C dur harmonická
má sížený 7. stupeň, co z toho plyne – jak vypadají akordy tónika, dominanta a subdominanta? Dominanta je molová 🙂
Bach
Cestování od konce – začněme tedy posledními 3 takty (závěr) a postupně to zase napojujme až do začátku.
Ukazoval jsem M., že v originálním Bachovi je méně označení obloučků a tak dále, pak jsme narazili na “doplněný takt”, který Bach nenapsal, jen pro zajímavost.
Takty 28 — konec
Dynamika – zesilování a zeslabování
- f – forte, silně
- crescendo – zesilovat
- diminuendo – zjemňovat
- p – piano – jemně
V předposledním taktu úplně je poco rit, což je zkráceně poco ritardando – trochu zpomalit. Poslední takty budou tedy jemně a ještě se budou zpomalovat až do finálního akordu. Je třeba si uvědomit, že člověk, který hraje čas a výraz vnímá trošku jinak než posluchač, který skladbu poslouchá. Tzn. že pokud hraju a udělám “trochu zpomalení”, tak si toho nemusí posluchač skoro ani všimnout, je třeba všechno dělat trochu víc.
Takty 15 — konec
Navazování. Zkuste taktéž udělat dynamiku, viz předchozí blok 🙂 Už by to chtělo přesně a bez chyb, je tam stále pořád hodně nepřesností a nejasností, prosím vyřešit, takty 15 — 24 je třeba zfinalizovat, abychom je mohli napojit na předchozí i následující takty 🙂 Takže cvičte zase po čtveřicích taktů – dokud nejsou dané 4 takty přesně, nechodit dál.
Další cvičební plán 🙂
- Dnes je středa, oživili jsme to
- Čtvrtek – jen takty 28 — konec, se vším, dynamika
- Pátek – jen takty 15 — 18, přesně, po 4 taktech, dokud to nebude plynulé
- Sobota & Neděle – takty 15 — konec, celé spojit, ať je to plynulé
- Pondělí – prázdniny 😀
- Úterý – zopakovat začátek až do 15. taktu a pokuste se napojit celé, aby to… už bylo celé 🙂
- Středa – hodina 😉
Obecně – navázání posledních tónů na první, celá skladba je jedno velké legato, tedy poslední tóny malíčkem v pravé ruce nejsou odskočené, ale navázané na další tón v levé ruce. Pozor, nejedná se o přezvuk, prostě jen jedno velké legato, jako by celá skladba byla pod velkým obloučkem 🙂
První takty si také občas oživte, ať je nezapomenete, prosím. Skladba není těžká, je spíš dlouhá a monotónní, takže se do hlavy dost těžko dostává (proto ji hrajeme ne zpaměti, ale s notami – aby si M. dokázal udržet svoje místo, nedělám to jinak, tutu skladbu si prostě nepamatuji zpaměti a musím ji hrát s notami, abych si udržoval místo, kde zrovna jsem) 🙂 Jinak už ji máme skoro celou hotovou, co se tedy do přečtení týče, teď nastává už fáze “učení se hrát to hezky”, což občas může být problém, zvlášť u dětí 😉 Ale to zmákneme, M. tomu moc hezky rozumí a ví co dělá, ale prostě ladění detailů, obzvláště u takhle dlouhé skladby, je trošku frustrující – člověk se něco naučí a zapomene, co se naučil o pár taktů jinde. Cílem tedy je dokázat se všehno naučit tak, aby to bylo pěkné celé. A to půjde, žádný strach 🙂
Příště platí normálně, až budete mít prázdniny, nějak se domluvíme na nějaké náhradní hodiny.