Hodina 8. 2. 2017
Dobrý den,
- A7
- Jako „A“, akorát místo „E“ hrajte „G“, prstoklad v levé 5−2−1.
- transpozice
- musíte znát originál a cílovou tóninu
- Písničky
- Kočka
- Fis
- Zkusme též s přiznávkovým doprovodem polkovým.
- Fis
- Cib, cib
- přiznávkový doprovod polkový
- basový tón zvlášť, poté přiznávka na 2. dobu.
- přiznávkový doprovod polkový
- Prší prší
- prsotklady
- s akordy
- pak s polkovým doprovoedm
- Vrabec
- prstoklad je jednoduchý
- doprovodíme akordy, zatím neřešte přiznávkové doprovody, případně osminové přiznávkové valčíkové doprovod.
- Kočka
Příště se uvidíme 22. 2. 2017
Hodina 7. 2. 2017
Dobrý den a ahoj,
- Diktát: http://pravopisne.cz/2014/12/mix-pravopisnych-jevu-15/
- Pádové otázky! Jako to je fakt třeba vědět 🙂
- „zdravý spánek“ jako „mladý spánek“
- „byli zasmuilí“ – shoda přísudku s podmětem
- Různé kvízy na s/z
- Dikát: http://pravopisne.cz/2013/04/diktat-pro-7-a-8-rocnik-o-sportu-42/
- Hlavně „mladých“ u přídavných jmen, tohle už se začalo docela samo dělat, i když ne přímo při psaní, spíše až při pozdějších opravách. Velký problém nevidím ani tak v tom, že by málo četl, ale hlavně V. málo píše, je jedno co, klidně nějaký deník, ať si píše blog, cokoliv. Je třeba si na češtinu zvyknout, co se tam všechno děje a pak časem přijde i to „proč“, to je celé 🙂
Hodina 7. 2. 2017
Ahoj,
- Rozehrání a uvolnění
- Oktávy zápěstím
- Cerny 50⁄4
- Správně rytmus v pravé ruce
- Počítání na 4 doby
Takže za 14 dní 😉 😉
Hodina 7. 2. 2017
Dobrý den,
- Výška 71−−72 cm
- Rozehrání
- kvinty a oktávy zápěstím.
- začněte tím, že uvolníte ruku a necháte ji „skoro spadnout“ a až bude ruka uvolněně ležet na klávesách, poté zvednout zápěstí a rovnou úhoz (nezdržujte se nahoře).
- Sousední tóny hezké, rozložený 5hlasý septakord C7
- Tóny C‑E-G-B‑C (v obou rukou), všechny prsty se použijí (žádný se nemůže přeskočit)
- Hrají se v levé odzhora a v pravé odspodu růžné kombinace sousedních tónů
- Pořád platí to, co v tutom cvičení normálně – tedy že tóny jsou z výšky, zápěstí je uvolněné.
- Mozart
- Dekomponování 4. taktu
- Další 4 takty – běhy, správně natrefit levou, kam patří rytmicky, prstoklady v pravé, v pravé také rozlišení osminových a šestnáctinových (aby to vyšlo do rytmu)
- Bach
- Rozečíst až do konce, případně poslední 3 takty nechme na příště, ale není tam žádná zrada, jen „je to jiné“.
Příště příště 17.00.
hdoina 7. 2. 2017
Ahoj,
- Uvolnění
- Oktávy
- Vrhání tónů v pravé i levé – rozložený 5hlasý C7
- Menuet
- Čtvrťový dotáhnout
- dynmaika
- frázování – konzistentně a příjmně.
- přípravy na další části (výrazový) a na závěr, není třeba úplně moc, aby to nebylo patetické, jinak je to fajn.
- Bach I
- levou pouštěj až těsně před koncem
- prsty v levé je třeba připravit takt dopředu
- dynamiku
- případně na půlpedál
- levou pouštěj až těsně před koncem
- Bach II
- Chopin – Op 34, no 2
- na www.imslp.org určitě bude 🙂
Příště zsse defaultně.
Hodina 7. 2. 2017
Dobrý den a ahoj,
- Rozehrávání
- zápěstí – co nejméně „cestování“ nahoru a dolů, je to vlastně „hod“ akordem 😉
- hezké tóny – naprosto bezva, tuhle rozehrávku si prosím opakujte, klidně i dohromady. Cílem je, aby to prostě „hezky znělo“ (byť jsou to pouze základní tóny)
- Vrhání tónů (levou rukou!)
- jedná se v levé ruce o rozehraný 5hlasý akord C7, tedy konkrétně tóny (odspodu) C‑E-G-B‑C
- Nejprve podržíme nejvrchnější tón C palcem. Ten budeme držet celou dobu.
