Hodina 15. 2. 2016
Dobrý den,
věnovali jsme se následujícím věcem:
- Orientace na klaviatuře:
- Oktáva, která se nachází „uprostřed“ klavíru (tam, kde se sedí), tak se označuje malým písmenem a indexovým číslem, tedy např. c1 (jednička by měla být malá), d1, e1, f1 atd.
- Další oktávy jsou pak c2, d2,…c3, d3, …, c4, …, c5 atd 😉 (c5 je na většině klavírů poslední tón nahoře)
- Oktáva o jednu níže, než je c1, je prostě c, d, e – říkáme „cé malé“, „dé malé“ atd.
- O jednu dále níže je C, D, E, tedy „Cé velké“, „Dé velké“ atd.
- Dole máme C1 (jednička musí být opět malá, indexová), říkáme „kontra“
- Pod ní A2 (nejnižší na většině malých klavírů), říkáme „subkontra“. Některé klavíry jdou až do E2, některé dokonce do C2, tyto klávesy pak nejsou „bílé“, ale všechny černé (i ty bílé, prostě všechny stejné, polohou jsou ale stejně). Černé jsou proto, že hudebník je zvyklý, že klavír končí bílou A2 dole, takže by ho to zbytečně mátlo, jde pouze o přehlednost 😉 😉
- Hráli jsme C dur (stupnici), hrajte pěkně plynule dohromady, není třeba rychle, ale pořádně, sebevědomý úhoz, správné podkládání (pod 3. a 4. prstem), nadkládání (3. a 4. prst nad 1. prst) ve správné momenty.
- Czerny(40/3):
- Počítání na doby (prv-ní-do-ba-dru-há-do-ba… atd)
- Hrajte dohromady 1. takt, není třeba nějak superrychle, prostě přiměřeně, ale přesně, plynule 🙂
- Porovnání houslového a basového klíče, podle prvních 2 taktů ve „40“ se naučíte krásně základní tóny basového klíče. Pro další tóny pak Nápověda k basovému klíči
- 2. takt hrajte zvlášť a pak dohromady, napojte na 1. takt
- Artikulace
- Způsob hry, který nějak tóny obzvláštňuje, mezi zákaldní artikulační věci patří akcent, tedy přízvuk, je to totéž, co třeba v jazyce.
- Hrajte s akcenty na 1. přízvučnou (tedy vždy na PRV-ní-do-ba-DRU-há-do-ba…)
- Czerny(50/2) – první řádek dejte dohroamdy, druhý zvlášť 😉
- Ohledně techniky hry:
- při podkládání v obou rukách sledujte lokty, aby se nevykrucovaly
- Totéž při nadkládání 🙂
- Zápěstí musí být volné a v rovině, při hraní běhů (stupnic a podobných řad) hlídejte, aby bylo v rovině i po podložení či nadložení 🙂
To je vše, budu se opět v pondělí 22. 2. 2016 v 19.00 těšit 🙂 Krásný den.
Hodina 16. 2. 2016
Dobrý den,
s Eliškou jsme se věnovali následujícím věcem:
- Zopakovali jsme intervaly, jejich dělení, zařazení, udělali pořádek v termínek „velký“ a „zvětšený“, „malý“ a „zmenšený“
- Eliška při hraní, pokud hraje nahlas a současně rychle, má sklon k „mytí kláves“, úhoz nevede zhora, ale doslova klouže po klávesách, snažil jsem se to demonstrovat zde vlastní rukou:
- Rozložené akordy – plynule, není důležitá moc rychlost, hlavně aby to šlo pořád, zkoušeli jsme v C dur a v E dur.
