volta – při opakování na konci různé varianty konců 😉
- Utíkej Káčo
- Prstoklady (velmi těžké)
- Koulelo se koulelo
- Hustá harmonie 🙂
- Dvořák
- Bezva – zkoušejte dále, jak to půjde, u se těším, že si to zahrajeme dohromady 🙂
Příště zase v pondělí v 19.15 (cca) 😉