2. hodina
Zopakovali jsme, co jsme dělali minule, pak jsme se vrhli na pravidla durových stupnic.
- Načrtl jsem do sešítku tabulku, kterou bych chtěl, aby si Káťa vyplnila, zbývají poslední 3 položky – tedy zjistit, kolik černých kláves jsme zahráli, pokud bychom podle klíče pro durové stupnice zahráli stupnici od libovolných kláves, pokud si správně pamatuji, zbylo nám „G“, „A“ a „H“. Pokud to budete řešit, nápověda je, že A má 3 černé klávesy, G má jednu a H a má 5. Ale neprozrazujte to, dokud na to (správně, pokud možno) sama nepřijde 😉
- Trošku jsme se snažili vylepšit sezení u kláves, ale prostě moc to nefunguje, klávesy jsou prostě pořád hodně vysoko, příště to zkusíme v alternativní místnosti. Ale důležitá věc, kterou jsem se pokusil nakreslit i do sešítku, je, že musí dát pozor na polohu ruky – jako když drží jablíčko, žádný placatý prsty, ani moc ohnuté. A samozřejmě pak poloha zápěsí, ale to se lépe vyřeší, až najdeme dobré sezení.
- Trošku jsme zabrousili do problematiky křížků a béček, myslím, že jí je to jasné, ale je to trošku křehké, zatím se mi nepovedlo určit, kde tápe, v základech ale chápe, budeme se tomu dále věnovat.
- Zkuste hrát a trénovat stupnice (řadu tónů v dané tónině) od různých bílých kláves s užitím pravidla durových stupnic, je důležité nad hudbou trochu přemýšlet. Bohužel se jedná o dost nudné a těžké věci, ze začátku, ale již brzy začneme něco hezkého hrát.
- Též jsme lehce začali experimentovat s rytmem, ale to je zatím asi příliš předčasné, později budeme muset odpojit ruce od sebe a naučit je hrát každou něco jiného, zatím však potřebujeme stabilizovat, aby jedna ruka hrála něco konkrétního správně, odpojovat můžeme až v momentě, co bude co odpojit. Pokud byste chtěli, zkoušejte si takové cvičení:
- V levé ruce hrajte konstantně nějaký rytmus – asi co vteřinu jeden tón.
- V pravé ruce hrajte to samé (nějaký jiný tón ale), tedy tóny budou hrát současně.
- Poté v jeden moment 2× zrychlete tóny v pravé ruce – levá tedy bude udržovat rytmus, ale pravá pojede 2× rychleji.
- Až bude Káťa umět nohy, napíšu jí to do nich samozřejmě, teď alespoň takto slovně opsané.
- Dejte prosím pozor na celkové tempo, má snahu se dost zrychlovat a zbrkle od tónů utíkat – ať tam prostě tóny jsou zahrané na jistotu a ne jen tak „jak to asi bude znít“.
Tak snad jsem na nic nezapomněl, kdyby cokoliv, stačí napsat na email, rád poradím. 😉 Příští schůzka opět 17.00, čtvrtek. Krásný den 😉
1. hodina po prázdninách
Takové lehké oživení věcí, co jsme dělali, co jsme zapomněli. 🙂 Naštěstí toho nebylo moc:
- Czerny (cvičení): Cv. 3. zkus dohromady, pomalu, přesně. Bacha na rytmus v taktech před repeticemi
- Etuda v C: Pomalu dohromady, bacha na poslední 3 takty, pořádně se podívej, co má pravá i levá hrát. Prstoklad!
- Zafukane: Pomalu dohromady, pořádně si přečti, co má hrát pravá ruka v druhé řádce 🙂
Jinak pak mrkni na youtube na toho Griega, ať víš, jak to má znít 😉
Moonlight
Můžete mrknout na tu Moonlight, jak to vypadá 🙂
http://klavir.klusik.cz/moonlight-sonata-1-veta/
2. hodina
Projeli jsme stupnice, jak to v nich funguje s křížky od C, G, D, E, A, a H už tedy představu máte, pro připomenutí, křížky jsou #F, #C, #G, #D, #A a #E (což se moc nepoužívá).
Ohledně cvičení na zběhlost, dobrá práce, hrajte si to všecko pomalu a zkuste to zahrát pak vcelku, prostě od A do Z (jako od začátku do konce 🙂 ) Není tolik důležitá rychlost, hlavně přesnost.
Při podkládání bacha na lokty, ať vám netancují, pohyb vychází ze zápěstí. Ve vyšších ryhlostech jste si zajisté zkusil, že když hýbnete loktem, rozhodí vám to celou řadu 🙂
Do příště vygeneruji ještě noty na cvičení výrazu, tedy Moonlight a pomaličku bychom se do ní pustili, případně můžete sám, pokud budete mít chuť. Je o úroveň jednodušší než Eliška, navíc se na ní dobře trénuje výraz.