- Vytiskněte prosím první stránku z cvičení na zběhlost (aby tam bylo celé 1. cvičení): 40 cvičení na zběhlost.pdf
- Czerny (Op. 261) 1. cvičení s variací „celá + staccatto“ 😉
- Canon in D:
- Rozetěte 1. stranu, pouze „horní osnovu“ pro pravou ruku, levou (spodní osnovu) bude hrát s Eliškou další studentka 😉
- Ze začátku to má extrémně jednoduché, pak to ale dožene 🙂
- Eliška
- 1. část bezva
- 2. část je třeba zrychlit na úroveň 1. části, spojit dohromady, neztrácet se v C duru (hned za repeticí), jinak v pořádku
- Je potřeba při rozložených akordech (hned od začátku) nedávat levou ruku z kláves, pak musí znovu hledat 🙂
- 3. část – Pravá ruka vypadá fajn, levá už taky, spojte prosím dohromady až k dvaatřicetinám
- přírazy (malé nenápadné notičky) hrajte jemně, není důležité na ně dávat akcent (přízvuk).
Děkuji, to je pro denšek vše, budu se opět v úterý za týden, tedy 23. 2. 2016 ve 14.00 těšit, krásný den 🙂
Hodina 12. 2. 2016
Dobrý den,
s Adélkou jsme se věnovali:
- E dur:
- 4 křížky (#F, #C, #G, #D)
- Je třeba vědět proč – ať je umí odvodit libovolnou metodou, buď přes půltóny, anebo přes kvinty, pokud by to dělalo problém, ještě vysvětlíme
- Tóniny (jak jdou za sebou podle počtu křížků) přibývají po kvintách: C‑G-D-A-E-H-Fis-Cis atd.
- Stejně tak přibývají i křížky do těchto tónin: FIs-Cis-Gis-Dis-Ais-Eis-His.
- Např. pokud tedy hledáme 4křížkovou stupnici, najdeme: C(0)-G(1)-D(2)-A(3)-E(4), takže se jedná o E dur, křížky jsou 4, takže: Fis, Cis, Gis, Dis 😉 A máme hotovo 😉
- 4 křížky (#F, #C, #G, #D)
- Intervaly
- Zopakovali jsme dělení na:
- čisté
- prima, kvarta, kvinta, oktáva
- velké a malé
- sekunda, tercie, sexta, septima
- čisté
- Zkoušejte různé intervaly od různých tónů 🙂
- Zopakovali jsme dělení na:
- Trioly
- Počítejte si „prvnídíldruhýdíl…“ a zkuste hrát následující rytmus a pak celé cvičení: Etuda v C pro trioly
- Menuet
- Napojení obou částí do 1. repetice dohromady.
- Rozečíst další takty za repeticí
- Czerny(3) – zopakovali jsme, je třeba napojit obě části dohroamdy v jednotném tempu. Počítání nahlas, prosím 🙂
- Vytiskněte prosím první stránku s notami z 40 cvičení na zběhlost.pdf, děkuji
- je potřeba nový sešit, jsme na konci 🙂
Přeji krásný den, v pátek 19. 2. 2016 se budu opět těšit v 18.30 na adrese taťky.
Hodina 12. 2. 2016
Dobrý den, věnovali jsme se několika věcem:
- Křížky a béčka: Křížky a béčka (napsal jsem na to článek již dříve, takže jen posílám odkaz)
- Půltón a celý tón jsou pevně spjaty, půltón je nejkratší vzdálenost na klavíru, kterou jsme schopni urazit, aniž bychom zahráli stejný tón. Celý tón je logicky vzdálenost dvou takových půltónů 🙂
- Koukali jsme do not, jak vypadají různá předznamenání
- Vysvětlili jsme si staccato – speciální typ úhozu, kdy je tón extrémně krátký. Hraje se uvolněným zápěstím a klidně i se zvýrazněným obloučkem (zápěstím)
- Durové stupnice:
- Půltóny mezi 3. – 4. a 7. – 8. stupněm, jinak celé tóny
- Funguje naprosto univerzálně, ať začneme v C, D či třeba Gis 😉
- Protože půltóny mezi E‑F a H‑C (projíždíme-li čistě „bílou“ stupnici) se nachází pokaždé na jiných stupních dané stupnice (je rozdíl, jestli jedeme od „C“ či od „F“ třeba), musím uzpůsobit i hraní této stupnice právě tak, aby pořád sedělo, že půltóny se nachází mezi 3. – 4. a 7. – 8. stupněm. Proto musíme použít černé klávesy.
