Hodina 25. 7. 2017
Ahoj,
- Uvolňování
- Zápěstí atd. 🙂
- Chopin – Preludium
- Občas vlnění (výrazové), jinak není skoro co 🙂
- Adagio
- Zvýrazňovaání melodie, ke konci 3. řádku na 2. straně nezbrkle, bude závěr, tak ať to do něho se postupně připravuje 🙂
- Bach III
- 2. část (modulace) – osminové trošku jistěji, aby nebyly „odfláklé“ (jiné slovo mě nenapadá)
- Klidně více nahlas, přitom ruce stejnoměrně, aby nebušila tolik jen levá 🙂
- 2. část (modulace) – osminové trošku jistěji, aby nebyly „odfláklé“ (jiné slovo mě nenapadá)
- Beethoven
- 2. strana, takty 19−−22, občas mi přišly uchvátané tóny (hlavní melodické)
- Takt 37 – na melodii si trošku víc počkej (vnitřní)
- Sibelius
Hodina 24. 7. 2017
Dobrý den,
- Game of Thrones
- 4ručně 😀
- Mohykán
Hodina 24. 7. 2017
Ahoj,
- Uvolnění rukou
- V levé ruce se nějak ukazováčku nechce dolů, jinak je to poměrně hezky uvolněné. Pohyb více zápěstím, méně předloktím (skoro vůbec, kvůli kontrole tónu).
- V pravé je to uvolněnější 🙂
- Akordy a jejich označení
- sedmičky, maje a šestky, dury a molly.
- obrat akordu se dá nanačit lomítkem F/C apod., případně se to dá psát i jinak, ale to ve zpěvníkách nebejvá 🙂
- Různé písičky z modrého
- obecně
- Obraty vol spíše takové, aby to moc nebručelo, nemusí tam být takový kontrast hluboké:vysoké, ale zase pozor na to, aby se ti nemotaly ruce moc do sebe, není to až tak problém, ale chce to mít hodně pod kontrolou, co se děje 🙂
- Akordová melodie v pravé – je třeba součinnosti pravé a levé, pokud je v levé dominanta G, poté v pravé nemůže být akord C. Melodie v akordu se táhne nejvyšším tónem (dost nejčastěji), proto je třeba volit akordy a obraty takové, aby melodie zůstavala nahoře. Pokud by melodie chtěla „dovnitř“, není to problém, ale musí se to dobře udělat, aby to moc „neklamalo“ posluchače (zvýraznit hodně melodii)
- Sound of silence
- Jemně melodii a ještě jemněji doprovod 🙂
- Já budu chodit po špičkách
- Scarborough fair
- What shall we do with drunken sailor
- Bon soir mademoiselle paris
- volněji, ne tak zběsile 🙂
- Cikánka
- Tango – nejjednodušší varianta – 3 osminové a 2 šestnáctinové, takže táá-táá-táá-tata.
- Želva
- obecně
Předpl.
Hodina 20. 7. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování a uvolnění rukou
- Hrajeme bříšky, i když jsou prsty volně dopředu, pozor na prohnutné klouby „na druhou stranu“, musí být pořád kontrolovaně malými svaly v prstech tah.
- Prstoklady obecně – prsty 2−−5 jsou do stran vzájemně dost nešikovné, tedy oproti palci, který je schopen dalekého dosahu do strany, tyhle jsou často pouze vedle sebe.
- Mozart (R. A. T.)
- Přírazy začínající na posledním taktu prvního řádku ať nejsou slepené, ale jednotlivé tóny.
- klidně ho ze začátku hrajte extrémně pomalu ‑ta-ta-taá
- Levá v přechodu z a moll do e moll v doprovodu zůstane palec na e1 a ostatní prsty jdou dolů. Prstoklad 5−2−1 v e moll.
- 3. část (refrén)
- pravá – viz oktávy, 1. hodina – vonlě zápěstím, to je celé, i se pak bez křeče snáze udrží šířka oktávy.
- levá – příraz je více-méně jemný, důraz je až na áčko.
- Přírazy začínající na posledním taktu prvního řádku ať nejsou slepené, ale jednotlivé tóny.
Příště se uvidíme opět čtvrtek 27. 7. 2017, předpl. do konce srpna.
Hodina 19. 7. 2017
Dobrý dne,
- Etuda 57
- Hustý!
- Trošku více melodickou linku, klidně hodně víc.
- Dynamika, viz crescendo a decrescendo (zobáčky), podle nich se zařiďte na gradaci a uvolnění.
Zapl. do 20. 7. 2017.
Hodina 19. 7. 2017
Dobrý den,
- Obecně
- Cvičíme velmi pomalu, aby ruce stíhaly a vědomě dělaly co mají. Pokud cvičíte rychle a zbrkle, tak si ruce neukládají, co mají dělat, protože samy pořádně neví, co v ten moment dělají.
- Počítáme nahlas po slabikách, slabiky co nejpřesněji a zkuste je vyrážet.
