Stupnice
Řada tónů z nějaké tóniny. Tónina je hromada tónů (jakýchkoliv) a pokud je vezmeme a dáme za sebou do řady, vznikne stupnice.
Stupnice je “vždy” c‑d-e-f-g-a-h-c-d-e-f-g-a-h-c-d-…. jen musíme při různých začátcích přidat různé křížky a béčka pro nějaké stupnice.
Řada křížků: Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His
Když budeme hrát třeba E dur, tak tak má 4 křížky, takže bude mít vybrané první 4 – Fis, cis, gis a dis. Stupnice bude od E – tedy e‑f-g-a-h-c-d‑e, jen správná písmenka (viz křížky) musíme zakřížkovat. E-#F-#G‑A-H-#C-#D‑E. Zahrajme si ji jako stupnici, prstoklad “normální” 🙂 Pravou i levou, zvlášť i dohromady.
Uvolnění prstů
Při stupnici hrajte velmi pomalu, vždycky zahrajte jeden tón a zbylé prsty uvolněte, je třeba dělat velmi pomalu, aby si ruka zvykla na uvolnění. Když zapomenete podložit, žádné vytáčení lokte!!! Prostě začněte znovu. Nesnažte se “to nějak” dokončit, prostě pokud se nepodaří správně, potom rovnou odznovu.
Intervaly
V E dur (ať se pohybujeme v jedné tónině se vším vždycky) si zahrajeme různé intervaly:
- kvarta od E – souzvuk E‑A.
- sexta od E – souzvuk E‑Cis.
- tercii od E – souzvuk E‑Gis.
Co kdybychom chtěli zahrát souzvuk třeba E‑C a ne E‑Cis. Pokud budou písmenka E‑C (kde e je dole a c je hned nejbližší nahoře), bude to vždy sexta. Ale podle toho, jak se mění křížky (může být křížek u obou tónů v intervalu) se mění jeho “kvalita”. Důležité je, že máme pořád stejná písmenka, jen před některé či oboje dáváme křížky či béčka (či oboje).
Rozeberme si nyní sextu E‑C v E dur, tedy E‑Cis:
- Souzvuk E‑Cis, máme tzv. velkou sextu.
- Uděláme-li souzvuk E‑C, tedy že před Cis dáme odrážku (ruší křížek či béčko), poté se interval zmenší, je menší než před tím. Říkáme, že máme malou sextu. Platí to naprosto obecně, nejen u sexty E‑Cis, ale třeba i u C‑A (velká sexta), pokud zmenšíme, bude malá sexta C‑Ab (C‑As)
Důležité je si uvědomit to, co píšeme výše – písmenka budou pořád stejná. Tedy pokud máme velkou sextu C‑A, nemůžeme říci, že malá sexta je C‑Gis, protože písmenka C‑G nejsou sexta, ale kvinta. Takže musíme snížit áčko – C‑As 😉
Tutomu se říká, že máme velké a malé intervaly. Nicméně ne všechny intervaly mohou být velké a malé. Máme 2 základní druhy intervalů:
Velké a malé (sekunda, tercie, sexta a septima)
Čisté (prima, kvarta, kvinta a oktáva).
Čisté intervaly jsou pouze a jen čisté. Nemají “velké” a “malé” varianty. Jak se však dostat třeba z tónu C na tón Fis/Ges? Pokud nemáme u čistých intervalů velké a malé varianty, potom “to normálně nejde”. Ale my se tam můžeme dostat, když využijeme změněných intervalů.
Změněný interval znamená, že můžeme vzít libovolný interval a zvětšit či zmenšit ho. Problém je, že se pletou slova “velký” a “zvětšený”. Můžeme mít velkou tercii a zvětšenou tercii (každé je něco jiného), ale můžeme mít i zvětšenou kvartu. Zvětšováním přidáme půl tónu k intervalu. Pokud máme tedy např. C‑F (kvarta), přidáme půl tónu k “F” a máme C‑Fis.