- Czerny cv. 2) – spojte si první čtyři takty dohromady, pokud půjde, spojíme dále. Zkuste si to nahlas při tom počítat, pomůže vám se zorientovat v rytmu 🙂
- Záznam z hodiny:
Budu se těšit opět příští týden v pátek 19. 2. 2016 v 17.00.
Hodina 10. 2. 2016
Dobrý den,
věnovali jsme se především Bachovi a Mozartovi, není k tomu moc co říci, cvičte si to pomalu dohromady, bacha na prstoklady, skladby nejsou ani jedna moc těžká, ale dost zabijácké je to právě na prstoklady (v rychlém tempu je to pak nehratelné) 😉
Ohledně Moonlight a Elišky – zkuste si je zopakovat a udržovat, ať je alespoň nezapomínáte, ještě lépe se posouvejte 😉
Stejně jako Adélce, i vy si vytiskněte (můžete naráz používat jeden papír samozřejmě) 40 cvičení na zběhlost.pdf, stačí jen to první cvičení, nemusíte samozřejmě celou knihu 😀 Je to prostě cvičení na rychlost a sílu svalů, oba už to podle mě hravě zvládnete, tak ať máte studijní materiál 😉 😉
Budu se těšit příští středu 17. 2. 2016 opět kolem 19.00 😉
Hodina 10. 2. 2016
Ahoj,
věnovali jsme se:
- Křížkovým a béčkovým stupnicím až do 5 křížků a 4 béčkům, jinak dále přehledná tabulka:
[ultimatetables 2 /] - Hráli jsme pořádně dohromady A dur, správně podkládání a nadkládání, správně černé! 😉
- Zopakovali jsme Intervaly
- Canon – pokračuj dále ve cvičení 1. strany
- A moll – udržovat, pěkně pedál, volně ruce
- Vytiskni si prosím 1. cvičení z 40 cvičení na zběhlost.pdf, abychom cvičili rychlost 🙂
Příští týden se budu ve středu 17. 2. 2016 opět těšit zhruba kolem 18.00, spíše trošku dříve 😉
Hodina 10. 2. 2016
Dobrý den,
se Sofinkou jsme se věnovali následujícím věcem:
- Zopakovali jsme rytmus – celá, půlová, čtvrťová, osminová. Na tabuli jsme si nakreslili „pomocný graf“, kde jsme dělili postupně obdélníček, pokud to Sofinka smaže, zde je „záznam“: 🙂
- Jinak jsme hlavně opakovali to, co jsme již dělali, křížky, béčka, rytmus, tempo, nechtěl jsem dělat nic moc nového, abychom spíše udělali pořádek v těch hromadách termínů, které jsme si zavedli, už to pomalinku začala zapomínat.
- Začali jsme pomalu pozvolna pronikat do různých tónin, jako C dur, G dur a podobně, nejsem si úplně jist, že se to zatím setkalo s pochopením, příště se na to zkusíme znovu zaměřit, zopakovat to a postoupit dále 🙂
- Hráli jsme tzv. chromatickou stupnici, což je stupnice „po všech půltónech“, zkusili jsme vymyslet i prstoklad, schválně, jestli si ho pamatuje (jedná se o v pravé ruce pokud jedeme nahoru prstoklad 1313123131313123 atd) 😉 😉 Prostě tam, kde „chybí černá“, tak tu bílou zahrajeme dvojkou, jinak střídáme 1−3−1−3 😉
Příští týden se budu opět kolem zrhuba 16.30 těšit ve středu 17. 2. 2016.
