Hodina 30. 12. 2016
Dobrý den,
- Bach (I)
- Bach – alespoň do vyznačných míst, opak, ať je to plynulý 😉
- Mozart
- Ke stažení (PDF)
Příště v úterý v defaultní hodinu 😉
Hodina 30. 12. 2016
Dobrý den,
- nyní dnes, zítra a v neděli v 16.00 (jen připomenutí)
- posed trošku dál od klavíru, aby se tam vešly ruce (levá nahoru a pravá dolů)
- klepající se ruce – zkuste si večer jednoduché cvičení na zápěstí, pokud nepůjde, netlačte přes koleno (přes zápěstí)
- pokud vás zatím bolí ruce, ze začátku si hrajte bez „ruce nezávislé“, prostě pouze T/D akordově.
- Maličká su
- Trénink zvedání (uvolňování nezávislosti) levé ruky
- Skákal
- viz Maličká su
- Husy
- Ovčáci
- Cib cib
- Posvícení
Hodina 28. 12. 2016
Dobrý den,
- Grieg (noty minule)
- První fráze dohromady
- levá uvolněná, viz cviky minule
- přepínání mezi „dvěma stavy“, oba jsou uvolněné
- Czerny 125⁄1 a 125⁄2
- První dvě etudy (většinou jsou psány po dvou – jednou se zaměřením na pravou a pak se zaměřením na levou ruku)
- 125 pasážových cvičení ke stažení (odkaz)
- Začněte hodně pomalu a hodně nahlas, tóny důsledně, nepředržujte je mezi sebou, vždy jeden skončí, aby další začal 🙂
- Platí to samé pro cvičení 1 i 2, jsou stejná, jen melodická linka je jednou v pravé a jednou v levé ruce.
- Doprovod písniček obouručně
- základní model – levá basuje (oktávy nebo tón) a pravá dohrává akord
- DÚ
- první dvě fráze, jejich rozdíl (v pravé je tam více tónů, jinak je to stejné)
- dohromady
- zvlášť pravou a levou část poté (dvojhmaty)
Příště 2. 1. normálně 🙂
Hodina 23. 12. 2016
Dobrý den,
- Uvolňování
- Oktávy
- Pokračujte si v uvolnění, vypadá to na dobré cestě, ještě tomu chvilku dejte 😉
- Pokud se vám do ruky nevejdou oktávy, hrajte třeba kvinty, na oktávy se dostanteme postupně tím, jak se ruka bude uvolňovat.
- uvolnění palce
- ostatní prsty už začínájí být uvolněné, v levé ruce uvolněnější než v pravé, ale to přijde, nechvátejte s tóny, hrajte je klidně pomalu (jeden za 2 vteřiny klidně), ale ať se mezi tím uvolňují ostatní prsty
- palcem kolem ukazováčku
- Když se podíváte na ostatní „spící“ prsty, tak pokud pod nimi hrajete, když jsou uvolněné, krásně jdou dolů s klávesou a klávesa sama je vytáhne nahoru (má dost síly na to)
- vrhání
- držíme c a vrháme dolů g a e 1., 3. a 4. prstem, pokud vrháme oktávu, ruka je zatím hodně neuvolněná
- v pravé ruce 1., 2., 3. 5. prst (oktáva), jinak se v obou rukách jedná o akord C dur ve 4hlasu
- Oktávy
- Menuet
- Cvičení zvlášť
- pravá – více vzdušnosti (máte to celé slepené)
- levá
- půlová je na 2 doby, půlová s tečkou je na 3 doby (celý takt)
- hra dohromady (prvních 8 taktů)
- hlavně synchronizace – co jde s čím, jinak je to velmi fajn 😉
- hrajte si pomalu, když nasadíte tempo, jedna či druhá ruka něco zapomene, takže pomalu tak, aby tam bylo všechno a správně. Až to bude v pořádku, až pak zrychlujte.
- vidíte, které části jdou lépe a které hůře – při cvičení se věnujte vždy nejdříve tomu, co nejde, až se vám udělá trošku progres, potom se klidně věnujte zbytku, ať ho nezapomenete 😉 Ale základní práce tkví v opravách toho, co nejde.
- Cvičení zvlášť
- Hudební období
- Baroko 😉
Příště až v lednu (možná až 2. týden, dejte vědět mailem, prosím, děkuji) 😉
Hodina 21. 12. 2016
Dobrý den,
- Uvolnění rukou
- Oktávové cvičení
- oktáva – interval (vzdálenost mezi tóny), písmenkově stejný tón, mění se výška, tedy např. z c1 do c2.
