Dobrý den,
- Uvol%nování
- Oktávy volně zápěstím, střídání hezkých tónů (viz minle).
- Překlady a podklady palce.
- Cílem je co nejméně otáček dlaň a na uvolněném palce přehodit zbylé prsty, např. tóny E‑C-A‑C, kde „C“ bude palec (akord a moll).
- Harmonie
- Akord – složen z tercíí
- Sus – utlumení tónorodového tonu, to je ten, kteý určuje dur/moll, tedy u C dur je to E. Zbyde tedy C‑G.
- Často se kombinuje s 2. a 4. stupněm, tedy Csus4 bude C‑F-G.
- Dim – z anglického „dimminish“ – zmenšit. Akord Cdim7 vytvoříme takto:
- Vezmeme 3 tercie nad sebou. Tedy: C‑E-G‑H (tento souzvuk se jmenuje Cmaj7)
- Uděláme z něho „moll“, tedy alternujeme 2. tón, tedy bude: C‑Eb-G‑H.
- Zmenšíme kvintu v akordu, tedy C‑G uděláme jako C‑Gb, vznikne nám tedy C‑Eb-Gb‑H.
- Dvojzmenšíme H tak, abycho mse dostali na klávesu „a“, která ale není „a“, ale dvojzmenšené „H“, tedy „heses“. Tím máme C‑Eb-Gb-Hbb => protože je dvojzmenšený a zmenšený, říkáme mu „dimminished“ => „dim“.
- Dim akord má svoje místo v harmonii, stejně jako Tónika-dominanta má chuť vrátit se do tóniky (zpátky domů), akord T, Tdim má chuť vrátit se zpět do tóniky, takže T, Tdim, T. Ale také může mít chuť být vyveden do dominanty, takže T, Tdim, D – a už tam zůstat. K tutomu účelu (a samozřejmě i dalším) se právě tyto zvláštní akordy používají. Mají silnou disonanci (nelibozvučnost), takže nejsou moc „hezké“ a dlouho se na nich nedrží tóny a harmonie, používají se hlavně k přechodům.
- Cmmaj7 (nebo Cm-maj7).
- Doporučuji stránku www.randomchord.com, na které se můžete hodně proctičit. Ale bacha! Anglické značení, takže tón „H“ je označen jako „B“.
- Add – z angličtiny jako přidat. Takže jen přidáme. Např. Cadd2 je C‑D-E‑G.
- +/- – zvětšení a zmenšení, např. C5+ je C‑E-G#.
- Grieg Arietta
- Cvičení s pedálem
- Nejdříve ruce, pak přidáme pedál (ale hned), protože nejdříve musíme čistě slyšet, co ruce dělají a jestli to dělají správně. Až ruce Ok => přidáme pedál a pomůžeme výrazu. Pedál neslouží jako „náhrada za něco, co ruce nedají.“ (nedomáčklé tóny apod.)
- Sibelius
- opak, dáme na vedlejší kolej.
- Mozart – Rondo alla turca
Příště se opět uvidíme ve středu opět v 19.00.