Hodina 10. 2. 2016
Dobrý den, s Ilonkou jsme se věnovali následujícím věcem:
- Řada C dur, 2 oktávy, pěkně plynule 🙂 Dohromady.
- Intervaly, velké téma:
- Rozdělili jsme si je na
- čisté intervaly
- prima, kvarta, kvinta, oktáva
- velké a malé intervaly
- sekunda, tercie, sexta, septima
- čisté intervaly
- Zatím je velmi důležité vědět, co je kvinta a oktáva. Ostatní přijdou praktiky vhod později.
- Pro další studium intervalů jsem kdysi vytvořil tabulku (pro pokročilé, nicméně i začátečník si z toho může něco vzít):
[ultimatetables 4 /]
- Rozdělili jsme si je na
- Začali jsme se věnovat křížkovým stupnicím, jak postupně přibývají, věnovali jsme se C duru, G duru a D duru. Všechny další najdete v této tabulce, postupně se jimi prokoušeme 🙂
[ultimatetables 2 /] - Hráli jsme dvojhmaty – tedy dohromady C‑E, D‑F a E‑G, ty jsme střídali, postupně v obou rukách, pak dohromady.
- Zopakovali jsme trioly, počítání na „díly“
- Věnovali jsme se Czernymu, cvičení 1 z knihy 40 cvičení na zběhlost.pdf (klidně můžete tu jednu stranu vytisknout 🙂 )
- Dále mám několik základních poznatků k Ilonky hře:
- Je potřeba, aby se trošku víc narovnala záda, sedí hrozně ohnutě a krom toho, že se bojím o její vývoj, aby nebyla v dospělosti ohnutá, spíše by ji to mohlo bolet. Dále se tím pak špatně nastavuje vhodné sezení, sice má stoličku správně vysoko, ale jak má křivá záda, dostane ramena hodně „dolů“ a tím pádem pak různě křiví a opírá si ruce (např. o stenha). Tuto je potřeba postupně odstranit, podle mého postačí fakt narovnat záda, dbejte na to, prosím 😉
- Je třeba hlídat polohu zápěstí, aby se nezalamovalo, podle mého ale pomůže jen narovnat ta záda a zbytek přijde automaticky (intuitivně) samotný 😉
- Při hře je potřeba nemít prsty „v autu“, prostě mimo klávesnici, občas se stane, že jí palce sjedou až „na dřevo“, palce musí ležet pořád na klávesnici, aby si zažila správné držení.
Děkuji, to je pro dnešek vše, příště Ilonku opět vyzvednu cca kolem 15.00 ve středu 17. 2. 2016.
Hodina 10. 2. 2016
Dobrý den,
s Matějem jsme se věnovali následujícím věcem:
- Křížky a béčka
- zopakovali jsme, že křížek žvyšuje o půl tónu, zatímco béčko snižuje o půl tónu.
- S křížkem přibývá „is“, tedy z „f“ se stane „fis“ a podobně.
- S béčkem přibývá „es“, tedy z „g“ se stane „ges“ a podobně.
- Na stejný tón se mohu dostat „z obou stran“, tedy pokud hraji „fis“ a „ges“, hraji stejnou černou klávesu, ale mohu ji pojmenovat jak fis tak ges 😉
- Půltón je nejkratší krok, který můžeme na klavíru udělat.
- Tóniny a stupnice: Probrali jsme prvních několik tónin a stupnic, jak křížkové, tak béčkové. Jejich přehled najdete v následující tabulce:
[ultimatetables 2 /] - Ovečka:
- Tóny už má poměrně hezky přečtené, rytmus ještě tolik ne, počítejte si to nahlas, pak to funguje.
- Připojte v levé ruce tóny „půlové s tečkou“. Tečka prodlužuje o polovinu délky tónu, tedy půlová, která je na 2 doby, bude tím pádem na 3 doby – tedy přes celý tříčtvrťový takt. Hrajte levou pouze tyto půltóny.
