Krásný den,
- Uvolnění, rozehrátí
- Kvinty, rytmické skupiny, kombinace dělení po dvou a po třech (osminové a osminové trioly).
- Použijte klidně metronom, nastavte pomalé tempo, např. 60 BPM, ne moc rychleji, abyste stíhal děli 🙂
- Písnička s doprovodem
- Cib, cib, cibulenka
- Nejdříve pouze běžně s akordy, s obratem etc.
- Přidáme & použijeme tzv. polkový doprovod, tedy doprovod, ve kterém zvýrazníte první a druhou dobu ve 2⁄4 taktu – hlavní (přízvučné) doby.
- Akord rozdělíme na basovou část, tedy spodní tón a přiznávku (zbytek) 🙂
- Zatím klidně střídejte, je víc metod, jak to hrát, např. že basový tón můžete držet jako čtvrťovou, střídáte všechno jako osminové a tak podobně. Teď je nám to jedno.
- Rozložený osminový doprovod – princip 5−1−3−1 v kvintakordu (základním tvaru akordu) – dá se využít ve 2⁄4, ale i dalších. Tam, kde prosté akordy či polkový doprovod působí buď nudně nebo divně, tento doprovod působí plynule a přitom ne tolik nudně. Obsahuje navíc střídání spodního basu, takže i harmonicky obsahuje trošku „zajímavé věci“ 🙂
- Při tutěch rozložených akordech a všelijakých variacích je třeba dbát zvýšenou pozornost na hrané tóny, často se může stát, že tam skočí „sousední“ tón a místo G najednou hrajete Em a namísto G hrajete H0 😉
- Neustále platí volné ruce, takže i v melodii (pravá ruka) pěkně uvolněné prsty 🙂
- Při taktech, kde je dlouhá doba na konci (např. 6. takt) je třeba dokončit (doprovodem) rozjetý takt, tedy všechny doby. Takty jsou pořád stejně dlouhé (podle označení metru, slovo metrum – říká se takt, ale matoucí protože takt je i místo mezi dvěma čarami).
- Cib, cib, cibulenka
- Menuet
- Občas pouštíte tóny dříve (nahradíte je třeba poloviční dobou a pomlkou), např. v 8. taktu s tlakem, tak pravá by měla držet áčko z tlaku až do konce taktu.
- Když Vám nějaká pasáž se rozsypává, okrojte ji a hrajte jen tu část třeba 20× dokola.