- 2. prstem budeme vrhat tón B
- 3. prstem tón G
- 4. prestmě ton E
- 5. prstem tón C (dole)
- Není to o tom, že uděláme:
- namíření
- položení
- zahrání
- vrácení
- ale jen o tom, že:
- namíření
- zahrání
- vrácení
- Není tam mezipřistání 😉 😉 Spodní céčko (oktáva) je ještě „dost daleko“, ale bezpečně umí přistát na „déčku“, tak klidně hrajte déčko 😉
- Rytmicko-hezké tóny
- akord je stejný jako v cvičení výše
- počítání na díly – prvnídíl druhýdíl třetídíl čtvtrtýdíl (počítání nahlas!)
- začne se 4 tóny „čtvrťové“, tedy na celé trvání třeba prvnídíl. Poté je na každou čtvrťovou zahrátá triola, tedy skupina 3 osminových, která je dlouhá dohroamdy jako 1 čtvrťová. Píše se jako skupina tří osminových a nad trámeček se napíše v kurzívě trojka. Počítá se právě jako „prvnídíl“ (3 slabiky)
- Celé tyto skupiny se zopakují 2×, jednou forte a jednou piano, tedy celý program pro dané 2 tóny je následující:
- čtvrťové 4× forte
- trioly 4× (12 tónů) forte
- čtvrťové 4× piano
- trioly 4× (12 tónů) piano
- Pak se přejde na další skupinu tónů, skupiny jsou:
- C‑B (zezhora)
- G‑E (zezhora)
- C‑E nebo D‑E (zespodu)
- G‑B (zespodu)
- Toto cvičení naprosto úžasně rozehraje ruku, připraví na „forte“ i „piano“ a není to moc těžké na přemýšlení, prostě „to jde samo“, jen se neztratit, kde zrovna jste 😉 😉 Vše dělejte s počítáním nahlas.
- To stejné se dá udělat i v pravé, ale prostě opačně – tedy:
- Palec drží spodní C
- 2. hraje E
- 3. hraje G
- 4. hraje B
- 5. hraje horní C
- Harry
- Arpeggia do hlavy, fakt vědět, co tam je, to je celé 😉
- Takty 12 a 13 pořád dokola a přesně, ono to moc jinak do hlavy narvat nejde, no 🙂
- nastavte si odpočítávací měřič (vajíčko) na 5 minut a jeďte pořád dokola 🙂
- pak zkuste podpořit pedálem (celé arrpeggio)
- Tímto způsobem i další arpeggio 😉 😉 Jinak paráda 😉 😉
- Koulelo
- S levou, akordy, kompletně 😉
- Pedál – podobně jako v HP, použijeme na slepení – pustit (čistit) až v momentě, co se zahraje další akord (tím dojde ke slepení)
Příště zasetedy normálně 🙂 R.
Hodina 6. 2. 2017
Ahoj 😉
Uvolňování
V oktávách
Pořád je třeba uvolňovat zápěstí, dále na tom pracujte, viz minule.
Hezké tóny
Prolamuje se ukazováček v pravé, je třeba (s ostříhaným nehtem) hezky zezhora, volně a bez prolamování. Není kam chvátat, cílem je, aby to bylo přesné a hlavně plynulé! Rychlost není tak důležitá 😉
Hodné štěně
Zpěvník str. 66 (žlutý). Počítání nahlas, rytmus! Doprovodit akordy v levé ruce (C a F).
Hodina 6. 2. 2017
Dobrý den,
Uvolňování
Oktávy nebo kvinty – bezva v kvintách, zkuste dostat do těch oktáv, aby to bylo stejné – uvolněné, pouze zápěstím a tak.
Hezké střídání tónů – klidně při tom něco dělejte, povídejte si, cokoliv. Jsou to dlouhá cvičení, resp. jsou tam třeba 2 tóny, ale ty střídáte třeba 10 minut, takže je třeba při tom něco dělat, jinak se H. unudí k smrti 😀
Vrhání tónů – hodí se později k doprovodu. Začnemě v levé ruce, palcem zahrameme a celou dobu držíme tón c1, ostatními prsty jdeme dolů:
- 1. prstem držíme c1
- 2. prstem vrháme po g
- 3. prstem vrháme po e
- 5. prstem vrháme po c
- 3. prstem vrháme po e
- 2. prstem vrháme po g
Tohle cvičení pořád dokola. V pravé je to obdobné:
- 1. prstem cržíme c2
- 2−3−5 vrháme e2, g2 a c3 🙂
Písničky 😉
Šel tudy
S dudáckou kvintou i s akordy (T/D). Dudáckou kvintu zkusme jako v kvintovém/oktávovém cvičení – 2 rychle za sebou, rychlý odraz 🙂 Pokud se hraje s dudáckou kvintou, není třeba měnit T/D, prostě na každý začátek taktu zahrát dudáckou kvintu 🙂 (zní to trošku jako dudy)
Maličká su
opakování. Též by šlo s dudáckou kvintou (ale ne tolik jako u “šel tudy”, samozřejmě) 😉 Transpozice do F dur – jedno béčko, které se jmenuje “bé” a nahratuje tón “h”, která tedy v písničce vůbec nebude. Béčko přidává k písmeku “es”, tedy z “g” udělá “ges”, z “c” udělá “ces”, akorát z “h” neudělá “hes”, ale “bé”.
