Hodina 15. 11. 2016
Dobrý den,
- Stupnice
- řada tónů, která začíná na nějakém počtátečním tónu a končí na tom stejném tónu, akorát jinde (výše nebo níž)
- velmi pomalu, prstoklad v pravé 1−2−3−1−2−3−4−5, dolů je to přesně naopak, v levé ruce je to celé naopak, tedy nahoru se jde 5−4−3−2−1−3−2−1 a dolů 1−2−3−1−2−3−4−5.
- pozvolně (plynlue), není třeba rychle, plynulost je cíl.
- všechny tóny nahlas (zatím)
- nadkládání a podkládání
- pohyb zápěstím
- není to rotace
- přes palec se „převalujeme“
- cvičení „okolo palce“
- palcem zasekneme nějaký tón a obskakujeme ho dokola 2. a 3. prstem tak, aby se ruka nevytáčela, ale volně posouvala přes palec (lineárně), co nejméně rotace.
- Je důležité si uvědomit, že se zápěstí musí pohybovat, běžný stav je, že máme snahu tam prst dotlačit otočením zápěstí, což sice není špatně, ale pro teď potřebujeme naučit ruku kompletnímu pohybu zápěstí.
- Při hraní stupnice dohromady nastává „nadložení“ a „podložení“ v každé ruce jindy. Proto ze začátku budeme hrát stupnice od sebe a k sobě. Potom tyto jevy nastávají společně a prstoklad v obou rukách je stejných.
- Tónina
- skupina či množina tónů, které mohu používat
- má nějaký název, např. c dur, a moll, fis dur etc…
- Velký úkol – naučit se souvislosti mezi bílými, černými, proč kde a jak které hrát atd.
- Půltón
- Nejmenší krok na klavíru, který jste schopna nahoru či dolů z libovolného tónu udělat. Nejbližší klávesa nahoru či dolů.
- Pojmenování černých kláves – podle tónů (bílých), se kterými sousedí, tedy C‑Cis-D-Dis-E-F-Fis-G-Gis-A-Ais‑H.
- přidání půltónu přidá k písmenku „-is“, v angličtině přidávají „+sharp“, např. „fis“ odpovídá „F sharp“
- ubrání půltónu (posun o půltón dolů) přidá k písmenku „-es“, v angličitně přidají celé slovo „+flat“ – „a flat“
- enharmonická záměna – např. že „eis“ je stejná klávesa jako „f“
- Celý tón
- vzdálenost 2 půltónů, prakticky to znamená že vždy musíte přeskočit jednu klávesu, ať je černá či bílá.
- Když hrajeme stupnici, vidíte, že střídáme celé a půltóny – používáme tedy obou dvou, říkáme tedy, že hrajeme diatonickou stupnici (dia – oboje, tonická – tóny)
- Durová stupnice (tvrdá, veselá tónina)
- Očíslujeme si všechny tóny ve stupnici postupně 1−−8.
- Všimneme si, že první 3 tóny jsou „celé tóny“, poté je jeden půltón, poté zase 3 celé a na konci jeden půltón.
- důsledek – půltón se nachází mezi 3−−4 a 7−−8 stupněm. TO PLATÍ NAPROSTO OBECNĚ.
- Odvozování tóniny na základě půlónů a celých tónů je sice přesné a 100% funkční a rychlé, ale pro člověk je totálně nepříjemné si pamatovat. Proto se využívá mnohem delší, ale příjemnější cesty, kterou popisuji v článku o odvozování.
- Chtěl bych, abychom se pohybovali nyní v G dur, tedy v tónině, která začíná „g“ a má 1# a to sice „fis“.
- Czerny(50/1)
- Prvních 8 taktů postupně, oživíme, zahrajeme a tak
- spojování dohromady
- v levé pozor na uskakující palec mimo klaviaturu, mějte ho nad „géčkem“ pořád připravený.
- zápěstí prsty rovně, když budou šejdrem, bude se vám blbě hrát
- Menuet
- Písničky z knížky
- V zahradě (str. 26) (C dur, tedy 1. stupeň je C)
- unisono – jednohlasně, pravá i levá hrají „totéž“, akorát o oktávu jinde.
- harmonický doprovod – používáme 3. různé stupně, v tuté písničce nám stačí jen 2 stupně.
- 1. stupeň – tónika, zkrác. T
- 5. stupeň – dominanta, zkr. D
- pod celým taktem jeden dlouhý tón, buď T nebo D
- první linka je „e1“ 🙂
- spojujte plynule, ať mezi takty nejsou přestávky
- nemusí být rychle, plynule je cíl
- palec v levé
- V zahradě (str. 26) (C dur, tedy 1. stupeň je C)
Příště 23. 11. 2016 ve 12.30 na jednu hodinu, poté 24. 11. 2016 v 10.30.
