Dobrý den,
- Doporučená literatura
- Kofroň, J.: Učebnice harmonie, (https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/ucebnice-harmonie-jaroslav-kofron.htm)
- Doplňková: https://www.houdek.cz/noty-a-literatura/ucebnice-hudebni-nauka/hudebni-nauka-pro-zus-1-rocnik-martin-vozar.htm
- Uvolnění rukou
- Oktávy zvršku
- Rozložené akordy
- Kvůli obratům akordu, akcentům a jejich aplikaci do chromatické stupnice.
- Akord
- Souzvuk alspoň 3 různých tonů, které jsou po terciích – vzdálenost od 1. do 3. tónu ve stupnici (tónině).
- Každý tón v akordu má svoji specifickou funkci.
- 1. tón (bass) – určuje název akordu (pozor, pouze pokud je stavba z tercií, tedy akord je tzv. v základním tvaru (kvintakord))
- 2. tón – určuje tzv. tónorod – jestli je to dur nebo moll (podobně jako rod u podstatného jména)
- 3. tón – nedělá nic na první pohled důležitého, jen uzavírá trojici a dává akordu celkovou šířku (později doplíme při probírání alternovaných akordů)
- Důležité – intervaly: Základní přehled intervalů (článek)
- Obrat akordu
- stejné tóny, jiná kombinace, co je dole, co je nahoře.
- CEG=>EGC=>GCE (vždy píšeme zespodu).
- Na těchto obratech (až si je trošku osvojíte) se naučíme spoustu věcí, obraty použijeme pouze jako „lešení“ dalších znalostí.
- Ovčáci
- Zpomalte to rovnou tak, aby to bylo v jednotném tempu 🙂 Dejte si na metronomu (90 BPM) a to budou osminy (jen ta levá). Hodně z toho utíkáte. V momentě, co se vám to podaří plynule a pomalu, až pak VELMI MÍRNĚ zrychlete (např. na 95 BPM) – a znovu ustabilizujte. Každé tempo vám přinese nějaký zádrhel, byť malinký. Ten pro dané tempo vyřešíte => můžete navýšit tempo.
- Czerny 50⁄2 😉
- Hlavně plynule, pomalu, prvních 4−−8 taktů (půl /celý řádek), v pravé legato, kde je oblouček. V levé – akord může viset na nožičce zprava i zleva, je to jedno, pořád se hraje naráz (pokud není řečeno jinak, pak je to tzv. arpeggio)
Příčtě ve středu ve 12.00 😉