Notně narazíme na to, že zahrajeme-li si třeba “ges” a “fis”, jaký je v nich rozdíl? 🙂 Žádný, tedy alespoň na klavíru žádný! V nástrojích, které nemají přesně dané tóny, např. housle, zpěv, ale i flétny, klarinety, kytary, basy – prostě všechny tyhle nástroje, které jsou schopny měnit výšku tónu plynule a “jen tak rovnou”, tam tohle platit nemusí, i když se ze začátku bere, že to tak je. 🙂 Pro zajímavost – pokud bychom vzali třeba houslistovo “fis”, tak bude znít o trošku výše, než houslistovo “ges”, ale tuty rozdíly jsou zatím malicherné.
Pro mamku vysvětlení 😀 Je to jako když vezmete 20 % ze stovky, zbyde vám 80. Ale když přidáte k 80 Korunám 20 %, vyjde jen 96, protože máme nižší základ. A v hudbě to platí podobně – proto houslista při cestě nahoru zvyšuje víc než při cestě dolů, protože půltón je odvozený jako interval z předchozího tónu – no a samozřejmě pokud jde nahoru, tak na stejný tón se dostane z různých výšek (číslic), tedy i ty půltóny budou různě velké 😉 😉
Příště
Příště jste v Krkonoších, tak až potom 🙂 Předpl. do konce února 2017.
Hodina 6. 2. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- v oktávách chromatickou stupnici – pomalu! 🙂 (chromatická je „přes všechny bílý i černý, prostě všechny klávesy za sebou“) 😉
- stupnice – v pravé osminy, v levé čtvrťové, nezapomeňte pravou nahoře 2×, aby to bylo 8 a 8 tónů, jinak vám to nevyjde 😉 Pak rytmiku otočte, pořád nechvátejte 🙂 Udělejte si dost prostor, protože levá pravou bude dohánět, případně to nezapomeňte vyřešit 😉
- Toto cvičení časem v oktávách, to je teď krátkodobý cíl.
- Všechny durové a mollové akordy
- včetně fis a dalších, takže postupně dur/moll všechny:
- c
- cis
- d
- es
- f
- fis
- g
- as
- a
- bé
- h
- včetně fis a dalších, takže postupně dur/moll všechny:
- Siroký hluboký
- v levé ruce doprovod – prstoklad 🙂
- přechod F‑G v doprovodu, třeba nacvičit
- Muzikanti, co děláte
- Rozbor akordů, co tam je.
- Muzikanti, co děláte? (noty ke stažení)
- Meolodie, prstoklad, křížky! (je tam hodně modulací)
- zkuste vymyslet nějaké dobré akordy 🙂
- Nebojte se disonancí, jsou tam prostě „od výroby“ 😉 😉
Příští týden tedy opět normálně lehce po 19.00 🙂
Hodina 6. 2. 2017
Ahoj a dobrý den,
- Jak se na to vůbec hraje, jak se u toho sedí atd.
- sezení – nohy pořd před sebou (úhel v kolenou je větší než 90 °), záda rovně, ale ne strnule, pořád je vše uvolněné a sedíme na židličce jen na kousku, ne na celé (kvůli rovnováze a stabilitě)
- jak daleko – tak „akorát“, tedy poku sáhnu rukou na noty, měl bych mít volný, ale napnutý loket, ten visí volně volů, žané zvedání atd., využíváme ke hraní jen to, „co zrovna hraje“, ostatní svaly odpočívají.
- Uvolnění
- Aby tón zněl hezky, jinak bude nepříjemný.
- uvolnění ruky a předloktí
- na kláveu hrajeme úhozem (ne stiskem), tedy závisí na tom, jak „moc se do toho bouchne“
- loket se nejlépe uvonlí „pádem od hlavy“
- prsty uvolníme tak, že položíme již uvolněnou ruku na klávesy, aby všechny prsty někde ležely (je jedno kde, zatím) a je třeba najít mezní bod, kdy se při zvedání této ruky začnou zvedat ostatní prsty (první ukazováček) a do této výšky se pokus dostat palec vlastními silami (svalem kolem palce)
- až je tuto hotové, potom je ruka tak trochu připravená ke hraní
- Orientace na klávesnici
- c1, c2, c3… níže je c (cé malé), ještě níže je C (tedy cé velké), pod tím je C1 (cé kontra)
- Co hrát
- ze začátku potřebujeme „cvičné skladby“
- 50 cvičení pro začátečníky – stačí vytisknout první 2 strany s notami
- je potřeba vědět tóny, fakt stačí napsat tužkou k těm tónům
- prvních 8 taktů (jak v pravé tak v levé)
- číslice nad notami často naznačují, jakým prstem by se mělo hrát – jednička je palec (na obou rukou), 2 ukažováček atd.
Příště tedy v 15.40, raději.