1. hodina a domluva na hodiny další
Prošli jsme 1. hodinou, domluvili jsme se na náseldujícím:
- Pořiďte si prosím A5 notový sešit, budeme se učit noty, tak aŤ nemusíme psát linky někam na papír 🙂
- Ať si Adélka zkouší hrát pravou a levou rukou různé řady od „C“ (v prvé řadě tedy ať spolehlivě najde, co je to „C“), stačí prvních 5 tónů, důležitá není rychlost, ale přesnost. Pozor na „slepené tóny“, u 4. a 5. prstu (prsteníček & malíček) se často lepí tóny dohromady, je třeba dbát na přesnost úhozu a utlumení tónu předchozího.
- Projeli jsme takový stručný úvod do hudební teorie, ale až budeme umět noty, budeme pokračovat dále a prohloubíme znalosti.
Další domluva v místě „u mamky“ platí, případně se domluvíme operativně, na sekundárních hodinách „u taťky“ ještě konkrétně nejsme domluveni, po rozhovoru s otcem jmse se dohodli na pondělí, kdy si sdělíme potřebné informace (protože termíny hodin kolidují s hodinou aerobiku). V případě nutnosti je otevřen termín čtvrteční po 18.00, možná až 18.15, dle dopravy.
Pondělní hodina před odjezdem
Dorbrý den,
zaměřili jsme se na:
- Moonlight, hlavně jsme totálně dekomponovali rytmus melodie + doprovodu pravou rukou, věřím, že už víte, jak to správně má znít, zkoušejte si to pomalu, tím myslím pomalu.
- Hrajte si na rozcvičení stupnice, experimentujte s prstokladem, většinou platí, že pokud najdete takový prstoklad, který je stabilní, funguje a sedí vám do ruky, je to ten správný.
- Cvičení na rozcvičení prstů si hrajte též, pokuste se do toho dostat plynulost, každý takt zahrajte za sebou třeba 4× a pak se teprve pusťte do dalšího. Cílem není, aby to bylo brutálně rychlé (ale zase trošku rychlé ano), ale hlavně plynulé, bez rytmických a dynamických záseků. Potom je možno experimentovat s různými přízvuky (akcenty) na konkrétní doby či jevy (např. dávat důraz na každý 4. tón a tak podobně).
Příští lekci tedy v pondělí za týden, až se vrátíte, ať máte alespoň víkend na nějaké to cvičení.
Hodina 1. 10. 2015
Eliška má všechny informace, které má mít, pracuje svědomitě a samostatně, což je velmi pozitivní.
Ohledně samotných věcí, které bych vypíchnul:
- Je potřeba, aby se naučila hrát stupnice či tónové řady oběma rukama i nahoru a dolů – zatím to zevrubně cvičí pouze „od sebe“, aby měla stejný prstoklad, co řad unisono se nechce pouštět a dá to trošku přemlouvání.
- 2 skladby, které má ze ZUŠ, ať cvičí tak, co má od paní učitelky, jedou dobrým tempem, vypichují dobré věci.
- Ať si zkouší experimentovat (ale ne moc do „šílených rovin“, pouze lehce) s rytmem – v jedné ruce čtvrťové, v druhé třeba osminové, ať si to počítá nahlas, zkouší přehazovat ruce, např. za sebou zahrát 4 takty, kde v levé má čtvrťové a v pravé osminové, druhý takt opačně levou a pravou, 3. takt zase takto a podobně. Je potřeba naučit ruce více se rozdělit, toto tomu pomůže.
Hodina 1. 10. 2015
Zopakovali jsme si půltóny, délku tónů, názvy tónů. Je toho hodně, nechci jít moc dál, dokud v tom nebude Kátě naprosto jasno. Velmi často mi odpoví na něco jiného – např. plete si, co je to půlová a co je to půltón. Ale když si v tom udělá jasno, poměrně dobře si pamatuje 3. – 4. a 7. – 8. stupeň, je schopna vyrobit stupnici, byť třeba ne na první pokus, ale poslechem pozná, že „to není ono“.
Procvičujte si s ní prosím základní rytmické věci: čtvrťové, půlové, celé, ať ví, jak se která píše. A zkoušejte si hrát tu písničku z učebnice hudebky pro ZŠ, hned tu první o zámku 😉
Hodina 23. 9. 2015
Ahoj, dneska to docela šlo, akorát se musíme vrátit „na stromy“ a začít znovu pořádně číst to Zafúkané, přijde mi, že tam máš mlhu v pravé ruce. Proto:
- Pořádně zvlášť Zafúkané, ať víš přesně co tam kde je, občas lovíš tóny.
- Bacha na prstoklad v posledních dvou taktech, je tam 2, 1, 2, 1 😉
- S Czernym číslo 3 pokračuj dále, první části ti jde velmi pěkně, tak si ji alespoň občas přehraj a zkus si vzpomenout na tu druhou část, před prázdninami ti to šlo už pěkně.