Hodina 14. 11 .2016
Dobrý den,
- Koledy
- Vánoce
- D dur – zkuste v 2. obratu (A‑D-Fis), po G v 1. obratu (H‑D-G) je to nejbližší varianta 🙂
- Rytmus
- 2. část je celá v g dur – změní se tedy pojmy „tónika a dominta“
- V posledním taktu, jak je G7 – tak tam ho fakt doporučuju udělat, rozdíl G vs G7 je prostě k přechodu, tedy G->G7->C 😉
- Rolničky
- Hodně křížků a posuvek, přesně
- V levé doporučuji po frázích (2 v řádce, zhruba) jen akordy – naučit se přechody akordů a pak až k tomu dotlačit melodii
- Trpasličí svatba
- (neznám) – takže opět, pravou rukou, akordy rozebrte 😉 😉
- Podobný akordy jako v rolničkách
- Okoř
- D dur
- vyhráývku s citem 😉 (čtvrťové)
- Akordy jednoduše, základní obraty, nic složitého (nehledejte v tom nic složitého), E dur je E‑Gis‑H
- Rozečtěte po tónech, některá místa znějí „divně“, ale v kontextu celé písničky budou v pohodě 😉
- Vánoce
- Proč je křížek v g dur, i když ho tam pak nehraju? (rozhovor)
Příště opět v pondělí 21. 11. v 19.10 🙂
Hodina 14. 11. 2016
Dobrý den,
- Rozehrávání
- G dur plynule přes jednu oktávu
- Levou i pravou, pak dohromady
- Legato, všechny „stejně silně“, při pohybu ruky se občas stane, že některý tón zazní víc a některý méně, je třeba eliminovat tuty vlivy 🙂 Všechny „stejně“ prostě 🙂
- Při hraní oběma je třeba navázat též, tón si prsty „předají“
- spíše pravou legato a levou rozpojit
- Bach (I)
- takty 1−−4
- svižněji
- plynule napojovat
- pravou jemně
- přesně tóny
- takty 5−−8
- svižněji
- přesně tóny v 5. a 7. taktu
- prstoklad v 6. taktu v pravé ruce
- napijit na takty 1−−4, aby vznikl blok 1−−8 🙂
- takty 1−−8
- dynamika
- začne se p
- kolem 4. taktu začneme pozvolně zesilovat, gradace do 5. taktu
- 5. takt silně
- 6. slabě
- 7. silně
- 8. slabě – vlastně se střídá f, p, f, p 🙂
- dynamika
- jemné hraní, jak hrát potichu
- je třeba dodat klávese méně energie
- nebude tak velký nápřah, prsty budou „níže nad klávesami“
- větší kontrast mezi p a f. V další stránce je pak ff, což znamená fortissimo – hlasitěji. Musí vám tam na to zbýt rezerva 🙂
- cresc. – crescendo – zesilovat
- decresc. – decrescendo – zeslabovat
- dimminuendo – zjemňovat, což je podobné decr., ale máme více výrazových prostředků, jak toho docílit, když řeknete „zeslabovat“, není to chyba.
- takty 1−−4
- Menuet
- První 2−−4 takty dokonale, legato kde má být legato, gradace do vrcholů (osminové řady)
Příště úterý 17.00 dne 22. 11. 2016.
Hodina 14. 11. 2016
- Komáři
- 2. polovina s velkou výslovností, oddělit od sebe „se opili“, akcenty
- Žežulička
- svižnější tempo
- dodržopvat perfektní výslovnost
- nesekat, legato
- čížeku
- „haj
- koně
- 2. polovina, velká výslovnost, akcentovat
- zima
- slova!
- Dobrů noc
- nová
Příšt normálně v pondělí ve 12.00.
Hdoina 12. 11. 2016
Dobrý den,
- G dur
- Víceoktávové běhy, opak
- Jednooktávově plynule „dokola“
- pomalu a zrychlovat
- dostání rytmiky do toho – tedy počítání na „osminy“ (prv-ní-dru…)
- přidání různých akcentů (podle toho, kde se začne)
- postupné zesilování (crescendo), protože v Menuetu budeme potřebovat „dynamické vlny“
- vylepšení nad/podkládání spešl cvičením
- čistě translace
- Video (alespoň doufám informační)
https://www.youtube.com/watch?v=UJGVyNESH8A&feature=youtu.be - Důležité je, aby to byl čistě translační pohyb, nikoliv rotační
- Menuet
- Po taktech
- takt 1−−2
- pravá: nádechy & legato, viz tužka
- levá: legato
- levá: správně oktávu – g‑h-d1 je první akord (to jsou konkrétní tóny)
- takt 3−−4
- rozpracujte si stejným způsobem (takty jsou obdobné, jen jsou jiné tóny, princip je ale stejný)
- Voděnká studena (2. knížka, str. 13)
- harmonizace
- synchronizace (pravá jde napřed)
- akordy souzvučně (všechny tóny v akordu jsou najednou, ne postupně)
- při změně akordů zvedejte tóny, které se opakují
- více melodie, ať není přeřvaná doprovodem.
