Šel tudy
Hrajte si velmi pomalu, levá se nesmí propadat, pořád si hlídejte zápěstí, ať je na úrovni kláves, ne níže. Totéž v pravé, ale tam je to “samo od sebe” lepší, protože jak je tam melodie, nutí to ruku být více “nahoře” a nepropadat se.
Jede jede na straně 141
Opět – pomaleji, zbytečně nechvátejte.
Cvičení na straně 123
Pokud ruka nehraje, neznamená to, že “je mimo”, je prostě jen připravená na další hraní “poblíž”.
Práce na uvolnění rukou
Hráli jsme si uvolňovací cvičení (ukážu osobně), cílem je, aby ruka šla cestou „co nejmenšího odporu“, s klaviaturou není cílem se prát, ale na ni volně a hezky hrát 🙂 K tomu nám slouží (k přípravě na tuto) několik uvolňovacích cvičení: nechat ruku spadnout (ukážu), zvedáme prsty (ukážu) a necháme prsty ležet na klaviatuře, aby tam prostě ležely a pokud druhou rukou zahrajeme tóny, na kterých prsty leží, pokud jsou dobře uvolněné, prsty se propadnou, pokud jim pod sebou zmizí klávesa. Tímto způsobem je dobré mít ruku nastavenou při jakémkoliv hraní, ať už čehokoliv.
Využití soustředěnosti
Pokuste se, klidně několikrát týdně, využít soustředěnosti J., menší dítě nevydrží více než 20 minut intenzivního soustředění – rozložte tutu zátěž klidně do několika dní, je naprosto zbytečné jít přes limit, pokud vidíte, že už se třeba nesoustředí či tématicky odbíhá jinam. Pokud odbíhá od tématu, ale ke klavíru, je to též odbíhání jinam 🙂 Na klavír může hrát ve volném čase, jde o přípravu rukou, těla a vůbec mysli na to, aby se dokázal později soustředit na delší hudební kusy třeba. Doporučuji literaturu J. G. T. Borisovny – U klavíru bez slz, kde se přípravě malých dětí velmi zevrubně věnuje.