- Začali jsme rytmus, takže:
- půlové a čtvrťové už umíš, teď osminové – počítají se jako prv-ní-dru-há… prostě na každou slabiku jedna
- Nahlédli jsme do šestnáctinových, tam se „první druhá“ nedá moc kloudně počítat, musíš „první doba druhá doba“ – a zase na každou slabiku.
- Zkoušej si to, co jsme dělali – v každé ruce něco jiného, třeba v levé půlové, v pravé čtvrťové a takhle různě kombinace, budeme společně zase zkoušet.
- Pokud si chceš hrát toho Griega, hraj si ho, ale ať je to sprváně, správně prstoklad!
- Křížky a odrážky: Víš už, že křížek platí po celou dobu taktu, ale když je tam odrážka, křížek se ruší. Odrážka platí taktéž po dobu celého taktu! Tedy máš-li třeba G‑dur (jeden křížek) a máš tam odrážku na Fis, tak hraješ F, ale jen do konce taktu, pak už zase Fis, není-li další odrážka 🙂
Přeji ti brzké uzdravení, méně kašlání a více hraní 😉
4. hodina bez not :-)
Dnes jsme měli hodně teoretickou hodinu, podívali jsme se na následující témata:
- „béčkové“ tóniny a jejich stupnice
- Béčka přibývají jako B, Es, As, Des, Ges, (Ces, Fes, … )
- Tóniny jsou F, B, Es, As, Des, Ges
- Vyrazili jsme do světa „mollu“
- Půltóny v aiolské mezi 2. – 3. a 5. – 6. stupněm.
- Stejně jako C dur, A moll má 0 křížků či béček. To platí obecně. Tedy pokud má G dur 1 křížek, má i E moll atd.
- Tóniny přibývají jako Am, Em, Hm, Fism, Cism, Gism atd.
- Křížky a béčka v molových přibývají naprosto stejně, tedy Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His
- Moonlight – dejte si pozor na rytmus, třeba si to zkuste naposlechnout, jak to někdo hraje, pokud se vám nebude dařit. Důležité je (prozatím) držet stejný rytmus u vnitřního doprovodu pravou rukou (triol) a k tomu vhodně přizpůsobit melodii. Samozřejmě se na to časem pak podíváme detailněji, pro začátek takovéto přiblížení stačí.
Příště tedy opět v 17.45 se budu těšit 😉 Až bude možnost plzeňské výuky, přesuneme se samozřejmě tam, ještě prosím proto vydržte, díky za pochopení.
Hodina 17. 9.
Dobrý den,
- Tentorkát jsme se zaměřili na novinku – rytmus.
- Zavedli jsme počítání nahlas po slabikách.
- Noty jsme rozdělili na celé, půlové a čtvrťové.
- Celá nota – počítá se na 4 doby jako „prv-ní-dru-há-tře-tí-čtvr-tá“ (celou dobu zní a nezvedá se).
- Půlová nota – počítá se na 2 doby jako „prv-ní-dru-há“ (nebo samozřejmě ostatní kombinace, jako třeba „dru-há-tře-tí“ nebo „tře-tí-čtvr-tá“).
- Čtvrťová nota – vejdou se 4 do celé (proto čtvrťová) a počítá se tedy na 1 dobu – jako „prv-ní“ nebo „dru-há“ nebo „tře-tí“ nebo „čtvr-tá“ třeba. Zní ale pouze na tyto dvě slabiky.
- Dále ať si Káťa přehrává stupnici, jak umí – pomalu, s podkládáním pod 3. prstem (prostředníček). Nahoru i dolů, ale pomalu a klidně i dohromady, je potřeba rozdělit ruce, tak ať si zvyká, že se třeba podkládá jinde a jindy v každé ruce. Jelikož je silně levoruce zaměřena, bude tutu ruku vnímat jako hlavní, takže v té tolik problém nebude, je tedy bedlivě sledovat pravou ruku, kde skoro jistě zapomene podložit nebo nadložit (při cestě dolů)
- Sežeňte si prosím notový sešit, klasický A5 nebo nějaký takový vhodný. Budeme si do něho už zapisovat noty, aby uměla 😉
- K půltónům ještě – je třeba si uvědomit, že půltóny jsou prostě „nejkratší vzdálenost“. Pokud už se mezi dané dva tóny na klávesnici kdekoliv žádný další tón nevejde, tak vzdálenost těch dvou kláves je „půltón“. Platí to kdekoliv na klávesnici, tedy většinou mezi „černá-bílá“ nebo „bílá-černá“, ale u E‑F mezi těmito, stejně jako mezi H‑C (je to nejkratší vzdálenost).
- Stupnice se skládá z 8 kroků, kde jsou všude „celé tóny“, tedy takové, které jsou složené z 2 půltónů – např. C‑D-E jsou 3 kroky po 2 půltónech (páč mezi C‑D a je ještě jedna klapka a mezi D‑E taky). Nicméně mezi 3. – 4. stupněm je půltón, stejně tak mezi H‑C nahoře (7. – 8. stupeň).