- cílem je odstranit tenzi v zápěstí a v karpálu
- Uvolnění palce a dalších prstů
- cílem je postupnými kroky se dostat ke cvičení s palcem, který hraje tóny pod dlaní a ostatní prsty jsou uvolněny tak, že „hrají samy“ (spadávají), když palec zahraje jejich klávesu
- pohyb zápěstí, kolem palce skákají prsty 2 a 3
- Oktávové cvičení
- Beethoven
- jen pravou prvních 5 melodických taktů, napojit na sebe, tedy do taktu č. 9
- Levou zvlášť
- Přidejte pedál, na každou změnu harmonie čistíme pedál
- skladba, byť jsou tam vnitřky po třech, je na čtyři – tedy každá trojice vnitřků je v taktu 4×, občas uděláte jen 3× 😉
- Menuet
- méně chcípáků, více hezký tónů
- pomalu
- jednotné tempo (POMALÉ) v prvních osmi taktech, především v taktu č. 8. zpomalíte basovou linku
- přesně levou, kde má být to, co má být, prstoklad v levé i pravé, jinak tam nebudou vycházet řady
Příští týden ve středu, jestli by se hodilo klidně i dříve, to ještě upřesním.
Hodina 21. 12. 2016
Dobrý den,
- Rozlišení osnovy, linek a řádku
- Taktová čára – odděluje takty.
- Takt
- oblast (časová)
- rozděluje nám skladbu na celky
- uvnitř se musí nacházet takové noty, aby se do taktu nějak vměstnaly.
- Počítání na slabiky
- Přirozená čísla, řadové číslovky
- do kolika – horní číslo v „taktu“ (zlomku)
- 2 – do dvou
- čeho – spodní číslo v taktu (zlomku)
- 4 – čtvrťových
- 8 – osminových
- 2 – půlových
- jak se to počítá
- po slabikách řadových číslovek (mají tu výhodu, že až do 8 mají vždy dvě slabiky)
- prv-ní-dru-há-tře-tí… etc.
- např.
- 2⁄4 takt, takže jedna čtvrťová bude „prv-ní“, druhá čtvrťová bude „dru-há“, tedy osminové budou „prv“ a „ní“ a „dru“ a „há“.
- počítáme nejdříve nahlas, až poté vnitřně, číslovky (slabiky) skoro vyrážíme
- Maličká su
- Knížka strana 9, (odkaz na shop, ale zajděte tam osobně)
- Melodie
- Doprovd v tónině C dur
- ze začátku akordy na každou první, tzn. vždy když je nový takt a akord bude znít celý takt.
- Hlavní harmonické funkce
- 1. stupeň – Tónika ©
- „domácí meta“, vstupní výchozí tón, pokud začnete v „G“, potom tónika bude „G“ a ostatní harmonické funkce budou podle toho – tedy dominanta bude „D“ a subdominta bude „C“
- 5. stupeň – Dominanta (G)
- „rozbíjí tóniku“, rozšiřuje harmonii a dá se skoro všude použít tam, kde hned nefunguje tónika.
- „přibližovací funkce“ – tzn. pokud se někde pohybuje (mimo tóniku), přes dominantu se snadno vrátím.
- 4. stupeň – Subdominanta (F)
- „Oddalovací“ (ale můžete zpět na dominantu, páč ta je sama vracecí) a zase dá se použít v lidovkách tam, kde nefunguje ani tónika a ani dominanta.
- 1. stupeň – Tónika ©
Příště se uvidíme po novém roce ve středu ráno 😀
Hodina 20. 12. 2016
Dobrý den,
- Bach (II)
- Přesně „es“
- prstoklad 🙂
- cíl – 4 takty, plynule navázat na sebe, velmi pomalu, není kam chvátat 😉
- Písničky
- Bude zima (noty ke stažení)
- Pravou, noty!
- Levou jen tóny, kde je napsána harmonie
- více legato, není to úplně „slepičí“ 😉
- doprovod jednoduchými akordy (nejdířve bez a pak s obraty)
- Gm – G moll, musí mít „b“, protože jsme v „F duru“ a ten má jedno „b“ 😉
- Přidávání obratů, C v sextakordu, jinak všechno kvintakordy.
- Bude zima (noty ke stažení)
Klasicky další hodina 3. 1. 2017 v 18.00, nicméně příští týden (mezi svátky) budu mít volnější režim kdyby cokoliv, stačí napsat a domluvíme se a můžete přijít 😉
Hodina 20. 12. 2016
Dobrý den,
- Hraní
- Nezapomínejte na uvolněné prsty a ruku, žádná „jablíčka“, 3. a 2. prst jsou od sebe necelý cm délkou, takže proč by měly být 4 cm od sebe na klávesnici? 😀
- Dvojhmaty
- současně jsou zde často dvojhlasy
- začněme hraním tericí (přeskočíme jeden prst, tedy např. (1)C‑E, (2)D‑F nebo (3)E‑G) a hrajme kombinaci nejdříve:
- 1−2−3−2−1 (dokola)
- 1−3−2−3
- poté se posuneme do „širších“ běhů, pořád v terciích, ale budeme muset překládat a podkládat.
- střídají se 1 – 3 a 2 – 4, zkuste intuitivně, co půjde nadložit a co podložit (opačně to prostě nejde)
- Já do lesa
- Prstoklad, na opakujících se tónech snadno vystřídáte prsty
- Tedy na první tón zahrajete prstem, který „tam vyjde“ a na druhý prstem, který „tam chcete“.
