Dobrý večer,
- Uvolnění
- Kvinty (rozsahy c – g v jedné ruce)
- z výšky, volně zápěstí, nebojte se přehnat trošku výšku, ze začátku, jde o procvičení rozsahu svalů & kloubů.
- Kvinty (rozsahy c – g v jedné ruce)
- Takty
- Oblast, do které se vejde nějaké množství not. Taktové označení je defakto zlomek, horní čitatel ukazuje na množství věcí a jmenovatel na věci samotné – tedy 2⁄4 znamená dvě čtvrťové etc.
- Maličká su, žlutý sešit str. 9
- Pomalu 🙂
- Prstoklad – 1−−5 na c – g
- V levé zkuste akordový doprovod – tedy hrát dlouhé akordy ke znějící melodii.
- Zkuste to naladit tak, aby melodie nebyla akordem požraná.
- Akordy a harmonie
- Tónina – skupina tónů, které můžu využívat.
- Stupnice – seřazená a zahraná tónina od nejnižšího do nejvyššího tónu
- Používáme (běžně) 7tónové stupnice (diatonické heptatonické), velmi zřídka používáme např. 5tónové (čínské stupnice), více se toho v tzv. západní hudbě nepoužívá (na 99 %)
- Akord – souzvuk alespoň 3 různých tónů (přesněji vzdálených ob tón, tedy o tercii) – poznáme to tak, že písmenka, která jdou běžně za sebou jsou ob jedno. C‑E-G, D‑F-A, etc…
- Každý tón akordu má v akordu nějakou funkci, spodní tón (pouze pokud je akord v tomto základním tvaru!) udává jméno akordu, tedy akord C dur má tvar C‑E-G.
- Harmonické funkce – každý stupeň ze stupnice (1, 2, 3… 7) má nějakou harmonickou funkci, 1. stupeň je „domácí“, 5. stupeň je „cestovní“. (Tónika a dominanta).
- Od těchto stupňů samozřejmě můžeme vyrobit akordy; těm zkráceně taktéž říkáme tónika a dominanta, byť jsou to akord v tónice c dur (tl).
- Hlavním cílem je určit kdy k melodii použít to či ono (či další funkce).4
- Czerny 481⁄2
- Zkuste první řádek zvlášť, případně s akordy (uvidíte, že to jsou klasické T/D)
- V této skladbě se pak na něco specifického zaměříme.
Příští pondělí k večeru platí.