Příští týden tedy ještě v sobotu, poté přesuny na pátek. Buď příští týden nebo až ten poté (v pátek již) bychom se domluvili na konkrétní návštěvu v Z.
Hodina 11. 11. 2016
Dobrý den,
- G dur, 1 křížek, Fis
- metoda jedna oktáva pouze nahoru a plynule začít rovnou znovu
- cvičení na podkládání a nadkládání, aby bylo zápěstí volné, jde o to, aby se jednalo pouze o translační pohyb zápěstím, nikoliv rotační.
- Menuet
- první 2 takty
- pravá – nádechy po čtvrťových (všech), tzn. oddělit řadu osmin od té první čtvrťové, pak každou čtvrťovou zvlášť, ve druhém taktu.
- Levá – celou dobu legato, při hraní „a“ na „třetí“ je třeba mít už puštěné všechny tóny, ale to je v pohodě 🙂
- pravá – intenzivnější nádechy
- druhé 2 takty (takt 3 a 4)
- Velmi podobné prvním dvěma taktům
- V pravé nezapomenout na přesun ruky a na fis ve vzestupné řadě
- DÚ – zkuste tímto způsobem dále rozečíst další 2 takty, ať máte do konce první řádky.
- Vytiskněte si ho, ať si tam můžeme psát mikropoznámky.
- první 2 takty
Příště v opět pátek, 17.00 😉
Hodina 11. 11. 2016
Dobrý den,
- Rozehrání v G dur
- Dohromady, předávání „G“, tedy ruce pouze oktávu od sebe 🙂
- Dohromady mnohem pomaleji, abyste všechno stíhal
- Cvičeníčko na nadkládání & podkládání – zaseknout palec a „obskakovat“ okolní tóny.
- v levé problém s vázáním (nechtěným) mezi 5. a 4. prstem, proto zkoušejte „naprázdno“ střídat 5−4−5−4. Až se povede legato či non-legato, poté vezměte jeden a k němu párkrát ťukněte 4. prstem, poté naopak, tedy bude držet 4. prst a pátým budete „přiťukávat“ tóny kolem.
- Menuet
- Opak prvních čtyřech taktů za sebou – pozvolně, plynule, dohromady a pomalu!
- počítání nahlas, pomalu a přesně
- ze začátku všechno nahlas, aby byly tóny „s jistotou“
- první dva takty
- V levé se též váže (viz naznačené obloučky) prakticky celá první řádka
- V pravé správně nádechy a vázání, některé věci jsou vázané, některé ne (viz minulá hodina)
- druhé dva takty
- pravá při přesunu skvěle, neotáčí se zápěstí, ruka se prostě posouvá
- levá stále váže
- v pravé nádechy na čtvrťové stejně jako v prvních dvou taktech, legato v osminových
- Takt 5 a 6
- V 5. taktu dříve pouštět malíček z „d2“, aby tam nedocházelo k přeslechu.
- Legato a nádechy podobně jako v předchozích taktech.
- V přechodu mezi 5. a 6. taktem spolu bojují dvě chyby o nadvládu – v levé se vám chce hrát „h“, v pravé pak „c2“, někdy to, někdy ono, někdy oboje. To oboje způsobuje, že pokud chcete mít hezké legato mezi těmito takty, nezbývá vám na ně „procesorová kapacita“. Hrajte tedy extrémně pomalu, rozfázujte si pohyb, počítejte nahlas do tří.
- Beskdye
- Synchro rukou – ať jdou obě stejně (akor a první tón) 😉
- První řádek „do dokonala“
- Správně přesuny pravé, ne moc (nepřehnat to s tím pohybem)
- Rytmus melodie ostřeji, dobře oddělit čtvrťové a osminové
- Svižněji napojte na sebe rozhraní mezi takty 3−−4, pomlka není tak dlouhá 🙂 Klidně použijte metronom na slepení, ale lépe, když budete počítat do dvou nahlas
- Podívejte se na další řádek (resp. oba, ony jsou skoro stejné), začneme na „a1“ opět 3. prstem, zvlášť pouze melodii, správně rytmus, zkuste, kdyby se tam objevily nějaké divné prstoklady, vymyslet, jak to rozumně zahrát bez mnoha přesouvání ruky.