- Najděte si svá „téžka místa“, těm se věnujte přednostně a hned ze začátku, dokud máte elán, postupně se vyčerpáváte a přestáváte soustředit (normální jev u člověka), tak ať využijete soustředěného cvičení co nejvíce. Až budete unavěnejší, pak se vrhněte na opakování toho, co už umíte.
- Etuda 102
- trioly – počítání na díly, tedy prv-ní-díl-dru-hý-díl 🙂
- Etuda 120
- Po 4 taktech, postupně, pomalu
- E 125 (horní)
- Opět – velmi pomalu, plynule
- E 88
- Cvičte rovnou l+p dohromady, ruce na sebe navazují 🙂
Kdyby cokoliv, ozvěte se, natočte video, obrázky – rád poradím online 🙂
Hodina 18. 7. 2017
Dobrý den,
- River
- Další nácvik
- 2. stránka, takty za dvojčárou, pouze 4 takty – správně synchronizace rukou mezi sebou, osminy a šestnáctiny najednou v levé a pravé. Šestnáctiny jsou všechny stejné, pokud nestíháte, zpomalte všecko, jde o to, abyste to měla plynulé a ne rychlé.
- Když tam rozhodíte rytmus a budete měnit tempo, nemůžete v tom cítit vnitřní beat a nebudete pořád vědět, který tón je s kterým v pravé a levá dohromady.
- Cvičte klidně po půl taktu, 4 šestnáctiny – to je fuk, ale prostě po co nejmenších kvantech, která poté spojíte dohromady. Když budete neustále dohromady přehrávat 3 takty před místem, které „nejde“, nikdy ono místo neopravíte, protože budete větinu času v místě, které „jde“ 😀 Taskže se zaměřte na místo, které nejde a místa, která „jdou“, tak připojíte poté dohromady k celému zbytku. Dekomponujte na jednotlivé bloky a řešte nezávisle tyto bloky.
Hodina 18. 7. 2017
Dobrý den,
- Uvolňování
- Na oktávách volně zápěstím, aby všechny prsty, které nehrají, byly volně odložené na klávesnici.
- Prsty volný oblouk, úhoz zezhora. Svaly pracují vzájemně v souladu proti sobě. Všechny prsty jsou pořád volné, žádná tenze (napětí). Toto chvilku trvá omakat, každý máme jinou ruku, zvykou dělat různé věci.
- Střídání hezkých tónů
- Na rozloženém 5hlasém septakordu C7 (C‑E-G-B‑C)
- V levé ruce střídejte z výšky (přehánějte záměrně) 1. a 2. prstem tóny c‑B-c‑B
- V pravé ruce taktéž z výšky 1. a 2. prstem, tentokrát tedy tóny c2-e2
- Literatura
- Doporučuji Učebnice Harmonie, Kofroň, J. (houdek.cz)
- Učebnice Skripta (PDF)
- Např. na V zahradě na hrušce zkusme různé typy doprovodu v levé
- Pojmy: Tónika, dominanta, akord, souzvuk
- Tónika – 1. stupeň (V c dur je to C), dominanta 5. stupeň (v c dur je to G)
- Těmito dvěma akordy jsme schopni doprovodit většinu písniček (a samozřejmě velmi ořezaně)
Příště se uvidíme ve středu 26. 7. 2017 v 19.00.
Hodina 18. 7. 2017
Ahoj,
- Uvolňování
- Chopin /Prelude
- 1. řádek – melodie ať nezapadne, jinak je to cajk.
- I ve velkých souzvucích je potřeba mít pod kontrolou, které tóny jsou znělejší a které jen doprovodnější.
- Melodie víc legato.
- Nevařit rukama 😀
- 2. & 3. řádek – na koncích ritenuto nebo ritardando, poté na začátku řádeky je a tempo, tedy v původním tempu.
- 1. řádek – melodie ať nezapadne, jinak je to cajk.
- Adagio
- Pokud pedál, já ho čistím na každou basovou dobu.
- Pokud se ti podaří kousek dál, super 🙂
- Beethoven
- Levá jemně 🙂
- Vnitřní hlas má občas tendenci se „odrazit“ od posledního tónu v triole (neodrážej) 😀
- Při melodii střední hlas pozor na přízvuk na první době v triole.
- Přechod 34−−35 byl hodně ostrý, jemněji crescendo.
- Od taktu 60 (závěr) – melodie je v basu – ale jen v horním tónu, tedy dolní je pořád jemný, horní je silnější.
- Bach III
- Další kousek 🙂
Příště tedy normálně 15.00 a pak se domluvíme.
Hodina 17. 7. 2017
Dobrý den,
- Uvolníme ruce
- kvinty, oktávy, odrazy
- stupnice v oktávách, pořád si držte volně předloktí a uvolněné prsty. Jak se soustředíte na tóny, v ruce jsou vidět zlozvyky a různé odchykly od uvolnění více, než když hrajete jen stejné oktávy 🙂
- Muse
- Walking in the air (Nightwish)
- Game of Thrones
Příště zase takto 🙂