Měli jsme spíše takovou intenzivní teoretickou hodinu, ale věřím, že to bude ku prospěchu věci. Věnovali jsme se následujícímu:
- Rozdíl mezi termíny stupnice a tónina. Je třeba to zásadně rozlišovat.
- Termíny tónika, dominanta a subdominanta.
- Tónika je hlavní akord, který je přiřazen aktuální tónině. Pro C dur je to tedy akord C dur, pro D moll je to akord D moll a podobně.
- Dominanta je hlavní doplňkový akord pro danou tóninu. V dané tónině leží na 5. stupni, v C dur tedy (ve tvaru C D E F G A H C to bude na tónu „G“) G dur.
- Subdominanta leží o „jeden stupeň níže“ než dominanta, proto sub-dominanta, tedy najdeme ji na 4. stupni, v případě C dur je to tedy F dur.
- Zavedli jsme termín obrat akordu.
- Akord, který je složený ze tří tónů, můžeme zahrát třemi více-méně zaměnitelnými variantami, např. akord C dur můžeme zahrát jako C‑E-G, nebo E‑G-C nebo G‑C-E. Jedná se o různé obraty.
- 1. obrat (sextakord) vytvoříme ze zákaldního akordu (kvintakord) tak, že tón, který tvoří název akordu (u C duru je to tedy C), který se v základním tvaru (kvintakordu) nachází „vespod“, otočíme o oktávu nahoru a bude tedy úplně nahoře. 1. obrat C dur tedy bude (odspoda) E‑G-C a takovému akordu říkáme sextakord, protože je široký jednu sextu.
- 2. obrat vytvoříme podobně jako 1. obrat, ale obrátíme již vzniknuvší 1. obrat, tedy spodní „E“ otočíme o oktávu výše, C dur tedy bude vypadat jako G‑C-E. Takovému akordu říkáme kvartsextakord, protože je široký jednu sextu a obsahuje ještě jednu kvartu. Tyto názvy jsou zatím „navíc“, důležité je vědět, co je základní tvar, 1. obrat a 2. obrat.
- Zkuste doprovodit několik písniček podle učebnice akordy tak, abyste použila různé obraty akordů a nemusela pak „skákat“. Je to hodně experimentování, tak se nebojte experimentovat.
- Nakousli jsme tématiku intervalů
- Ukázali jsme si čisté intervaly, tedy primu, kvartu, kvintu a oktávu a vysvětlili si fyzikálně na struně, co dané intervaly znamenají.
- Oktáva je dvojnásobná frekvence a vznikne tak, že rozpůlíme strunu napůl. Na kytaře je to třeba hezky vidět, že zahrajeme-li oktávu, bude struna rozdělena na poloviny.
- Kvinta vznikne tak, že strunu rozdělíme na třetiny. I to je na kytaře pěkně vidět (aneb doporučuji si pořídit či půjčit kytaru, pro pochopení intervalů je ideální 😀 )
- Prima je „ten stejný tón“, tedy jedná se o tu stejnou délku struny.
- Kvarta vznikne složitěji, je v poměru 4:3, tedy že si představme 4× delší strunu, kterou rozdělíme na 3 díly.
- Čisté intervaly se lehce liší od intervalů na klavíru s temperovaným laděním, nicméně to je pro začátečníka poměrně dost nad rámec, až budeme znát všechny intervaly a mít v nich totálně jasno, můžeme se k tomu vrátit, zatím to nemá smysl řešit.
- Ukázali jsme si čisté intervaly, tedy primu, kvartu, kvintu a oktávu a vysvětlili si fyzikálně na struně, co dané intervaly znamenají.
Doufám, že jsem na nic nezapomněl, nepsal jsem si žádné poznámky, kdybyste měla nějaký dotaz (jakýkoliv), neváhejte mne kontaktovat na mail klusik@klusik.cz 😉 Přeji krásný den.
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.