Věnujme se nyní základním obratům akordů. Pokud budeme hrát nějaký akord, budu ukazovat vše na základním „c dur“ akordu, platí však vše pro všechny (i mollové) akordy.
Základní tvar, takzvaný kvintakord, je akord, jehož názvotvorný a harmonietvorný tón leží vespod. U akordu c dur se tedy jedná o kombinaci C‑E-G, kde C je dole. Takový kvintakord vypadá např. takto:
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/10/Kvintakordy.pdf“]
Kvintakord takovému akordu říkáme proto, že je široký jednu kvintu, tedy od C do G, od D do A apod. Obrat akordu získáme tak, že doslova obrátíme spodní tón akordu a dáme ho o oktávu výše. U zmíněného C duru tedy bude akord odspoda vypadat jako E‑G-C. Takovému akordu říkáme sextakord, protože je široký jednu sextu, jinak též říkáme 1. obrat.
Další, tedy 2. obrat akordu získáme tak, že stejným způsobem, jako jsme tvořili ten první, obrátíme nejníže znějící tón 1. obratu a dáme ho o oktávu výše, tedy u C dur to bude odspodu G‑C-E. Takovému akordu říkáme kvartsextakord, protože je sice široký jednu sextu, ale první interval je kvarta, čímž se odlišuje od sextakordu, kde je prvním intervalem malá či velká tercie (podle toho, jestli je to dur či moll).
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/10/Obraty_akordů.pdf“]
Všechny možné obraty těchto základních akordů se tvoří naprosto stejným způsobem. Proč se však obraty akordů používají? Obraty mají zvukově téměř stejnou vlastnost, jako akord v kvintakordu. Ale právě, že ne zcela. Zkuste si schválně zahrát v hlubších polohách třeba C dur v kvintakordu a sextakordu. Sice zní stejně, ale to, že základní tón u sextakordu není C, ale E, trošku obmění výraz takového akordu. Při doprovodu písně tak můžeme použít vlastně libovolný obrat, ale lehce tím změníme ne harmonii, ale vyznění písně.
Použití těchto akordových obratů je poměrně „citovou záležitostí“, prostě praxí poznáte, který akord v jakém obratu má jaký výraz a při doprovodu jste ho tak schopni správně (či nejlépe, jak chcete) dosadit.
Dalším důvodem použití je praktičnost – pokud např. doprovázíme nějakou píseň, kde střídáme C dur a G dur, doslova bychom se „ulétali“ levou rukou při střídání těchto harmonií. Můžeme však použít C dur v kvintakordu a G dur v sextakordu a už nikam nemusíme „létat“, ruka zůstává prakticky na stejném místě, jen se vymění trošku tóny.
Komentáře
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.