- Menuet
- Zvlášť už pěkné, ale lepší rytmus, počítat nahlas 🙂
- Rozečtěte si levou, nápověda k basovému klíči je zde: basový klíč.pdf
- Začali jsme se věnovat tzv. triolám, což jsou v našem případě „jako osminové“, které se však do čtvrťové nevejdou 2×, ale dokonce 3× 😉 Počítáme je jako „první díl druhý díl…“, tedy přidáme jednoslabičné slovo, tím máme 3 slabiky na dobu a vychází to. Zkoušejte kombinovat v levé čtvrťové a v pravé trioly a naopak.
- Vytiskněte prosím první cvičení z 40 cvičení.pdf (jedna strana A4), zaměříme se na rychlost hry, příště, takže ať má Matěj studijní materiál.
Děkuji, přeji krásný den. Příště se uvidíme opět ve středu 17. 2. 2016 ve 14.00 na vaší adrese.
Hodina 9. 2. 2016
Dobrý den,
na naší první společné hodině jsme se věnovali následujícím věcem:
- Czerny „50 cvičení“, pokusili jsme se rytmicky rozebrat cvičení 2 a 3, soubor ke stažení: 50 cvičení.pdf
- Zopakujte si (klidně klepáním rukama do stolu, paličkami, čímkoliv, dokud nemáte na co hrát) tato dvě cvičení takto rytmicky.
- Rozečtěte si (analyzujte), jaké tóny tam jsou – jak v pravé, tak v levé ruce. Pokuste se je zvlášť zahrát a pak spojit dohromady (obě cvičení)
- Dejte pozor na rytmus, počítejte si nahlas (první druhá třetí čtvrtá), musí vám to vycházet.
- Czerny „40 cvičení na zběhlost“, ke stažení a tisku: 40 cvičení na zběhlost.pdf
- prozkoumali jsme 1. cvičení 1. takt
- hrajte si zvlášť i dohromady, není cílem (alespoň pro zatím) to hrát pekelně rychle, zatím stačí pouze velmi pomalu, ale pořádně přesně. Jde o přesnost jak rytmickou (tedy bez záseků), tak tónovou (bez „přešlapů“). Hrajte tak rychle, jak vám to půjde co nejrychleji, ale aby to bylo přesné. Výsledek tedy může být vlastně pomalý, žádný strach 🙂
- Prozkoumejte dále i další takty, zkuste analyzovat tóny v houslovém klíči a porovnat s tóny v basovém klíči, to je ten pro levou ruku ve tvaru „ucha s dvojtečkou“ 😉 Uvidíte, že je to vlastně docela přímočaré. Zatím se z hlavy ale naučte co nejvíce tónů právě pouze v pravé ruce v houslovém klíči, levou prostě hrajte to stejné co pravou (ale o oktávu níže), ať můžete zkoušet už dohromady. Na basový klíč se společně podíváme příště.
- Podívali jsme se na základy rytmu:
- Nota celá (4 doby), půlová (2 doby), čtvrťová (1 doba) a osminová (1÷2 doby)
- Měla byste už je poznat z notového textu.
- Tóny v houslovém klíči
- Pokuste se zapamatovat všechny či co nejvíce (třeba metodou „záchytných bodů“) tónů od C1 (to je ten s pomocnou linkou dole) do G2 (to je ten, který leží nad horní linkou).
- Ideální metoda je to zkoušet, prostě třeba na internetu existují „zkušební aplikace“, které vás z toho zkouší, případně nějaký „note learner“ bude určitě i jako aplikace do mobilu 😉
Takže bezva, budu se těšit opět příští pondělí, případně úterý, výchozí ale pondělí 15. 2. 2016 kolem 19.00. Kdyby cokoliv, dejte prosím vědět 🙂 Krásný den.