První schůzka
První schůzka proběhne v pátek 25. 9. 2015 přímo na adrese žačky. Ještě se případně telefonicky domluvíme.
Přímo potřeba není nic (vstupní materiály), pokud klavír či klávesy, vyzkoušíme a podíváme na typ, jestli jsou vyhovující, máte-li k tomu pedál, bylo by to ideální, ale zatím není potřeba.
Zde na stránkách se nachází různé materiály, pro začátečníka bude vhodný nejspíše tento konkrétní: Czerny: 50 practice pieces for beginners, Op. 481.pdf
Rád bych se též podíval na věci a znalosti, které dcera má – máte-li nějaké materiály, kterými prošla (sešity atd.), klidně se na ně podívám, ale není to úplně nutností. Spíše na to přijdeme prakticky.
První hodiny většinou probíhají tak, že si sedneme ke klávesám, pokud už žák něco umí, vyzkoušíme, jak mu to jde, řekneme si k tomu pár věcí a zkusíme to znovu. Podle toho hodně poznám, jak moc flexibilní žák je, jaký má přístup a podle toho také ladím další výuku.
Důležitou věcí je též nějaká vnitřní motivace – je-li nějaká, je dobré vědět „jaká je“; např. chce-li dcera hrát „písničky“, nebo chce-li se stát koncertní pianistkou.
Budu se těšit a přeji krásný den, ještě odkaz na jeden důležitý článek zde ze serveru: Cvičte správně 🙂
Závěr z 1. hodiny
Je potřeba, aby se Katka soustředila na přesnost oproti rychlosti. Není důležité zajet první 3 kola a vybourat se, ale třeba dojet 10., ale dojet, převedl-li bych to na závody. Hlavně – hraní není závod 🙂
Co jsme jinak dělali a co procvičovat:
- Základní pohyb po klaviatuře (klávesnici), přiřadit tón klávese (např. že „cé“ je „tuta klávesa“)
- Najít klávesu „C“ podle lokace dvou černých kláves, které se nachází hned nad ním. Hledám-li tedy C, najdu 2 černé klávesy a hned ta bílá pod nimi je „C“.
- Zahrát CDEFG a GFEDC za sebou oběma rukama zvlášť, poté dohromady. POMALU
- dejte pozor, krom té rychlosti, i na vázání tónů, je potřeba to hrát pomalu, protože pokud se hraje rychle, nezvedá ještě prsty tak rychle a tóny se přes sebe přelévají. To pak dělá problémy. Důležité je, aby zněl jeden tón, ticho, další tón, ticho, další tón…
- Vázání tónů probereme prakticky, až bude umět tóny rozděleně. Přiznávám, že na tuté klávesnici se to dělá trošku špatně, má přece jen zvláštní odezvu
- Prohlédli jsme si, jak vypadají noty od C do C, celá stupnice. Bacha na místo kolem „AHC“, často přehazuje tóny, jinak zvládá orientaci docela zdařile po prvním vysvětlení.
- Bacha na zvedání prstů při hraní – je potřeba zvednout klávesu, která nemá znít, to je jasné, ale ne prst 5 centimetrů nad ni! Pouze lehce zvednout 😉 Je opět potřeba trénovat (jak jinak) pomalu 🙂
Snad jsem na nic nezapomněl, nepsal jsem si poznámky, věřil jsem, že si to zapamatuji po cestě domů.
Jinak jsme se domlouvali, pokud by bylo možné se na ZŠ domluvit, že by si tam (alespoň občas) mohla zahrát na reálný klavír, než seženete nějaký reálnější. Samozřejmě když se nezadaří, nic se neděje, ale budeme muset dát pozor na zlozvyky a špatnou techniku.
Dále je potřeba lehce vyřešit sezení – stůl je moc vysoko, případně židle nízko (případně oboje). Pokud sedí zboku, je potřeba, aby neměla ruce do jiného tvaru než do „L“, asi jako pán zde na obrázku:
Kdyby vás cokolivn apadlo, samozřejmě pište maily, volejte (ale spíše ty maily), rád poradím, budu-li schopen na dálku nějak.
Domluveni jsme jinak na každý čtvrtek od 17.00 přímo na vaší adrese, dokud se něco nezmění.
První hodina
17. 9. v 15.45 na místě bydliště.
1. schůzka
Ve čtvrtek 17.00
Domluva
Dcera potřebuje dohlédnout na detaily při cvičení, jinak se vzdělává v ZUŠ. Až budete mít termíny, můžete se mi ozvat na 601 331 373 nebo klusik@klusik.cz. Přeji krásný den 😉
Až bude EP, ozvou se
Až budete mít k dispozici EP, ozvěte se mi buď na klusik@klusik.cz anebo na číslo, které máte – 601 331 373 a domluvíme se dále.