Dobrý den,
Uvolňování
Oktávy nebo kvinty – bezva v kvintách, zkuste dostat do těch oktáv, aby to bylo stejné – uvolněné, pouze zápěstím a tak.
Hezké střídání tónů – klidně při tom něco dělejte, povídejte si, cokoliv. Jsou to dlouhá cvičení, resp. jsou tam třeba 2 tóny, ale ty střídáte třeba 10 minut, takže je třeba při tom něco dělat, jinak se H. unudí k smrti 😀
Vrhání tónů – hodí se později k doprovodu. Začnemě v levé ruce, palcem zahrameme a celou dobu držíme tón c1, ostatními prsty jdeme dolů:
- 1. prstem držíme c1
- 2. prstem vrháme po g
- 3. prstem vrháme po e
- 5. prstem vrháme po c
- 3. prstem vrháme po e
- 2. prstem vrháme po g
Tohle cvičení pořád dokola. V pravé je to obdobné:
- 1. prstem cržíme c2
- 2−3−5 vrháme e2, g2 a c3 🙂
Písničky 😉
Šel tudy
S dudáckou kvintou i s akordy (T/D). Dudáckou kvintu zkusme jako v kvintovém/oktávovém cvičení – 2 rychle za sebou, rychlý odraz 🙂 Pokud se hraje s dudáckou kvintou, není třeba měnit T/D, prostě na každý začátek taktu zahrát dudáckou kvintu 🙂 (zní to trošku jako dudy)
Maličká su
opakování. Též by šlo s dudáckou kvintou (ale ne tolik jako u “šel tudy”, samozřejmě) 😉 Transpozice do F dur – jedno béčko, které se jmenuje “bé” a nahratuje tón “h”, která tedy v písničce vůbec nebude. Béčko přidává k písmeku “es”, tedy z “g” udělá “ges”, z “c” udělá “ces”, akorát z “h” neudělá “hes”, ale “bé”.
Notně narazíme na to, že zahrajeme-li si třeba “ges” a “fis”, jaký je v nich rozdíl? 🙂 Žádný, tedy alespoň na klavíru žádný! V nástrojích, které nemají přesně dané tóny, např. housle, zpěv, ale i flétny, klarinety, kytary, basy – prostě všechny tyhle nástroje, které jsou schopny měnit výšku tónu plynule a “jen tak rovnou”, tam tohle platit nemusí, i když se ze začátku bere, že to tak je. 🙂 Pro zajímavost – pokud bychom vzali třeba houslistovo “fis”, tak bude znít o trošku výše, než houslistovo “ges”, ale tuty rozdíly jsou zatím malicherné.
Pro mamku vysvětlení 😀 Je to jako když vezmete 20 % ze stovky, zbyde vám 80. Ale když přidáte k 80 Korunám 20 %, vyjde jen 96, protože máme nižší základ. A v hudbě to platí podobně – proto houslista při cestě nahoru zvyšuje víc než při cestě dolů, protože půltón je odvozený jako interval z předchozího tónu – no a samozřejmě pokud jde nahoru, tak na stejný tón se dostane z různých výšek (číslic), tedy i ty půltóny budou různě velké 😉 😉
Příště
Příště jste v Krkonoších, tak až potom 🙂 Předpl. do konce února 2017.