Dobrý den,
- Menuet
- legato, kde má být legato (pravá i levá)
- viz cvičení níže, aplikujte nabyté zkušenosti do Menuetu 🙂
- jednotné (byť pomalé) tempo.
- zkuste si představit, jak rychle zmáknete tu kritickou část a podle toho začněte rovnou i od začátku a zkuste navázat 🙂
- Rozečteme další takty, co se tam děje, ať máme k repetici přečteno a můžete to hrát jako půlku
- pravá, až na poslední 2 taky, je naprosto stejná jako v taktu 1−−8.
- levá – poměrně jednoduchá, ale pozor na prstoklady, jsou zde moc důležité
- postupně spojovat, opět po taktech – takže 2 takty, až půjdou, další 2 takty atd.
- takt 9−−10
- čtvrťové v 10. taktu jsou všechny stejné, oddělené, všechny stejně, aby to nebylo „páárampam,“ ale „pampampam“
- v 9. taktu akortá pozor na výměnu prstu v levé a opět platí v pravé legato, viz výše i níže
- trénovat dokola, dokud nebudou plynule spojené.
- Pak zkuste napojit na předchozí takt
- takt 11−−12
- 12. takt – osminy ať jsou osminy (s naučením se půjde samo od sebe)
- celý 2. řádek spojit, pomalu, ale plynule (co nejplynuleji), ta místa, mezi naučenými částmi budou možná trošku drhnout, ale je třeba je projet a obrousit. Až bude celý 2. řádek, necho´dte zatím dál, ale hrajte společně s 1. řádkem v jednotném tempu – pokud si nejste jistý, zkuste použít metronom (ale je to pak možná těžší než bez něho)
- takt 9−−10
- legato, kde má být legato (pravá i levá)
- Cvičení na legato
- pravou a levou postupně různé věci a budeme je spojovat dohromady tak, aby nám levá neovlivňovala pravou v legatu (a samozřejmě i naopak, ale to je ještě těžší 🙂 )
- pokud se nějaký krok nebude dařit, zpomalíme tak, aby to šlo
- všechny tóny hrajeme poměrně nahlas a „do hloubky“ (ne jen povrchně), ať jsou hezké tóny z toho
- Kroky
- pravou dvojici nějakých tónů (střídavě), ať už v tercii, kvintě nebo jakýchkoliv jiných intervalech a legato
- levou rukou k ní přidáme rytmicky stejné tóny, ale pouze jeden tón, tedy např. pokud v pravé budeme hrát c‑e-c-e-c‑e…, v levé budeme hrát pouze c‑c-c-c‑c
- pravou rukou pořád to stejné, levou 2× delší tóny, tedy např. pokud v pravé jsou osminy, v levé jsou čtvrťové
- levou to stejné (takže. např. ty čtvrťové) a v pravé budeme hrát rytmicky pořád to stejné, tedy např. osminové ke čtvrťovým, ale tóny budeme hrát vzestupnou řadu 4 tónů – tedy C‑d-E-f-C-d-E-f-C-d-E‑f – na každé „velké“ písmeno v levé přijde začátek čtvrťové
- skoro to stejné co v bodě výše, ale v levé budeme střídat 2 různé tóny –C‑E-C‑E… takže v levé i pravé budou legato oba 😉
- Teorie – D dur
- tónika, dominanta, subdominanta
- vazba tónika – dominanta
- úplné a neúplné vazby
- vazba je jen to, co řešíme mezi změnami akordů, jakým způsobem to svázat.
Příští týden opět ve středu v 18.00 😉