- Podívejte se na akordy, jak se budou hrát (F je subdominanta v 2. obratě, tedy C‑F-A, prstoklad 5−2−1)
Příště opět středa 16. 11. 2016 opět v 18.00 🙂
Hodina 10. 11. 2016
Dobrý den,
- Cib cib
- Nejde dominanta v polkovém doprovodu
- Střídejte tedy „naprázdno“ (bez melodie) jen T/D/T/D (vše 1×) a při tom koukejte před sebe a ne na ruku.
- pravá ruka – volně položená, každý tó bude mít jednu klávesu (c‑g) 😉
- uvolnit i obličejové svalstvo
- Husy
- Akordový doprovod
- Travička
- Akordový doprovod
- velmi pomalu na počítání 🙂
- 4 taky dokonale, pak další 4 stejným způsobem a spojit.
- Posváícení
- hlídejte si, kde je T/D 😉 😉 JInak Ok 😉
- Polkovej na osminy
- Ovčáci
- Roztložený
- C‑G-E‑G (po osminách – tedy prv-ní-dru-há…)
- Noty ke stažení 🙂
- 😀
- Roztložený
Příště v pátek 18. 11. 2016 v 10.00.
Hodina 10. 11. 2016
Dobrý den,
- Mravenec jde travou
- pokud polkový doprovod, tak buď čtvrťovoý nebo osminový, hráli jsme čtvrťový
- zevrubně 5. řádek první dva takty, počítání, přesnost tónů i rytmu
- cvičte si obtížná místa pomalu a s přesným počítáním, případně metronomem
- prstoklady – 2. obrat 5−2−1, kvintakort 5−3−1
- Moll/dur – durový kvinakord má o půl tónu vyšší prostřední tón
- Ligatura – držet, co se držet má
- zkuste si tam ty dvojhmaty, jsou snadné 😉 Alespoň ty „v prostředcích“, tam na koncích asi ne, ale kdybyste chtěla, tak samozřejmě 😉 😉 😉 Nejdříve dvojhmaty s jistotou, pak až „voicing“ 😉
- přesně akordy!
- Ježibaby
- prstoklad 🙂 Není tam žádné „podkládání“ ani „nadkládání“, takže většinou celá fráze se vejde do „jedné ruky“ 🙂
- akordy už z hlavy 😉 Jak vypadají základní (C, G, F, A 🙂 ) Zpaměti! 😀
- doprovod – polkově na každou čtvrťoviou (přirozeně)
- Dodržujte přesně prstoklady akordů! 🙂
- Uvolněte prsty, hrajete občas „zalomenými pod dlaň“ skoro až, prostě více je vytáhněte „dopředu“ k černým, nebojte se je mít volně.
Přítě tedy ve čtvrtek 17. 11. 2016 opět ve 13.30.
Hodina 9. 11. 2016
Dobrý den,
- Cílem je aranžmá, schopnost doprovodit kapelu či zpěv, různé varianty doprovodů etc.
- S pedálem doporučuju pomalu a rozfázujte si pohyb
- Protipohyb – tedy pokud levá jde dolů, pravá zase spíše nahoru a opačně
- Různé typy doprovodů
- Rozložená levá (3 tóny) a na 4. je pravá akord a pak 5−6−7 zase rozložená levá (např. Kometa)
- Střídá se oktáva levá s akordem v pravé a přitom v levé můžeme udělat různé rytmické variace 🙂
- Pak bych zkusil třeba Muse – Bliss, je to rozložený C moll (C‑Es‑G pořád dokola) a dá se na tom krásně rozložit akordy 😉 Případně Muse – New Born, tam se střídá Em, H, Em, H, Em, C, G, H7 (vše 2×), vše obraty, aby to bylo na jednom místě
- Při hraní stupnic s podkládáním a nadkládáním si nevytáčejte zápěstí, cvičení s palcem, zápěstí se musí převalit přes palec, ne otočit kolem 🙂
- Země vzdálená, přechody, aranžmá jako basová levá a akordy v pravé, v refrénu potom doporučuji hrát na první dobu společně pravou i levou. Přechody na refrén doporučuji „zespodu“, tzn. do refrénu vklouznout do G třčeba přes Fis, při opakování sloky můžete zezhora na géčko, tedy přes A‑Gis‑G 😉
- Hlavně hrajte a kain štres 😉
Příští týden ve středu opět takto v 19.50, předpl do 9. 12. 2016.