Nová skladbička
Hrajme 1. takt, pouze pravou a v jednom kuse, prostě aby se to povedlo celé najednou. Jedna nota jako druhá (všechny jsou šestnáctinové – v celém taktu je jich 16 (4 × 4 = 16), proto jsou to šestnáctninové. Kdyby jich bylo 8, jsou osminové atd.)
V levé ruce jsou pouze doprovody, je tam dvojhlas, který hrajeme tak, aby se hrál hezky, nemusíme přímo napsaným prstokladem 1 – 2 (sám to hraju 1 – 3), poté jsou dvě čtvrťové pomlky a poté je akord (souzvuk alespoň 3 různých tónů), kde už je prstoklad důležitý. Mají napsáno 5−3−1, což je v pořádku a hezky se to tak hraje. Důležité je vědět, co je v něm za jednotlivé tóny. Velmi často se to takhle opakuje, takže se to jednou naučíš a pak už to budeš jen znovu hrát.
Nejdříve si hrajte zvlášť pravou a levou, až obě ruce půjdou obstojně zkuste dohromady, pokud by to nešlo, dejte tomu čas a ještě hrajte zvlášť pravou a levou.
Takt je často třeba zopakovat třeba 50×, než se doopravdy uloží do hlavy. Takže s tutím k tomu přistupujte 😉 Není kam chvátat, postupně budeme ukusovat další a další takty a takhle intenzivně na nich pracovat.
Hrajte tak, že doslova protlačujete prsty klávesy, máte dost tuhý klavír, takže je potřeba hodně probušovat klávesy. Hrozně hezky hrajtete třeba už akordy jednou rukou, když jsme s Míšou začínali, nebyl skoro schopen zahrát 2 tóny současně.
Akordy – opakování
Jak postavit základní akord, např. E dur nebo E moll. Na zdi před očima je “nápovědný systém” s t‑mobilovou a mořskou pastelkou, kde t‑mobilově je napsáno o “duru” – tedy veselém akordu a modře o mollu – tedy smutném akordu.
Jaký je v nich tedy rozdíl, krom toho, že jeden je veselý a druhý smutný? Rozdíl je v tom, jak se jak který akord hraje. V nápovědném systému máš napsáno u durového “velká a malá” a u mollového “malá a velká”. Co to znamená? 😉
Velká – znamená velká terice, znamená to přeskočení 3 kláves (tří tónů)
Malá – znamená malá tercie, znamená to přeskošční pouze 2 kláves (2 tónů)
Pokud poskládáme Velkou a malou tercii nad sebe, dostaneme DUR, pokud malou a velkou, dostaneme MOLL.
Takže kupříkladu akord E dur je poskládaný jako E‑Gis‑H.
Cvičení ze žlutého sešitu (ZUŠ)
Na straně 10 a 11 si zkuste doplnit spodní cvičení s hudební abecedou – jedno je na straně 10, druhé je na straně 11, jde jen o to si zopakovat noty a tóny, jak jdou za sebou. Je důležité vědět, jak jdou noty za sebou, klidně i od půlky (např. umět začít od “f” je to F‑G-A-H-C-D-E‑F) a samozřjemě i pozpátku od různých míst, např. od “e” je to E‑D-C-H-A-G-F‑E). Je důležité vědět, co je vedle čeho, aby při hraní pak bylo jasnější co vůbec (čím) hrát 🙂
Doplňte si to přímo tužkou či popisovačem (či nástrojem dle libovolné nábídky, co vám zrovna přijde pod ruku 😀 )