Dobrý den,
- Orientace na klávesnici
- c1 (cé malé jedna), c2, a2, h4, c5, f (ef malé), c (cé malé), C (cé velké), C1 (velké C 1, ale nečteme takto, čteme „cé kontra“), A2 (nejhlubší tón na většině klavírů, může být i nižší v určitých případech až do C2, čteme „cé subkontra“)
- Základní pojmy
- tónina
- množina tónů, ve které se pohybujeme
- stupnice
- vyjmenovaná řada tónů z dané tóniny
- akord
- nejméně 3 různé hlasy dohromady -> souzvuk, tedy: „Souzvuk nejméně tří různých tónů.“
- souzvuk je definovaný na základě tónů, které obsahuje, tedy pokud obsahuje „libovolně nějak“ tóny C, E a G (píšu velké, protože nerozlišujeme jaké)
- tvar, který je odlišen obraty, nejuzší varianty, které jsou oddělitelné, znamená to, že jiné kombinace už nejsou úzké, tzn. že bychom nebyli schopni akord zúžit. Uzký akord znamená, že máme tóny vedle sebe nejblíže, jak to jde.
- durový a mollový akord
- pravidlo 3⁄2 a 2⁄3 (např. C dur a D moll, ve zpěvníku se píše jako C a Dm nebo „d“ nebo „dmi“)
- půltón – nejkratší vzdálenost zahratelná na klavíru, sousední tón, sousední pražec na kytaře etc. Máme tedy 12 monochromatických tónů (C, C#, D, D# etc.) a na tom je postavena skoro všechna tzv. západní hudba.
- půltóny jsou samotným důvodem pro to, že pokud začnete stupnici (např. celou bílou) hrát od jiného tónu, pokaždé bude mít jiný výraz – na klavíru totiž budou půltóny posunuté pokaždé v jiném stupni.
- tónina
- Jak hrát technicky
- základem je úplná volnost toho, co musí být volné.
- ruka se nejlépe uvolní tím, že ji pustíme na kolena a volně necháme dopadnout
- nebrzdíme
- Jak uvolnit ruku lépe
- Oktáva – vzpomeneme si, jak je ruka uvolněná těsně po pádu na koleno nebo na stůl před sebou a zkusíme si tuten pocit vybavit, když hrajeme oktávu. Všechny svaly přes zápěstí jsou uvolněné, ruka vlastně gravitací visí na klávesnici. Je to o uvědomění jednotlivých svalových skupin.
- Hezký tón vznikne tehdy, když tón kultivujeme, tedy má nějakou energii, klidně velkou, ale co nejvíce jí směřujeme na vyrobení tónu
- prst musí být volný, ostatní prsty, které zrovna nic nehrají musí být v „režimu spánku“
- Co si vlastně zkoušet a čemu se věnovat
- teorie – mít přehled, povědomí, nejlépe aktivní, vše alespoň pasivně.
- hraní
- uvolňování (pád)
- pacem si klidně pomožte druhou rukou, do dřeva to pak dělá „krásné ťukance“
- Na příště si vezměte různé zpěvní, cokoliv máte, abychom se mohli podívat na to co hrajete a třeba vymyslete nějaký (byť vzdálený) cíl, který byste chtěla zahrát (konkrétní skladbu nebo tak něco)
Příště 21. 12. 2016 opět ve 7.45, pokud zaplatíte na účet, tak do 21. 1. 2017 máte předpl. 🙂