Dobrý den,
věnovali jsme se harmonii, konkrétně pojmům:
- tónika
- Hlavní tón či akord, v C dur je to „C“
- Většinou se jedná o harmonický akord, který uvozuje a současně ukončuje skladbu (tzv. úplná kadence, někdy též plná, celá, má to různé názvy, ale je to totéž)
- dominanta
- Hlavní doplňkový akord (nejvíce kontrastní s tónikou)
- Používá se jako „harmonický protipól“ tóniky
- Všude tam, kde se harmonicky potřebujeme dostat z „hlavní linie“, použijeme dominantu.
- Dominanta leží na 5. stupni dané tóniny, v C dur je to tedy akord „G“
- subdominanta
- Slovo „sub“ značí, že se jedná o něco „pod“ dominantou, tedy nachází se na 4. stupni, v C dur je to tedy „F“
- Použití podobné jako dominanta, ale jedná se o doplňkový akord k Tónice, nicméně harmonicky se zdá být ještě vzdálenější než dominanta.
Pomocí těchto tří základních harmonických funkcí jsme schopni doprovidit v základním smyslu skoro všechny písničky, samozřejmě vždy s nějakou „nepřesností“, pokud bychom chtěli dokonalý doprovod, je problematika mnohem složitější, toto je prakticky jen základ, který Vám zatím postačí.
Dále jsme zopakovali techniku hry, nadkládání, podkládání, zahráli jsme si G dur (1 křížek) a D dur (2 křížky), zkuste vymyslet, co bude mít 3 a 4 křížky.
Hráli jsme skladby z Czernyho, konkrétně z „40“ a „50“ (40 a 50).
V Czerny(50/2) jsme nahradili akordy v levé ruce právě Tónikou (C dur) a dominantou (G dur) místo akordů, které tam jsou. Prakticky slyšíte, že je to „trošku jiné“, ale „ne až tak moc“. To je to, co píši výše – jsme těmito akordy schopni více-méně doplnit jakoukoliv skladbu, ale budou tam nepřesnosti (harmonické).
Zkuste se podívat např. na tuto písničku, která je doplněna akordovými značkami – zkuste ji nastudovat, neměla by tam být žádná zrada, co se not či doprovodných akordů týče. Pokud by byl dotaz, ozvěte se, případně můžete okomentovat 😉 (Tou píseckou branou.pdf)
Budu se opět těšit v pondělí či úterý v 18.00, 15. 2. či 16. 2. 2016. Pokud by vám to více vyhovovalo v to úterý, rovnou to tak můžeme nechat napevno.