Dobrý den, s Káťou jsme se věnovali následujícímu:
- Písničky
- Už zní fakt pěkně a stabilně 🙂
- Doprovoďte akordy a obraty akordů (rozepíšu pak níže)
- Nechvátejte, hrajte „volně“ v tempu, které Káťa zvládne, není cílem uběhnout sprint za nejkratší dobu, ale nezakopnout a nerozbít si… pusu po cestě 😀
- Představili jsme obraty akordů
- Akord, jak už Káťa správně ví, je souzvuk alespoň 3 různých tónů, např. C‑E-G.
- Akord se jmenuje podle svého spodního tónu, tedy v případě C‑E-G se akord jmenuje „akord C dur“ (stejně jako ta stupnice, ano)
- Pokud bych hrál akord D‑Fis‑A, je to akord D dur atd.
- Nicméně vraťme se k akordu C; vidíte, že má 3 tóny. Souzvuk a jeho charakteristiku poznáme podle toho, jaké tóny hrají, ale už ne tolik KDE hrají. Tedy samozřejmě poznáme, že je akord výše či níže, že bručí či piští – ale pořád slyšíme, že je to C dur (tedy měli bychom…)
- A samozřejmě existují i jiné obměny, než že vezmeme C dur a zahrajeme o o 8 tónů výše, existuje řešení „na půli cesty“ – obraty.
- Vezmeme-li akord ve tvaru, ve kterému ho uvádím, říkám mu, že je to „akord v základním tvaru“ – tedy C‑E-G například.
- Vytvoříme nyní tzv. 1. obrat – tedy obrat „vzhůru“, řekl bych. Podívejte se, jaké tóny akord C obsahuje – C‑E-G. 1. obrat bude obsahovat NAPROSTO STEJNÉ TÓNY, akorát budou v jiném pořadí. Pořadí zjistíme tak, že vezmeme vždy nejspodnější tón (v případě C‑E-G to je tedy C) a tzv. obrátíme ho o oktávu výše, budeme tedy hrát tón C, který je hned nad E‑G (které zbydou). Budeme tedy hrát kombinaci E‑G-C. Tomuto stavu říkáme, že vytvoříme tedy 1. obrat.
- 2. obrat vytvoříme z 1. obratu naprosto stejnou metodou, tedy vezmeme nejspodnější tón – tedy v našem případě E (protože E‑G-C) a opět ho obrátíme o oktávu výše, tedy zahrajeme tón „E“, který byl dole, úplně nahoře – budeme tedy hrát kombinaci G‑C-E.
- Další obrat už je opět zákaldní tvar, akorát o oktávu výše. Nyní ukáži na notách, jak takové obraty vypadají:
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/12/Obraty_akordu_C_dur.pdf“]
- Uvolňovali jsme dále zápěstí – jak pohyb „obloučkem“ (tedy vzít ruku, zvednout nad klaviaturu a nechat „uvolněně“ viset nad, pak znovu zahrát akord), tak rotaci zápěstím, střídali jsme levou a pravou postupně, aby si zvykly hrát nezávisle. Ve výsledku to bude znít nějak takto:
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/12/Střídání-v-rotaci-zápěstím.pdf“] - Hráli jsme A dur, které má 3 křížky (fis, cis, gis) a ukázali si, jakým způsobem odvodit, co má další křížky (tedy 4, 5 atd.). Zkuste na tuto metodu znovu přijít (oživit si), abyste ji uměli použít. Nápověda: Co má 0 křížků? Co má 1 křížek? Co má 2 křížky? Co má 3 křížky? (odpověď: C dur, G dur, D dur, A dur). Zkuste si tuty tóny zahrát „odspodu“ od C a uvidíte „jistou souvislost“, která tak doopravdy funguje – tedy odvodíte, co má další křížky (až do 5 křížků), pak se vám to začne rozpadat (resp. nezačne, pokud to uděláte správně, ale museli byste se moc kontrolovat) 😉 Zkuste mi pak schválně do mailu dát informaci, co jste s Káťou vymyslely 😉
- Aplikujte obraty, které jsem rozepsal výše, do všech písniček – tedy pokud je písnička v D dur (hned ta první se zámkem), tak místo toho, abychom museli s doprovodem skákat jak šílenci o 4 klávesy dolů a pak nahoru, když je A a znovu D, využijeme 1. obratu A dur v doprovodu – zkuste si ho odvodit a uvidíte, že doprovod bude velmi snadný. V notách vám nyní napíši, jak bude vypadat střídání D dur a A dur v prvním obratu, ale zkuste to nejdříve vymyslet! 🙂
[pdf-embedder url=„http://klavir.klusik.cz/wp-content/uploads/2015/12/D_dur_a_A_dur_s_1._obratem.pdf“] - Kvůli Menuetu budeme potřebovat basový klíč, zkuste si udělat cvičení v notovém sešitě a naučit se co nejvíc těch tónů, hrajte si je i na klávesy rovnou.
- Menuet – první 4 takty (k čárce) pouze pravou rukou, zkuste to správně rozpočítat, počítejte si do tří nahlas, do tří proto, že je tam 3⁄4. takt (vidíte tam zlomek 3 lomeno 4, že ano) 😉 Takže první-druhá-třetí-první… – tedy žádná „čtvrtá“ 😉 Správně počítejte čtvrťové, osminové, Káťa v tom teď měla trošku mlhu, asi to zapomněla – prosím oživte 😉
No, snad toho bude dost, přes svátky máte fakt co dělat 😀 Budu se těšit 7. 1. 2016 u vás 😉 Nebo – už budu mít domácí výuku, jestli chcete, můžeme zkusit „u nás“, ale zase rád bych se s vámi ještě stýkal, abych vám mohl věci ukazovat 😉 😉 Časem bych to tak ale zavedl, ael třeba až za rok nebo tak 😉 😉
Nelze komentovat, ale trackbaky a pingbacky budou použity a přidány.