- T/D je jasné.
- Co to zvoní
- pentatonika (5tónová stupnice, která nemá půltóny, např. C‑D-E-G‑A (a další))
- prstoklad – využíváte jen tóny z pentatoniky, takže C‑D-E-G‑A – prstoklad 1−2−3−4−5 a máte vyřešeno 😉
- G7 – na zvážení, můžete a nemusíte, je to jedno (zhruba)
- přiznávkový doprovod (polkový a na konci akordový)
- Já jsem kovaříček
- Na začátku bych nedělal G7, ale jen G, ale v osminách určitě G7, ale ve své podstatě to nemusíte až tak řešit, podle mě vás za tohle nikdo popotahovat nebude.
- Holka
- E – H, jiný rozsah tam v pravé není, takže prsty 1−−5 a máte klid 🙂
- subdominanta, pozor na prolomený ukazováček 🙂
- Kytka
- Prstoklad výchozí D – A (1−−5)
- Doprovod přiznávkový p/v (podle části, kde se nacházíte)
- Žezulička
- prstoklad – vyměnit 5 – 4 a pak hned, jak je možné, zase 4 – 5 a jste ve „výchozím“ stavu C‑G (1−5)
- dominanta – volně prsty, které zrovna nehrají (režim spánku, jinak se probouzí pouze tehdy, když jsou potřeba)
- „kuku“ část – tóny non-legato, spíše kratší, ne staccato, tak, aby to znělo, jako když někdo zpívá „ku ku“
- závěrečné „kuku“– celá kukací část je spíše dovětek, asi bych úplně nestřídal T/D/T na konci, kadence je ukončena na prvním řádku už. Na druhém se můžete vyblbnout, vymyslet si cokoliv v doprovodu.
- Mravenci
- Dost na prstoklad, existuje vícero řešení, ale žádné nemá „cis“ palcem, využijte přehmatu 2. prstem na cis
- dvojhmaty – pokud by bylo moc pekelné, hrajte pouze horní tóny
Pokusme se emailově domluvit na týdnu mezi svátky.
Hodina 19. 12. 2016
Dobrý den,
- Nothing compares
- Není to dis, ale „es“, protože tam k tomu máte „B“ 😉 😉 😉
- Jak ruku na klavíru
- Oktáva (čistá, bez dalších tonů)
- využíváte toho, že ruka „vlastně padá sama“
- Určitě to není to, že něco držíte, prsty jsou totálně uvolněné
- Hezké tóny, aby byly znělé
- položíme ruku na klávesnici volně a bude jen jedním prstem hrát nějaký tón
- uvolnění prstů, prsty volně položíte na klávesnici a druhou ruku, v dalším levelu vlastním palcem, hrajete tóny pod (či nad) těmito prsty a pokud jsou prsty dobře uvolněné, samy půjdou (gravitací) dolů, klávesa má sama dost síly při návratu prst zvednout.
- Cvičení na sílu a protažení
- 5hlasý septakord, např. C7 jako C‑E-G-B‑C, prstoklad 5−4−3−2−1 (jinak to nejde, 5 tónů)
- Střídáme dvojice tónů: 53−42−31−42 – a znovu 😉
- V pravé je to 1−2−3−4−5 a kombinace stejné či zrcadlové (totéž v levé), ideálně dohromady v jednotném tempu
- Až půjde, můžete přidat artikulace, legato, staccato, akcenty
- Oktáva (čistá, bez dalších tonů)
- Akordy
- Jak zní 😉 😉
- Improvizace
- Napíšete si třeba: T‑D-T-D-S-D‑T, pak můžete rozšířit o molové (píší se malými)
- T‑D-S‑D t‑d-s‑d D‑S-D‑T (dost překombinované)
- Můžete si s tím dělat leccos – a pak vám nastoupí pravidla, ale pokud chcete hrát pop nebo rock, tak můžete ZLEHKA na ta pravidla kašlat.
- Napíšete si třeba: T‑D-T-D-S-D‑T, pak můžete rozšířit o molové (píší se malými)
Příště bu´d po NR, případně mi dáte vědět „mezi svátky“.
Hodina 19. 12. 2016
Dobrý den,
- paralelní tóny – např. C dur a A moll – mají stejné předznamenání (stejný počet # a b) 😉
- Blind hraní – Grieg, 2
- basový klíč – záchytné body – F klíč má bublinu na „f“
- O 2 oktávy níž a o 2 tóny nahoru, tedy „v houslovém f1“ je „v basovém A“ 🙂
- Dohromady první frázi, včetně pedálu (případně ten zase tady)
- pomalu 🙂
- přírazy – nenápadný lehký tón před hlavním tónem, naznačený malou notičkou s přeškrtlou nožičkou
- odkaz na stažení – jedná se o skladbu 2.
- basový klíč – záchytné body – F klíč má bublinu na „f“