- Výše zmíněné se dá aplikovat kdekoliv jinde, tedy pokud začnete hrát třeba od G, uvidíte, že máte tóny G‑A-H (celé tóny), H‑C – půltón, D‑E-#F (Fis) – pořád celé tóny, protože mezi E a Fis je jen jeden půltón, tedy jedná se o krok celého tónu. No a nakonec máme Fis‑G, tedy mezi 7. a 8. stupněm onen půltón (Fis‑G je nejkratší vzdálenost, tedy půltón) 😉 😉
- Nebojte, časem se na to znovu ještě zaměříme, tohle je fakt dost virtuální věc a bez zkušeností je těžko uchopitelná.
- Ať si Káťa zkouší hrát v každé ruce jinak dlouhé tóny – např. půlové a čtvrťové, přitom ať to nahlas počítá (prv-ní-dru-há-tře-tí-čtvr-tá).
- Skladbičku, kterou si prosím vytiskněte: http://klavir.klusik.cz/prstove-cviceni-01/. Naučíme se noty a pak takovéhle začneme hrát. Zatím ale ne, takže spíše jen „do budoucnosti“ 😉
To by bylo snad vše, sezení bylo lepší, takže bych tu kuchyni asi takhle nechal, zatím tedy, jestli to není problém a moc tam nepřekážíme.
1. hodina
Trochu jsme se seznámili a zjistili, co je potřeba.
- Rozebrali jsme zvlášť tu Sonatinu od Vaňhala v C dur, dejte si pozor na rytmus v pravé ruce, v levé nejsou trioly ale osminové, tedy je potřeba s tím počítat 🙂
- U té druhé skladby s akordy v pravé ruce se zaměřte trošku na levou ruku a posed u klavíru, bacha na rovné zápěstí, uvolněte ho.
Jinak jsem nenarazil na vážnější problém, jen je potřeba pěkně docvičit toho Vaňhala zvlášť, máme to přečtené, tak do toho získat jen trošku zběhlosti.
No a na konec, dcera je poměrně dost nervózní – možná je to tím, že „jsem nový“, ale když se uklidní, půjdou jí věci lépe a více v klidu 🙂 Snažil jsem se být co nejvíc „nezneklidňující prvek“ během výuky, ale míra neklidu u ní je poměrně vysoko. Věřím však, že se časem uklidní.
Další schůzka tedy ve stejný čas, tentokráte to však už zajisté najdu napoprvé a bez problémů. Budu se těšit.
Usínací hodina
Dnes to bylo hodně usínací, počasí dělá divy 😉 Každopádně kdyby se ti stávalo, že se takhle ukolíbáš, protáhni se, jak jsme se třeba protahovali. Uvidíš, že sse trošku oživíš 🙂
Jinak k hudbě:
- Celou dobu jsme se věnovali prakticky jen Zafúkané, ale projeli jsme to celé.
- Každopádně zaměř se na jednotlivé ruce zvlášť, až pak to zkoušej dohromady.
- Dohromady kam to půjde, ale hlavně zvlášť
- Opakuj si ostatní skladby, nezačínej nic nového 🙂
A domluvili jsme se na příští týden na 16.30, vyzkoušíme to, jestli dřívější hodina nebude lepší, abys nebyla už moc ospalá 🙂 Tak s tím nějak sprav rodiče, ať vědí, že tam budu jindy než normálně. Když to zabere a bude to fungovat, můžeme to takhle nechat.
3. hodina
Stručné shrnutí:
- Stupnice A dur má tedy 3 křížky, Fis, Cis, Gis. Prstoklad je „defaultní“.
- Cvičení na prsty – pokračujte v dobré práci, není moc co vytknout, uklidněte akorát ruce, občas jimi hodně „mrskáte“ a jste pak nepřesný.
- Moonlight první 3 řádky – dejte pozor na výraz:
- Ve triolách je 1. tón lehce „těžší“, aby udržovaly rytmus
- Melodie (od 4. taktu) musí „svítit“, pokuste se ji správně rytmicky (což už děláte) zahrát tak, aby byla víc slyšet – tzn. utlumte trioly a lehko přidejte melodii.
- Bacha na H s křížkem a podobné věci 🙂
- Eliška – pomalu si to přehrávejte jak umíte a zaměřte se na práci s pedálem; ať se čistí tam kde má apod.
- Celkově – bacha na polohu zápěstí, možná bych si o 2 otáčky vytočil židličku nahoru, občas máte zápěstí příliš dole, jinak máte bezva posed, takže jen upravit detaily, zkuste se při hraní na to zaměřit, aby vás pak jednak nebolely ruce a zápěstí, ale aby se vám i lépe hrálo. Při oktávách je potřeba mít uvolněné zápěstí a to se „zezdola“ nedá dost dobře udělat (máte-li kostru běžného obratlovce 😀 )
Příště tedy 17.30 klasicky, budu se těšit 😉