Dobrý den,
- G dur
- Při prstech 3−4−5 (v obou rukou) pozor na slévání, jinak bezva
- Zavedeme hraní přes více oktáv.
- Pro pravou ruku – na konci, pokud chceme pokračovat dále, musíme míst 5. prstu dát znovu 1. – a pak se celý běh opakuje. Při směru dolů je to jako v levé nahoru (ruce jsou symetrické)
- Pro levou ruku – je to stejné při směru dolů, při směru nahoru dojedete do palce a pak buď nadložíte 4. prst, anebo ne 😉
- Protože už máme více oktáv, můžeme zavést cvičení na stupnici, které spočívá v několika fázích:
- Začneme rukama ne o oktávu od sebe, ale o 2 oktávy od sebe (aby mezi nimi prostě ještě jedno „g“ (či jiný začáteční bod) byl).
- Oběma rukama pojedeme společně nahoru jednu oktávu.
- Poté změníme směr v pravé ruce a v levé nebudeme měnit, tedy na konci se ruce potkají na společném tónu.
- Poté pojedeme opět od sebe a skončíme ve vzdálenosti 2 oktáv.
- Poté jedeme společně nahoru o oktávu
- Poté společně dolu o oktávu
- poté opět k sobě
- poté opět od sebe
- a poté dolů a skončíme tam, kde jsme začali
- (zkusím natočit instruktážní video)
- Zatím se, prosím, věnujte hlavně zvlášť hraní více oktáv (např. 2 oktávy nahoru či 2 oktávy dolů, aby bylo jasné a ustabilizované střídání podkládání 3. a 4. prstu (mění se to tak různě)).
- V zahradě na hrušce
- T/D valčíkovým doprovodem
- plynule
- závěrečné tóniky (klidně v obou řádcích) s akordem, není třeba tam nic rozkládat valčíkově.
- Celou řádku vždy jako legato
- nejdříve pouze pravou
- pak s akordy (T/D)
- navazování míst, kde se zvedají ruce – tedy v pravé z tónu „c“ do tónu „g“ je též legato
- velmi pomalu a rozfázujeme ten pohyb: levá se zvedne na akord, ale pravá pořád drží
- odstraňte i „malinké mezírky“
- nakonec s valčíkovým doprovodem
- vše, co bylo výše, akorád se to prakticky opakuje s každým tónem
- v pravé nepředržujte „g“
- Pokud to nefunguje, je třeba jen zpomalit a uvědomovat si, co se má stát, ruce to za chvilku také pochopí a přizpůsobí se.
- 2. učebnice – píseň 20, str. 14 – Voděnka studená v G dur
- Je důležitý prstoklad – 1−2−3−5 při počátečním výběhu nahoru
- Správně rytmus osmin & čtvrťových
- Pozor na fis v g dur!
- Pokud si to můžete vytisknout či pořídit, bylo by to super, abychom tam mohli čárat tóniku, dominantu a subdominantu 🙂
- Nacvičte pořádně zvlášť
- Zopakujte si, jaké harmonické funkce máme v g dur – jak vypadá tónika, jak vypadá dominanta a subdominanta v g dur:
- tónika – G‑H-D
- dominanta – Fis-A‑D
- subdominanta – G‑C-E
- Nehrajte zatím dohromady, je třeba pořádně jen tu pravou!
- Menuet
- Hráli jsme první 4 takty, z toho první 2 dohromady.
- Vytisiněte si to a zkuste si k tomu napsat tužkou, co je tam za tóny v levé.
Příště klasicky v 17.00 až v pátek 11. 11. 2016.