Dobrý den,
- Hudební teorie
- stupnice a tóniny
- stupnice je řada tónů od někud někam, nejčastěji od nějakého tónu ke stejnému tónu.
- tónina: „balík“ tónů, ze kterých postavíme stupnici (seřazením tónů) – C dur, C moll, D dur… etc.
- stupnice
- Většina stupnice má velmi podobný prstoklad:
- pravá: 1−2−3−1−2−3−4−5 (směr nahoru) a 5−4−3−2−1−3−2−1 (směr dolů)
- levá: přesně opačně – tedy: 5−4−3−2−1−3−2−1 (nahoru) a 1−2−3−1−2−3−4−5 (dolů)
- uvolnění zápěstí, trošku níže, jako když „plácnete“
- hraní dohromady – protipohybem, od sebe a k sobě
- pokud je potřeba hrát vcíe než 1 oktávu, tak prstoklad alterujeme tak, jak jste předvedla zvlášť, tedy po „4“ prstu v pravé nedáme „5.“, ale znovu „1.“ a převedeme na řešení, které už známe.
- V levé ruce nebo při směru dolu v pravé (při nadkládání) dojedete do palce (1) a pak přehodíte 4. (nadložíte)
- Většina stupnice má velmi podobný prstoklad:
- akordy
- Co je to akord? Souzvuk alespoń 3 různých tónů (kláves). Souzvuk alespoň 3 hlasů.
- Název akordu:
- podle spodního tónu, pokud je akord v kvintakordu (základní tvar, nejužší tvar)
- To, co nám tvoří „zvuk“ akordu jsou tóny, které obsahuje a ani ne tak tóny dle toho, kde leží.
- Akord C – obsahuje C‑E-G nebo E‑G-C nebo G‑E-C. Ale všechny možnosti jsou „C“.
- Akord F – obsahuje F‑A-C nebo A‑C-F nebo C‑F-A
- Akord G – G‑H-D nebo H‑D-G nebo D‑G-H
- akordy „se čtou“ odspodu
- obrat akordu (inverze akordu)
- příklad – vezmu 2 tóny, např. C‑G, tak inverze je G‑C.
- pokud mám 3 tóny, C‑E-G, tak mám 2 inverze – viz výše
- pokud mám 4 tóny, C‑E-G‑H, mám 3 inverze … atd.
- harmonické funkce
- očíslujeme stupnici (1, 2, 3… 7)
- každý „stupeň“ má svoji vlastní harmonickou funkci, tedy i jméno
- tři základní harmonické funkce
- T – tónika je 1. stupeň
- D – dominanta je 5. stupeň
- S – subdominanta je 4. stupeň
- ostatní (vedlejší) jsou supertónika (2. stupeň), medián (3. stupeň), supermedián (6. stupeň) a citlivý tón (7. stupeň)
- od základních h.f. můžeme vytvořit akordy (akord C, akord G akord F..)
- stupnice a tóniny
- Máte hrát C dur, D dur, G dur a F dur
- půltón – nejmenší krok, který na klavíru můžeme udělat nahoru či dolů
- celý tón – vzdálenost dvou půltónů
- aby byla „dur durem“ (tvrdá), tak musí mít půltóny na konkrétních místech, tedy 3 – 4 a 7 – 8 stupni
- aby byla „moll mollem“ (měkká), musí mít půltóny mezi 2 – 3 a 5 – 6 stupněm.
- DÚ
- připravte si, jak budou tuty tóniny vypadat, u F dur v pravé prstoklad (a proč) a zkuste zjistt, proč má C dur, D dur a G dur tolik křížků jak má a jestli by nešlo nějakým (šlo) způbem (a tedy jakým) vyřešit odvozování dalších tónin, abyste to nemusela počítat přes půltóny. Kdybyste netušila, nápověda zde: Odvozování předznamenání (křížků a béček) různých tónin (článek)
- ať víte, jaké h.f. mají které stupnice. (např. pro D dur víme, že tónika je D, tak co je dominanta a subdominanta), základ pro transpozici (což je přenos do jiné tóniny).
Příště opět čtvrtek 12.30, předpl. do 24. 12. 2016