Hodian 17. 3. 2017
Ahoj,
- Uvolňování
- oktávy, dvojité (pokud se podaří), hezky nahlas a pořádně, není třeba klávesy šetřit, zvládnou to 😀
- Czerny oktávy
- 2. řádek – pořádně půltóny
- levá (akordy)
- 4hlasý C dur, prstoklad 5−4−2−1
- 4hlasý G7, prstoklad 5−3−2−1
- C dur v 1. obratu, tedy 5−3−1
- G dur v základním, tedy 5−3−1
- C5, 5−2−1
- C‑D-A, 4−3−1 (4 kvůli dalšímu akordu, aby se tam dobře dalo dojít)
- A7 – 5−3−2−1
- G dur, 2. obrat, takže D‑G-H, 5−2−1
- D7 – D‑Fis-A‑C, 5−3−2−1
- G dvojhmat
- Pomalu dohromady první 4 takty
- V pravé ruce uvolnit prsty, které zrovna nehrají, protože kdyžř nebudou uvolněné, ruka nebude mít takovou volnost na rozšíření se do oktávy a často udělá jen septimu nebo oktávu, která není přesná.
- Czerny 8 (chromatická)
- Poslední 4 takty doladění a napojení na zbytek
- Sibelius (etuda)
- zatím není třeba, jen do budoucnosti
- Grieg
- opakování
Příště zase v běžný čas, dopl. 2 hodiny, zbývá tedy doplatit tuta hoidna 🙂 Zde na stránkách jsou pak další platební podmínky 🙂
Hodina 17. 3. 2017
Dobrý den,
- Seznamenování s notami, houslový klíč (lepší než já, zase…)
- noty, linky, jejich názvy
- klávesy – podle knížky (viz foto)
- na židličce se moc netočte, spíše je to pohyb v zádech
- výška – tak, aby byl loket více-méně ve výšce kláves
Příště opět v pátek v 13.00.
Hodina 16. 3. 2017
Dobrý den,
- Jemná motorika, kreslení, houslový klíč, notová osnova
Příště se setkáme 22. 3. 2017 ve středu v 11.00. Předplaceno na příští hodinu.
Hodina 16. 3. 2017
Dobrý den,
- Posed a pozice rukou
- sedíme „uprostřed“ mezi klávesami e1 – f1
- uvolnění předloktí a zápěstí a prstů
- při volném zahrání něčeho rukou je předloktí uvolněné a podepřeno klávesnicí
- zápěstí hraje „nahoru a dolů“, přičemž předloktí se pokud možno nezvedá.
- pro uvolnění prstů – střídejme dva sousední tóny a přehánějte pohyb nahoru, aby si ostatní prsty zvykly, že se na zrovna hrající prosty neváží.
- Čtení notového zápisu
- Žlutý sešit, str. 9 – Maličká su.
- tónika a dominanta (v 1. obratu)
- Teorie harmonie
- Tónika, dominanta subdominanta.
- Czerny 50⁄2
- legato, cvičení
- Menuet
- Prvních 8 taktů
- nejdříve levou (zvlášť), pak pravou
- melodické ozdoby – horní a dolní
- ze začátku je ignorujte.
- zkuste v melodii (pravá ruka), ať to není jen řada tónů, ale ať to má výraz.
- Prvních 8 taktů
- Basový klíč
- ideální cvičení první 2 takty z 1. cvičení z Czerny 40⁄1
Příště jsme domluveni na úterý 21. 3. 2017 v 11.00. Předpl. do 15. 4. 2017
Hodina 16. 3. 2017
Nemoc. Příště čtvrtek 23. 3. 2017 opět ve 14.20.
- Pokračuj v rozlouskávání basového klíče, velmi by měly pomoci první dva takty z prvního cvičení (v tomto odkaze).
- Cvič uvolňovací cvičení, zápěstí, prsty.
- Czerny 50⁄1
- opakuj prvních 8 taktů, nechoď zbytečně dál (cvičení pak dál už nic moc nepřináší)
- Czerny 50⁄2
- zkus rozečíst první 4 takty a vyzkoušej si je zahrát – nejdříve levou, pak pravou rukou.
Příště čtvrtek 23. 3. 2017 opět ve 14.20.
Hodina 15. 3. 2017
Dobrý den,
- Hrajte mi tu mou
- pomaleji a volněji ruce
- v pravé více melodie, ať není přehlušena levou
- pravá ukazováček uvolnit při hraní malíčkem v pravé ruce.
