Dobrý den,
- D dur, 2 křížky
- Řada křížků – Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His (je jich 7, stejně jako tónů ve stupnici či tónině)
- V D dur, protože má 2 křížky, tedy využijeme prvních dvou – Fis, Cis.
- Stupnici, Akordy
- Ve stupnici nevyenchávejte prsty, každý má „své slovo“, v pravé je to ok, v levé vám ještě občas přeznívají některé tóny (držíte původní tón a už do něho zní jiný)
- Obraty – obsahují pořád stejné tóny, jen se střídají, který bude nahoře, dole a uprostřed, tedy D, FIs, A
- Při hraní obratů a akordů, které v „krátkých prstech“ obsahují černé a ostatní jsou bílé či kombinace (krátké prsty jsou malíče a palec), najdete „ideální“ polohu ruky tak, že nastavíte „jako že na akord“ a pojedete dopředu (směrem od vás, směrem ke dřevu), až vám dotyčné krátké prsty narazí do černých kláves. Tak je pouze (ty černé) zahrajete, a tam, kde vám skončily ostatní prsty (na bílých klávesách), zahrajete bílé klávesy. Vznikne tedy uvolněný akord, který pořád dodržuje „tvar jablíčko“, co jsme říkali na začátku.
- Pokud hrajete bílou klávesu, která je v obložení černých kláves a musíte ji hrát „u dřeva“, je potřeba extrémně dbát na to, abyste ji hrál „co z nevyšší výšky přímo“, tedy ne „bokem“, protože jinak se vám budou přiznívat ostatní černé klávesy.
- G dur
- Stupnice, Akordy, T/D/S
- V levé ruce – ty stejné věci jako výše v D dur, pokud se to děje a nejde s tím přestat, poté zpomalte, ať stíháte vnímat všechno, co chcete dělat a stíháte se na to připravit.
- T/D/S – dominantu v 1. obratu a subdominantu v 2. obratu, opak – T(1), D(5) a S(4. stupeň).
- Tónika je tedy G‑H-D (5−3−1)
- Subdominanta – G‑C-E (akord C ve 2. obratu – prstoklad 5−2−1)
- Dominanta – Fis-A‑D (akord D v 1. obratu) (5−3−1)
- Zkoušejte si tuty 3 akordy za sebou v různých kombinacích, např.
T‑S-T-D‑T, T‑D-S-D‑T, T‑S-D-S-D‑T atd. 😉
- Menuet
- Je v G dur, tzn. jsme připravni na G dur 😉
- Je třeba odlišit od sebe správně čtvrťovou a osminovou – počítejte a přesně to dodržujte, klidně zvlášť a pak teprve spojujte.
- Z hlavy je třeba naučit se, která linka a mezera odpovídá které notě – např. vědět, že 2. linka je „g“, 3. linka je „h“ atd. Pro orientaci „ve skocích“ je to pak neocenitelné.
- Beskyde
- Pod písničkou je cv. č. 4, viz obrázek: Beskyde beskyde (obrázek)
- Rytmická cvičení 1 a 2, nejdříve zvlášť pravou (nějkaý tón), pak zvlášť levou (nějaký tón) a pak dohromady (pravou a levou, nějaké tóny)
- počítání nahlas (do dvou, budeme tedy počítat prv-ní-dru-há)
- Cv. 4 ve 4/4 taktu, pomlky je třeba dodržet, pokud nezačíná půlová na první, pořád musí mít 2 doby, tedy klidně „dru-há-tře-tí“ (dohromady 2 doby)
Příště zítra (čtvrtek) 19.00. (předpl. do čtvrtka)