Dobrý den,
- Kadence, závěry
- Obecně sled akordů, který se objeví na závěr skladby. Různé kadence dělají se závěrem různé věci:
- Dominanta => Tónika (vlastní kadence) – nejčastější kadence u písniček i skladeb, uzavírá, dělá „konec“. (Dále už budeme značit jen písmenky, tedy D->T).
- T => D (nevlastní kadence) – dělá přesný opak vlastní, tedy neuzavírá, ale naznačuje, že „se bude ještě něco dít“. Např. v písničce Anděl (Kryl) na konci, pokud opakujeme sloky, je kadence C->G, tedy T->D, tedy posluchač tak nějak tuší, že ještě není konec a bude další sloka. V poslední sloce už zahrajeme pouze předchozí G->C, nebo-li D->T, tedy víme, že bude konec.
- Falešná kadence – posluchač nabyde dojmu, že bude konec, tedy skončíme na dominantě (např. G7) a posluchač má pocit, že půjdeme do C, tedy že uděláme D->T. ALE! Místo tóniky dáme supermedián, tedy A moll. Tomuto jevu se říká falešná kadence. Tato kadence, stejně jako nevlasntí, neuzavírá, ale posouvá dále. Dá se použít k rozvoji do jiné tóniny, ke spojení dvou písní, pokud chceme hrát bez přestávky,
- Obecně sled akordů, který se objeví na závěr skladby. Různé kadence dělají se závěrem různé věci:
- Harmonie
- Citlivý tón chce posluchače dovést do 4. stupně (např. C=>C7=>F). Tedy pokud použijeme v C dur akord G7, ten má mnohem větší „chuť“ nechat harmonii vyvést zpět do tóniky. Klasicky D=>T je silná kadence, má chuť uzavřít skladbu, ale tím, že D udělám jako sedmičkový akord, má mnohem větší chuť uzavřít harmonii.
- Sedmičkový akord vlastně použije parazitní tón, který do dané tóniny nepatří, např. B v C duru. No a jedno béčko navíc je v F duru => proto má harmonie chuť se uzavřít do F duru. Stejně tak v G7 má chuť tím pádem jít do C duru, protože v G duru tón „F“ není a je tak parazitní, nicméně v C duru je => proto je to „leading tone“ v překladu „vedoucí tón“, že „vede harmonii“, překlad citlivý tón je takový… nehezký 🙂
- Malá septima se chce uzavřít do tercie (je jedno jestli velké či malé).
- Důležité slovo – vyvedení (v angličtině „resolution“), prostě vyřešení. Ve smyslu tom, že každá harmonie, sled či kadence má nějakou chuť někam jít (je jedno kam už) => pokud tam jde, poté je harmonie vyvedena.
Ve čtvrtek 7. 9. 2017 v 9.30 se sejdeme na pokračování 🙂