- V zahrade
- valčíkový doprovod
- v první kadenci v pravé ruce nějaká parazitní melodie, ať tam není 🙂
- Pokuste se v pravé ruce více vázat melodii (legato)
- Sedí liška pod dubem
- polkový doprovod (hm-ca)
- To je zlaté
- levá jde trošku napřed, co nejspolečněji
- v druhé části rychlé střídání dominanta
- osminová polka 🙂
- velmi pomalinku 😉
- V levé stabilní prstoklad T/D na 5−3−1 v obou. Je třeba dodržovat stejný (zatím), aby si ruka zvykla na to, že to tak je a až poté s tím můžeme hýbat, až se ruka uvolní 😀
- Berte si to po částech, tedy že nehrajte to pořád dokola celé, ale třeba jen 2 takty, pak další dva takty a ty pořád dokola, ať se usazují.
- Obecně k pravé a levé ruce
- v levé v polkovém i valčíkovém doprovodu dodržuje stejný prstoklad na tóniku i dominantu, ať si prsty zvykají být velde sebe tak, jak mají být a nemjusíte se vlastně učit 4 různé kombinace prstů×akordů 🙂
Příště ve středu v 18.00;)
Hodina 15. 3. 2017
Dobrý den,
- Běžela ovečka
- rytmus 🙂
- Vyletěl holoubek
- Předělání z D dur z knížky do D dur na papíře se zjednodušeným doprovodem.
- 2. řádek – všechny jsou stejné 😉 😉
- Pozor na rytmus v 2. řádce, k tomu se tam přidává hodně T/D 😉
Hodina 15. 3. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- oktávy volně zápěstím.
- vrhání – palec je pořád zaseklý a vrhejte maximálně o jednu oktávu, ale po každém vrhu se vraťte zpět.
- Czerny 50⁄3
- Poslední 2 takty před repeticí, správně držet, co se držet má, předposlední takt v pravé správně tóny v dvojhmatech, v levé neuchvátejte půlovou, trvá přes dvě čtvrťové v pravé.
- Rozečtěte si podobným způsobem další 4 takty (pář poslední 4 takty jsou stejné jako první, takže ty moc se učit nemusíte) a pak to akorát celé spoujíme dohromady v jednom tempu.
- Czerny 50⁄2
- Oki 😉 Odloženo 😉
- Sibelius
- 2. takt – je tam skok na „h“, pozor na to
- Levou kopírujte pedál (viz značky Ped * )
- Rozečtěte si pravou takty 5−−8 😉 (pak se to znovu více méně opakuje)
Příští týden tedy opět v 16.00.
Hodina 8. 3. 2017
Mozart
Běhy – levá je třeba pouštět na místa, kde se pouští (jsou pomlky)
Začátek – pravá rytmus
4. takt – pořádně rytmus
První 4 takty dohromady plynlule. Cvič si po dvou taktech, dokud se nepovedou první dva na 100 %, nemá smysl chodit dál! Pak další 2 takty, platí to stejné. No a nakonec tuty takty spojíme za sebe. A celé připojíme k dalším taktům s “běhy” 🙂 Fakt hodně intenzivně, dokud tam budou špatné tóny, nehraj dále 🙂
Počítání nahlas a přesně! (na doby) “prv-ní-do-ba dru-há-do-ba atd.” 🙂
Bach
Opakování, 1. stránka z hlavy 🙂 Co nejjednotnější tempo, příprava na další takty, během taktu už čteme další takt, abycohm věděli, jak budeme pokračovat a neřešili jsme to až přímo na místě těsně před tím, než se daná kombinace zahraje 🙂
Na závěr trošku příprava závěru, aby to nebylo “…. tatatatatatattá.”, spíš “tata ta… ta… ta. ta……. tááááá”.
Hodina 8. 3. 2017
Bach
2. strana… chce to nějaký posun, viz minule a předminule. Nahlas a pořádně, je třeba rozečíst pořádně tóny v levé, klidně psát tužkou. Když to zní divně, je to nejspíš špatně (základní kontrola), kde jsou které noty v basovém klíči!
- první linka – G
- první mezera – A
- 2. linka – H
- 2. mezera – c
- 3. linka – d
- 3. mezera – e
- 4. linka – f
- 4. mezera – g
- 5. linka – a
- Nad 5. linkou – h
- 1. pomocná linka nahoře – c1
Pořádně čtěte noty!
Poslední 3 takty (ca-lan-do) jsou stejný princip – v levé jsou dva hlasy a v pravé se postupně zahraje skoro všechno.
Heritage
Ať z toho více leze ta pravá (melodie)
4 béčka (i v levé, ano) 😀
Celý první řádek, prstoklady. 2. řádek je velmi podobný 1. řádku, akorát je na začátku akord, v levé je tam o dvojhmat navíc a v posledním taktu je širší ten “divný” akord a v levé není přidání “efka”
Podívej tedy i na 2. řádk, ať máme už 2 řádky.