Ahoj,
- Uvolnění
- pozor na bouli na ruce 😀
- Tóniny a stupnice
- Béčkové tóniny durové (u molových je to podobně, ale… jen začneme jinde a jsou tam jiné počty… takže vlatně jinak 😀 )
- Začněme C durem – 0 béček, vše bílé.
- Najdeme kvartu od 1. stupně – tedy v případě C dur tón F.
- Tento tón je naším novým prvním stupněm, máme tedy F dur.
- V této tónině najdeme 4. stupeň a ten snížíme (béčkem). F dur má tedy 1 béčko (bé)
- Pro další tóninu GOTO 1 s tím, že začneme od „F“ 🙂
- Začněme C durem – 0 béček, vše bílé.
- Křížkové tóniny durové (viz béčkové s mollem, uděláme zvlášť)
- Žačnemě opět Céčkem
- Najdeme od výchozího tónu 5. stupeň (kvintu).
- Tento tón (v případě od C je to G) bude náš nový 1. tón. Jsme tedy v G dur.
- Zvýšíme (křížkem) jeho 7. stupeň, tedy F=>Fis. G dur má tedy 1 křížek – fis.
- Pro další tóninu GOTO 1
- Žačnemě opět Céčkem
- Jak se dostat do mollu
- Buď vím, jak se dostat do n‑té křížkové/béčkové stupnice, viz výše a z toho najdu paralelní tóninu (o malou tercii dolů – přeskočím 2 klávesy).
- Paralelní tónina je příbuzenský vztah mezi tóninami, kde dané dvě tóniny mají stejný počet křížků či béček (včetně nuly)
- Enharmonická příbuznost – např. Des dur a Cis dur – stejné klávesy, různé názvy.
- V případě C dur je to A moll, v případě G dur je to E moll, v případě D dur je to H moll etc…
- Anebo… uděláš stejné postupy rovnou v mollech.
- Tzn. Víš, že A moll má nula čehokoliv. Pokud hledáš béčkové molly, půjdeš o kvartu nahoru, pokud křížkové molly, půjdeš o kvintu nahoru 🙂 Akorát se nebude snižovat béčkem 4. stupeň ale jeho 6. stupeň (protože dříve jsme zvyšovali 4. a šli jsme o 2 stupně dolů, tedy 4+2). Pro křížkové molly se bude zvyšovat jeho 2. stupeň (protože 2. stupeň je totéž co 9. stupeň a víme, že jsme zvyšovali 7., takže 7+2=9 => 2 😀 )(samozřejmě té, do které teprve jdeme, stejně jako výše).
- Krok o kvintu nahoru = krok o kvartu dolů (protože oktáva je kvarta+kvinta a tyto intervaly jsou vzájemně inverzní, což je další spojitost) 😀
- Buď vím, jak se dostat do n‑té křížkové/béčkové stupnice, viz výše a z toho najdu paralelní tóninu (o malou tercii dolů – přeskočím 2 klávesy).
- Béčkové tóniny durové (u molových je to podobně, ale… jen začneme jinde a jsou tam jiné počty… takže vlatně jinak 😀 )
- Improvizace
- Moll
- Mollová tónika, dva nějaké akordy a konec 7. stupněm (ne dominantou!) 🙂
- Moll
Tak zase příště 😀
Komentáře