Pár příkladů na pochopení a vysvětlení, proč jsme na to takhle přišli:
- C‑E: Přeskočené písmenko znamená, že to je tercie. V našem případě velká tercie.
- C‑Eb (es): Přeskočili jsme písmenko? Ano, přeskočili jsme “déčko”, tedy bude to také tercie, nicméně toto je malá tercie (je menší než ta velká o příklad výše).
- Pokud uděláme interval C-#E (cé-eis), přeskočili jsme pořád písmenko? Pořád jsme přeskočili pouze jedno písmenko, tkaže to pořád bude tercie (přeskočené písmenko = tercie). C-#E bude tedy také tercie, nicméně velká tercie je pouze C‑E, takže C-#E musí být “ještě větší” a říkáme, že je zvětšená.
- Pokud uděláme interval C‑Eb, je to tercie, pokud však k éčku přidáme 2 béčka, udělám C‑Ebb, takže – pořád jsme přeskočili písmenko, pořád je to tercie. Nicméně je menší než tercie C‑Eb, tedy je to zmenšená tercie.
Toto vypadá hrozně zmatečně, ale jakmile to člověk pochopí, zjistíte, že je to vlastně docela jednoduché, jen je to zmatečně nazvané. Pár věcí jako shrnutí:
- prima je čistá
- sekunda je velká či malá
- tercie je velká či malá
- kvarta je čistá
- kvinta je čistá
- sexta je velká a malá
- septima je velká či malá
- oktáva je čistá.
Takže “4 a 4” 🙂 A u všech těchto intervalů můmžeme dělat zvětšené či zmenšené intervaly. Začněme čistými:
- zvětšená prima – C-#C (nezměnili jsme písmenko, tak je to prima, jen jsme přidali křížek)
- zvětšená kvarta – C-#F (C‑F je kvarta a jen jsme přidali křížek)
- zmenšená kvinta – C‑Gb (C‑G je kvinta a jen jsme přidali béčko)
atd.
Nicméně lehká komplikace nastává u velkých a malých intervalů – nedává smysl zvětšovat malý interval, protože se dostaneme zpátky na začátek, stejně tak nedává smysl zmenšovat velký interval. Proto zvětšujeme pouze velké intervaly a zmenšujeme pouze malé intervaly.
Ještě jednou resumé:
- velká sekunda může být pouze zvětšena (ale nemusí 🙂 )
- malá sekunda může být pouze zmenšena (ale nemusí, pokud chceme jen)
- čistá kvarta může být jak zmenena tak zvětšena
- čistá kvinta může být jak zmenšena tak zvětšena
- tercie – zase, pokud je velká, může být pouze zvětšena
Doufám, že to dává smysl, budeme se tomu nadále věnovat. Nicméně dost k intervalům, už jsme toho popsali hromadu 😀
Zahrajeme si v E dur nějaké písničky 🙂
Na tom pražským mostě 🙂 Převedeme do E dur z A dur (ve zpěvníku je napsáno v A dur). Melodie tedy začíná od “gis” 🙂 T/D/S, výborně! 🙂 Kdybych známkoval, napíšu vám jedničku 😀 😀 Na konci písničky tak, jak je napsaná ve zpěvníku, by měla být ještě dominanta na předposlední tóny. Te´d je tam napsaná subdominanta a pak rovnou tónika. Což úplně hezky nefunguje (není to úplně špatné, ale není to ono), měla by tam být subodminanta, potom rychle dominanta na předposlední tón a na konci samozřejmě tónika. 🙂
Příště
Příště se tedy uvidíme opět od 17.00 u nás, nevím, jak máte prázdniny, ale příště myslím ještě 2× by mělo vyjít (prázdniny ostatní mají až v únoru). Pokud samozřejmě nikam nejedete a pokud budete chtít, samozřejmě se můžeme vidět i o prázdninách 🙂